شکایت از یک کارخانه آلاینده در غرب تهران/محیط زیست: پیگیر پلمب کردن کارخانه پشم سنگ ایران هستیم

یک کارخانه آلاینده در غرب تهران که مجرای ورود هوا به پایتخت شمرده می شود، نفس همه را تنگ کرده، سازمان محیط زیست می گوید برای این کارخانه پرونده قضایی تشکیل داده و به دنبال بستن آن است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یکی از مخاطبان در سرویس مشکلات مردم کامنت گذاشته بود و از دست یکی از کارخانه های صنعتی منطقه 21 تهران، شکایت کرده بود.

این مخاطب در این باره نوشته: "سلام.اینجانب از طرف خود و همکارانم این پیام را برای شما می نویسیم. در شهرک استقلال منطقه 21 کارخانه پشم سنگ ایران فعالیت می کند که به دلیل سمی بودن دود و سوختن کک و زغال سنگ مشکلات و بیماری های عدیده ای برای کارگران اطراف این کارخانه ایجاد کرده است.محیط زیست علی رغم دیدن این مشکلات تا کنون اقدامی انجام نداده است. چشم کارکنان و ساکنان این منطقه به کمک شما دوخته شده است با تشکر"

بازگیر: آلایندگی پشم سنگ را تایید می کنیم
دراین رابطه با محمدحسین بازگیر، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهر تهران گفتگویی کردیم که در پی می خوانید:
کارخانه پشم سنگ را ما هم رصد کرده ایم و بازدیدهایی از این مجموعه داشته ایم. به صاحبان آن اخطاریه داده ایم و آنها نیز یک سری کارهای اصلاحی انجام داده اند ولی بعد مجبور شدیم بر علیه این مجموعه دعوای حقوقی راه بیندازیم و پرونده ای در دادسرای ناحیه 19 پرونده تشکیل داده ایم و انشاالله با کمک آقایان بتوانیم جلوی این کار را بگیریم.

به جز طرح دعوا، کارخانه چه اقداماتی برای اصلاح آلایندگی خود کرده؟
این مجموعه در جهت رفع مشکل اقداماتی را انجام داده است. تجهیزات فیلتراسیون و دودکش و کوره اش را به روز کرده و سوله ای که در و پیکر آن مشکل داشت را اصلاح کرد و در کنار اینها یک بحث بلندمدت انتقال این واحد را داشتیم.
مسئولان مجموعه هم اقداماتی انجام داده اند و ظاهر قضیه و مستندات ما نشان می دهد در شهرک صنعتی شمس آباد مجموعه جدیدی را در دست احداث دارند. آخرین گزارشها نشان می دهد این مجموعه جدید حدود 70 درصد پیشرفت داشته است. این مجموعه که درست بشود، کارخانه را به آنجا می برند. ضمن اینکه تا آن روز رفتن باید اینها آلودگی شان را کنترل کنند. این که آلودگی شان سمی است و چه ضررهایی دارند، جزئیات ندارم، ولی اینطوری نیست که مخاطب شما بیان کرده.

اصلی ترین مشکل آلایندگی این واحد چیست؟
همانطور که بیان شد این مجموعه سوخت کک دارد و ذرات معلق و دود و دم تولید می کند و بخشی از این خروجی را با فیلتر می گیرد و با نصب فیلترها و بک فیلترتهای جدید، خروجی آن خیلی از گذشته بهتر شده ولی هنوز به استانداردها نزدیک نشده و تا به استانداردهای ما نرسد، ما این صنعت را آلاینده می دانیم.این را هم باید گفت که اطراف پشم سنگ ساختمان مسکونی نداریم. اطراف آن واحدهایی است که صنعتی هستند. سکونتگاه رسمی در اطراف این کارخانه نداریم ولی واحدهای دیگری اطراف آن هستند و شکایت هایی هم از طرف آنها به ما رسیده است که پیگیری می کنیم.


آلایندگی این واحد در مجرای ورود هوای غرب تهران است، چه تاثیری روی شهر می گذارد؟
امروز این واحد با سال گذشته و سالیان قبلش صددرصد متفاوت است و آلودگی اش بسیار کمتر شده ولی تا به استاندارد مدنظر ما نرسد این واحد مشکلات محیط زیستی دارد. ضمن اینکه ما تنبیهات دیگری لحاظ کرده ایم مثلا اسم این کارخانه را در لیست صنایع مشمول پرداخت عوارض آلایندگی هوا آوردیم که مبلغ زیادی در این بخش جریمه می شود. منتظر رای قاضی محترم هم هستیم. ضمن اینکه برای انتقال اقدام کرده اند و پیشرفت خوبی هم در این باره دارند و امیدواریم دستگاه های دیگر هم کمک کنند تا زودتر این تجهیزات منتقل شود.


چه زمانی می شود گفت این صنعت از منطقه خارج می شود؟
اینها برنامه زمان بندی برای خروج از منطقه اعلام کرده بودند و هدف ما در پرونده حقوقی، پلمب کردن و تعطیلی آنجاست و ما باید برای این حکم بگیریم که بستن آن شدنی باشد. از نظر ما اگر این امروز بسته شود، به نفع شهر است ولی به آن شدت و حدتی که گفته می شود همه شهر تحت تاثیر آلایندگی این واحد قرار می گیرد، نیست. اما همین هم برای ما مسئله است و اعتقاد داریم نباید باشد.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لطفیان A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    41 3
    با سلام بنده در یکی از کارخانجات اطراف پشم سنگ مشغول به کار هستم. متاسفانه وقتی این کارخانه مشغول به کار است هوا فوق العاده آلوده و غیر قابل تحمل می باشد. گاهی اوقات آلودگی به قدری می باشد که انگار هوا مه آلود است. اگر ما حق نفس کشیدن داریم مسئولین بدانند که نفس کشیدن برای ما سخت شده. گاهی اوقات تا چند روز مداوم سرفه می کنیم.حتی حضور در این آلودگی باعث قرمز شدن چشمها می شود. وقتی می خواهیم به منزل باز گردیم، شیشه ها خودرو کلا سفید بوده و پر از گرده های کریستالی خارج شده از دودکش کارخانه پشم سنگ می باشد که اگر از برف پاکن استفاده کنیم باعث خط و خش افتادن روی شیشه می شود . مگر میشود چنین غبار خطرناک و کشنده ای بر روی ریه ما تاثیر نداشته باشد. لطفاً به داد ما برسید. دیگه ریه واسمون نمونده .
  • س.ص A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    40 3
    این کارخانه در هنگام فعالیت به دلیل آلودگی زیاد مشکلات عمده ای را برای من همکارانم به وجود آورده دود حاصل شده از این کارخانه باعث "تنگی نفس ،سوزش چشم، سردرد، تهوع و ... میشود لطفا مسئولین جهت پلمپ و انتقال آن به مکانی خارج از شهر اقدام نمایند.
  • غلامى A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    39 3
    سلام واقعا اگر كسى يك ساعت اينجا باشه ميتونه بفهمه ما چى ميكشيم ، آلودگى در حدى است كه نفس نميشود كشيد ، روى ماشينها لايه اى از گرد و غبار و ذرات ديده ميشود ، اگر شب در نور به سمت اين كارخانه نگاه كنيد ذراتى شبيه شيشه و درخشان كاملا قابل روئت است ، تو رو خدا يه فكرى بكنيد ، ما نميتونيم محل كارمون رو عوض كنيم ولى چه گناهى كرديم كه كارخانه ما كنار اين كارخانه بسيار آلاينده قرار گرفته.
  • کاوه A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    30 3
    مدیر کل محیط زیست عزیز میفرمایند: "این که آلودگی شان سمی است و چه ضررهایی دارند، جزئیات ندارم، ولی اینطوری نیست که مخاطب شما بیان کرده" جزییات را شما باید اعلام کنید. تازه جزییات می‌خواهید برای چه؟ وقتی کارخانه کار می‌کند تمام افراد در خانه‌ها و کارخانه‌های اطراف سردرد، درد و سنگینی در قفسه سینه، بی حالی و بی رمقی و سرفه خشک دارند. خودتان یک آمار بگیرید کارخانه‌ها و شهرک‌های مسکونی اطراف چقدر جمعیت دارند. آدم‌ها به کنار درختان کارخانه ما خشک شده‌اند. کدام فیلتر؟ دود غلیط اگزوز‌ها از 2 کیلومتری به وضوح معلوم است.
  • عبدلی پیمانکار DE ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    28 3
    نزدیک به ۲ هفته من کارخانه‌ای جنب کارخانه پشم سنگ ایران مشغول به کار هستم ولی متاسفانه در این مدت دچار علائم نارسائی تنفسی و کاهش دید در محوطه باز و خیابان مشرف به کارخانه مذکور شده ام. خواهشمند است رسیدگی کنید، من برای مدت کمی اینجا کار میکنم و میروم خدا به کسانی که مدام اینجا کار و زندگی میکنند رحم کنه...
  • ابی A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    29 3
    این شرکت الودگی بالای دارد
  • milad A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    29 3
    من از پرسنل رسام نگار هستم و از الودگی هوا مربوت به شرکت پشم سنگ شکایت دارم چون دچار بیماریهای ریوی میشویم
  • taha A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    25 3
