چه کشورهایی از عدم تغییر در سقف تولید اوپک حمایت می‌کنند؟/ بهای نفت در بازار آسیا کاهش یافت

وزیر نفت کویت بر این باور است که «کشورهای حوزه خلیج‌فارس در نشست این هفته اوپک از عدم تغییر در سقف تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت حمایت می‌کنند.»

علی العمیر، وزیر نفت کویت پس از ورود به وین، با رد کاهش سقف تولید اوپک گفت که «گزینه‌های پیش روی این سازمان، حفظ یا افزایش سقف تولید نفت است.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، 12 عضو اوپک روز جمعه درباره سطح تولید نفت برای نیمه دوم سال 2015 تصمیم‌گیری خواهند کرد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که سقف تولید اوپک دست نخورده باقی خواهد ماند.

العمیر گفت «وزرای نفت اوپک از جمله کویت، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر در آستانه این نشست برای هماهنگی مذاکراتی برگزار کردند.»

این چهار کشور در مجموع 17 میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کنند که 55 درصد از سقف کنونی تولید نفت اوپک -31 میلیون بشکه در روز- را تشکیل می‌دهد. عربستان سعودی به تنهایی 10 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کند.

وزیر نفت کویت گفت «شرایط بازار نشان می‌دهد نباید تصمیمی بگیریم که تاثیری منفی بر بازار داشته باشد و گزینه‌های پیش روی اوپک، حفظ یا افزایش سقف تولید است.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان نیز روز سه‌شنبه گفته بود «راهبرد اوپک، عدم کاهش سقف تولید برای حمایت از سهمیه در بازار است.»

او در پاسخ به سوالی در این باره که آیا این راهبرد کارساز است؟ متذکر شد: «پاسخ این سوال مثبت است، زیرا تقاضا در حال افزایش است و بازار در حال رسیدن به ثبات است. اما برخی دیگر از اعضای اوپک همانند ونزوئلا و ایران خواستار کاهش تولید برای افزایش بهای نفت شده‌اند.»

العمیر گفت «دلیل افزایش نسبی در بهای نفت این است که اوپک برخی از تولیدکنندگان نفت به‌ویژه در آمریکا و کانادا را وادار به خروج از بازار کرده است.»

او همچنین گفت «بهای نفت تا پایان سال با افزایش بیشتری همراه خواهد شد. در همین حال بهای نفت روز چهارشنبه در بازار آسیا با کاهش همراه شد.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه ژوییه 37 سنت کاهش یافت و بشکه‌ای 60 دلار و 91 سنت معامله شد. بهای نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوییه نیز با 27 سنت کاهش، به 65 دلار و 22 سنت رسید.

روز سه‌شنبه و در پی کاهش شدید ارزش دلار، بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت بیش از یک دلار و بهای نفت وست‌تگزاس اینترمدیت نیز 61 سنت افزایش یافته بود. کاهش ارزش دلار سبب می‌شود خریدارانی که از ارزهای ضعیف‌تر استفاده می‌کنند، بتوانند نفت ارزان‌تری خریداری کنند، اما تحلیلگران اعلام کردند این افزایش موقتی است، زیرا دلالان بر این باورند میزان عرضه نفت در بازارها تغییر چندانی نخواهد داشت.

دنیل آنگ، تحلیلگر ارشد در موسسه فیلیپ فیوچرز در سنگاپور می‌گوید «سرمایه‌گذاران در آستانه انتشار گزارش جدید وزارت انرژی آمریکا -که قرار است عصر روز چهارشنبه منتشر شود- به حاشیه رانده شده‌اند.

آنگ همچنین گفت «گزارش مرتبط با میزان نفت‌خام آمریکا در هفته منتهی به 29 ماه مه احتمالا از کاهش میزان ذخایر واشنگتن حکایت خواهد داشت. در هفته گذشته نیز این رقم دو میلیون و 800 هزار بشکه کاهش یافته بود.»

او در عین حال عنوان کرد «میزان تولید نفت‌خام آمریکا از دیگر نگرانی‌های سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.» گزارش هفته گذشته از افزایش 304 هزار بشکه‌ای در تولید نفت‌خام در آمریکا و رسیدن آن به 9 میلیون و 570 هزار بشکه در روز حکایت داشت. این موضوع با احتمال ثابت ماندن سقف تولید اوپک در نشست روز جمعه در وین همزمان شده است.

اوپک به رهبری عربستان سعودی طی یک‌سال گذشته تولید را افزایش داده و سبب کاهش بهای نفت در بازارها شدند. برخی تحلیلگران بر این باورند این راهبرد برای به حاشیه راندن آن دسته از تولیدکنندگانی است که با هزینه‌های بیشتری نفت تولید می‌کنند. با وجود بهبود بهای نفت و رسیدن آن به 60 دلار در هر بشکه، بهای نفت همچنان 50 درصد پایین‌تر از رقم سال گذشته است.

منبع: فرانس‌پرس

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =