ایسنا نوشت:

رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی آمار بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی را بر اساس آمار غیررسمی تا 30 درصد اعلام کرد و افزود: آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد، اما همین میزان نیز آمار مناسبی برای کشور نیست.

محمدرضا پورعابدی  اظهار کرد: زمانی بحث آموزش، تحقیقات و فناوری چالش ما بشمار می‌رفت، اما هم‌اکنون مهم‌ترین چالشی که با آن روبرو هستیم بحث تجاری‌سازی است.

وی اظهار کرد: در زمینه‌ی تجاری‌سازی نیز مهم‌ترین چالش موجود عدم شناخت درست ما از این حوزه و نبود تعریف درست و مناسبی از آن است.

پورعابدی افزود: متأسفانه این حوزه را متناسب با کسب و کارها و فنآوری‌هایی که به‌دست آورده‌ایم تعریف نکرده‌ایم و این در حالی است که حوزه‌ی تجاری‌سازی از پیچیدگی بسیاری برخوردار است.

وی تصریح کرد: چنانچه از مرحله ایده تا محصول را 100 در صد در نظر بگیریم همه‌ی مباحث مربوط به پژوهش و فناوری و مسائل این‌چنینی تنها 10 تا 15 درصد پیچیدگی و منابع کار را به خود اختصاص می‌دهد و این تجاری‌سازی است که بیشترین پیچیدگی و منابع را به خود اختصاص می‌دهد و بیشترین ریسک کار نیز در این قسمت است.

پورعابدی با بیان این‌که تاکنون به مسأله تجاری‌سازی به عنوان یک ضرورت نگاه نمی‌شد و بیش از همه بحث پژوهش و تولید مقاله ارزش داشت، گفت: خوشبختانه هم‌اکنون فرهنگ‌سازی در خصوص اهمیت تجاری‌سازی محصولات ایجاد شده و همه‌ی افراد فعال در حوزه‌ی تحقیق و پژوهش و ایده‌پردازی به ضرورت تجاری‌سازی ایده‌ها پی برده‌اند.

رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی به یکی از ضعف‌های موجود در بحث تجاری‌سازی در کشور اشاره کرد و افزود: متأسفانه بسیاری از محققان خودشان تمایل دارند بحث تجاری‌سازی را دنبال کرده و انجام دهند که این مسأله یک ضعف بشمار می‌رود.

وی با اشاره به اهمیت مشارکت و همکاری محققان در امر تجاری‌سازی اظهار کرد: تجاری‌سازی فن بیان است و تجربه و تخصص خاص خود را می‌خواهد و افراد صاحب ایده تنها باید در این زمینه مشارکت کرده و کار اصلی را از طریق افراد صاحبنظر و کاردان در این حوزه پیگیری کنند.

پورعابدی با اشاره به برنامه‌ی جهاد دانشگاهی در زمینه‌ی تجاری‌سازی ایده‌ها افزود: هم‌اکنون ما در جهاد دانشگاهی به دنبال این هستیم تا با خدمات و شبکه‌های موثری که در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ایجاد می‌کنیم و تعاملاتی که بین شرکت‌های مستقر در این مراکز ایجاد شده و بحث آموزش آنها زمینه را برای تجاری‌سازی محصولات فراهم کنیم.

وی اظهار کرد: هم‌چنین می‌کوشیم تا بتوانیم سرمایه‌گذاران خطرپذیر را به پارک‌های علم و فناوری آورده و از طریق آنها امر تجاری‌سازی محصولات را پیگیر کرده و به این ترتیب ریسک فعالیت‌های دانش‌بنیان را کمتر کنیم.

رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی در ادامه به وضع بیکاری دانش‌آموختگان به‌عنوان یکی از چالش‌ها و مشکلات کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی حدود دو برابر نرخ بیکاری افراد معمولی است.

پورعابدی با بیان این‌که افراد تحصیل‌کرده فرصت‌های شغلی مناسب در اختیار ندارند، گفت: این مسأله دو علت دارد، یکی اینکه نتوانستیم در کشور زمینه مساعد و لازم و شغل‌های نوین را طراحی و استفاده کنیم و از طرف دیگر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما آن توانمندی لازم را در طول تحصیل کسب نکرده‌اند که بتوانند در کسب و کار جدید مستقر شده و یا خودشان کسب و کار جدیدی راه بیندازند.

پورعابدی گفت: یکی از راهکارها در جهت کاهش بیکاری این است که افراد ابتدا در زمینه انتخاب رشته تحصیلی خود دقت کرده و با برنامه‌ریزی در این زمینه پیش بروند‌ تا زمانی‌که فارغ‌التحصیل شدند با مسأله‌ی بیکاری مواجه نشوند.

رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی اظهار کرد: در حال حاضر شرط ورود به بسیاری از مشاغل کشور تنها داشتن سواد خواندن و نوشتن بوده و این در حالی است که ما با توجه به وجود این همه جوان تحصیلکرده می‌توانیم شغل‌های نوین ایجاد کرده و قطعا این افراد در شغل‌های جدید خدمات با کیفیت‌تری را ارائه خواهند کرد.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    4 0
    بیشتر از اونی که فکرش رو بکنی
  • بی نام A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    3 0
    نگو این میزان بیکاری مناسب نیست بگو فاجعه ای است که پاکدستی سران این مملکت رو داره نشون میده.خبر منتشر کن.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    2 0
    بله منی که 6 سال جون دادم ارشد گرفتم بیکارم چون هرجا میرم ازم سابقه ی کار میخان ولی کسی که درس نخونده ولی پارتی عریض و طویل داره سرکار داره پول پارو میکه اونم تو ارگان های دولتی......
  • بی نام A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    9 0
    کاش 30 درصد باشه به نظر من که بیشتر از این حرفاست