    دودزا بودن تولید شرکت پشم سنک باعث بروز مشکلات تنفسی در شرکتهای مجاور برای پرسنل گردیده. همینطور اینحانب بعلت داشتن بیماری آسم دچار سرفه های شدید شده ام.. لذا از شما خواهشمند است رسیدگی فرمایید..
  • امیرعلی رستگار A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    28 3
    این کارخانه بجزالودگی هوا. وزیان رساندن به منابع طبعی و مردم هیچ سودی ندارد ما مردم از مسعولین خواهشمندیم بااین الودگی ها برخورد جدی کنند مانع فعالییت این شرکت شوند
  • ح.ن A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    25 2
    با سلام بنده چند ساله این منطقه که اطراف شرکت پشم سنگ است کار میکنم که متاسفانه الایند این شرکت انقدر بالاست که بدنم حساسیت پیدا کرده از مسول محترم تقاضا دارم نسبت به پلمپ این اقدام نماییدبا تشکر
  • مهدی A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    27 4
    با سلام من یکی از کارگران حوالی این کارخانه هستم دود ناشی از کار این شرکت باعث ایجاد مشکلات تنفسی و سوزش چشم شده و تقا ضای پیگیری تو سط مسولین را دارم
  • بی نام A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    27 3
    واقعا آلایندگی این کارخانه برای سلامتی افراد مضر است
  • بی نام IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    27 3
    این شرکت باعث نفس تنگی ما شده و من موافق با بستن شده این هستم هر چی زود تر این شرکت پلمپ کنید
  • moslem A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    28 3
    با سلام من حوالی این کارخانه کار میکنم دود این کارخانه واقعا غیر قابل تحمل است و تقا ضای رسیدگی از مسولان محترم را خواهشمندم با تشکر
  • ش س A1 ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    27 3
    با سلام آلایندگی این کارخانه به حدی است که بعد از تنفس دود حاصل از پشم سنگ تا چند روز عوارضی مثل سرفه و سوزش چشم ایجاد میشود. از مسولان خواهشمندم پیگیر راه حلی برای این مشکل باشند. با تشکر
  • حامد A1 ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    24 2
    منظور رییس محترم محیط زیست رو متوجه نمیشم.یعنی چی که اطراف این کارخانه ساختمان مسکونی نیست؟؟؟ اطراف از نظر ایشان کجاست؟؟؟شهرک استقلال،شهرک فجر،شهرک فاطمه زهرا،شهرک دانشگاه و کمی با فاصله شهرک ها و مناطق دیگر غرب تهران جزو تهران نیستند؟؟؟اردیبهشت ماه 2 کارشناس محیط زیست برای سرزدن به کارخانه ها آمده بودن و به کارخانه ما که نزدیک این کارخانه هست آمدند.این دو عزیز بعد از گذشت 15 دقیقه خود عنوان کردند که دیگر در حیاط کارخانه نمیتوانند نفس بکشند و خواهش کردند که ما آنها را به بخش اداری کارخانه منتقل کنیم.شب ها از اگزوزهای این کارخانه آتش بیرون میزند که به راحتی قابل رویت است.اقدام اصلاحی چی؟؟کارخانه آلاینده اسمش با خودشه دیگه بعد رییس محترم محیط زیست میگن که اینطور نییست که مخاطب شما گفته.
  • فرزاد A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    29 4
    با سلام و تشکر بسیار فراوان بنده و همکارانم از خبر آنلاین بخاطر انتشار این خبر.با توجه به اینکه دیروز همکاران و سایر کارخانه ها و اهالی از این خبر مطلع شده اند در صورت صلاحدید لطفا پیغام هایی که برای شما ارسال میشوند هر چند شبیه یه هم این موصوع نیز بخاطر اینست که همه یک مشکل مشترک دارند را روی سایت قرار بدین تا ببینید که تا چند روز آینده چه حجم عظیمی از کارکنان و مردم این منطقه از این کارخانه گلایه دارند. مجدد تشکر ویژه بخاطر اینکه لطف کردین به همه ی ما.
  • عبدی US ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    27 3
    واقعا کار کردن کنار این کارخانه تمام پرسنل رو به ستوه آورده لطفا مسئولین اقدامی جهت انتقال این کارخانه به مکانی دور از شهر نمایند
  • بی نام US ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    26 4
