جمعیت بیکار کشور چند میلیون نفر است؟ / ایجاد 5 هزار فرصت شغلی در سال 94

صدای اقتصاد نوشت:

زمانی که آخرین گزارش رسمی از نرخ بیکاری سال گذشته اعلام شد، برخی عقیده داشتند تعداد واقعی جمعیت بیکاران کشور به مراتب بیش از آمارهای منتشر شده است.

سال گذشته همزمان با اعلام نرخ بیکاری 10.5 درصدی، تعداد بیکاران در کشور 2 میلیون و 517 هزار و 674 نفر گزارش شد که بیش از 2 میلیون نفر از این تعداد در مناطق شهری ساکن هستند.
اما عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است که تعداد بیکاران هم اکنون بیش از 5 میلیون نفر است؛ این میزان حدود دو برابر آن چیزیست که از سوی مرکز آمار به عنوان جمعیت بیکاران اعلام شده است.

موسی الرضا ثروتی با اشاره به وجود بیش از 5 میلیون نفر بیکار در کشور، از این معضل به عنوان مشکلی فراگیر یاد کرده که بسیاری از خانواده ها با آن درگیر هستند. او در عین حال به اختصاص حدود 4 هزار میلیارد تومان برای بخش اشتغال کشور در سال جاری اشاره کرده است.

اما سوالی که مطرح است اینکه، آیا اختصاص 4 هزار میلیارد تومان برای رفع بخشی از معضل بیکاری آن هم باتوجه به روند رو به رشد ورود سالانه فارغ التحصیلان به بازار کار، کافی است.

چندی قبل بود که وزیر کار، هزینه ایجاد هر فرصت شغلی در کشور را حدود 800 میلیون تومان اعلام کرده بود.
براین اساس با اختصاص 4 هزار میلیارد تومان برای بخش اشتغال در سال جاری، با احتساب هزینه 800 میلیون تومانی برای ایجاد هر فرصت شغلی، می توان انتظار داشت که در صورت تخصیص واقعی این منابع، در سال جاری حدود 5 هزار فرصت شغلی ایجاد شود.

ثروتی در گفته های خود به این مسئله نیز اشاره داشت که؛ سال‌های اوایل انقلاب تنها 170 هزار دانشجو در مقاطع مختلف به تحصیل اشتغال داشتند اما هم‌اکنون هرسال بیش از 2 میلیون نفر از دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌شوند که باید برای اشتغال آنان برنامه‌های جدی تدوین شود.
اما فارغ از موضوع منابع مورد نیاز برای اشتغالزایی، مسئله اینجاست که تعداد جمعیت واقعی بیکاران کشور چه تعداد است، چرا که برمبنای برآورد صحیح از جمعیت این گروه است که می توان برنامه درستی برای رفع این معضل داشت.

اشاره به این نکته نیز لازم است که برآوردهای جهانی حاکی از آن است که احتمالا در سال جاری میلادی، نرخ بیکاری در ایران و جمعیت بیکاران در کشور افزایش خواهد یافت. به این ترتیب دامنه این پدیده مخرب اقتصادی در کشور ما رو به افزایش است.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الی RO ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    23 3
    تا وقتی ک جای جوانان را پیرزن ها و پیرمرد های با سابقه بالای 30 سال پر کردند و همچنین زن های متاهلی ک ی قرون پولشون رو خرج خانه نمیکنند دیگه جایی برای جوانان در ادارات نمیماند
  • علی IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    15 1
    بیش از 20 میلیون بیکار داریم چه جوری حل میشه