    عاجزانه خواهشمندیم پیگیر جابه جایی این کارخانه باشید واقعا آلودگی سمی این کارخانه برای تمام شهروندان مضر هست
  • رضایی US ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    25 3
    عاجزانه خواهشمندیم پیگیر جابه جایی این کارخانه باشید واقعا آلودگی سمی این کارخانه برای تمام شهروندان مضر هست
  • کاوه A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    24 3
    خبر عزیز چرا نظر من رو در نقد حرفهای آقای رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهر تهران نمایش نمیدید؟
  • محمد US ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    25 3
    لطفا این کارخانه را پلمپ یا جابه جا کنید دیگه حتی نمیتونیم راحت نفس بکشیم
  • باقری A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    16 3
    موقعی که این کارخونه کار میکنه یک لایه سبز رنگ روی آب میشینه که نمیدونم چیه.بعدش روی آب یه چیزی مثل کف شکل میگیره.ما 12 ماهی فروردین تو حوض انداختیم 1 ماه بعد همه مردن
  • علی احمدی A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    18 3
    متاسفانه موضع مسئولین این کارخانه زیاد جالب نیست و به جای اینکه بپذیرند مشکل دارند به دیگران میگویند هر کاری که از دستتان برمی آید انجام دهید.این یعنی اینکه ما هر کاری انجام میدهیم و هیچکس نمیتواند کاری انجام دهد.اهمیت موضوع محیط زیست برای همگان مشخص است بطوریکه رهبر معظم انقلاب نیز در سالروز درختکاری نهال میکارند و این نشاندهنده ی اهمیت ایشان به موضوع محیط زیست است.
  • احسان A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    17 3
    پشم سنگ قاتل تدریجی مردم
  • آشوری A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    15 2
    تعطیلی این کارخانه بازگشت به زندگی طبیعی
  • شهرام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    4 4
    سلام.من یکی از کارکنان شرکت اطراف هستم.مدتی هست ک چشمانم بر اثر مواد پخش شده ک از شرکت شما خارج میشود قرمز شده و تمام اعضای بدنم ب خارش افتاده است خواهشمندم ب فکر سلامتی ماهم باشید
  • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    5 4
    باسلام،من یکی از کارکنان اطراف شرکت پشم سنگ هستم الودگی این شرکت بسیار زیان اور است ومن حساسیت پیدا کردم از مسعولین عاجزانه خواهشمندم که نسبت به این موضوع اقدامات لازم را به عمل اورند
  • بی نام US ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    2 6
    سلام لطفا بخاطر سلامتی مردم رسیدگی کنید
  • پیمان بختیاری IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    3 6
    دوستان گرامی : خدمت شما عارضم که کارخانه پشم سنگ در سال 1346 به بهره برداری رسیده و در آن زمان در اطراف کارخانه مالکیت مسکونی وجود نداشته و خانواده هایی که در آنجا سکونت دارند به علم اینکه در شعاع چنین کارخانه هایی خواهند بود اقدام به احداث منزل مسکونی نموده اند. با توجه به این مسئله مسئولین این کارخانه طرح انتقال کارخانه به خارج از تهران را در دست اقدام قرار داده اند و این انتقال حدوداً 70 پیشرفت داشته است ولی باید دقت داشت که ساخت و انتقال یک کارخانه مانند انتقال یک چمدان نیست که در دست گرفت و رفت بلکه نیاز به زمان و بودجه کافی دارد که مسئولین تمام تلاش خود را در این جهت به کار گرفته اند..... ادامه دارد
  • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    7 2
    ضمناً این کارخانه اقدام به خرید ونصب فیلترهای بسیار گران قیمت جهت تصفیه دود خارج شده از دودکش کارخانه نموده که با این وسیله دود خارج شده ازکارخانه در محدوده استاندارد قرار گرفته است. خدمت دوستانی که در این سایت مطلب گذاشته اند عرض میکنم که دودکش ها و دودی که در عکس گذاشته شده مربوط به این کارخانه نبوده به دلیل اینکه کارخانه پشم سنگ فقط یک عدد دودکش دارد ،که در تائید حرف بنده میتوان با تماشا عکس ذیل متوجه صحت این موضوع گردید.