ایرنا نوشت:

روزنامه 'وال استریت ژورنال' با یادآوری مذاکرات روزهای گذشته آمریکا و سران شورای همکاری خلیج فارس در کمپ دیوید نوشت که 'باراک اوباما' همچنان باید اعراب و رژیم صهیونیستی را نسبت به توافق هسته ای با ایران متقاعد کند.
وال استریت ژورنال: اوباما باید اعراب و رژیم صهیونیستی را متقاعد کند
این روزنامه آمریکایی در نوشتاری به قلم 'کارول ای لی' و 'جی سالومون' افزود: رویکرد اوباما در قبال کشورهای خلیج فارس در نشست این هفته کمپ دیوید، نگرانی های آنها درباره رویکردش در قبال توافق هسته ای با ایران را کاهش داد اما شش ماه پیش روی مذاکرات با ایران تعیین کننده خواهد بود که آیا چنین رویکردی حفظ خواهد شد یا نه؟

وال استریت ژورنال اضافه کرد: در حالی که کشورهای عربی به دنبال نشست دو روزه با رییس جمهوری آمریکا متعهد شدند از توافقی 'قابل راستی آزمایی' با ایران حمایت کنند، آنها همچنان درباره این که توافق مورد پذیرش ایران همانی خواهد بود که اوباما وعده داده، تردید دارند.

به نوشته این نشریه آمریکایی، کاخ سفید همچنان باید از دیپلماسی مشابهی در قبال 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی و هم پیمان نزدیک آمریکا در منطقه خاورمیانه استفاده کند که البته منتقد جدی توافق هسته ای با ایران محسوب می شود.

یکی از مقامات ارشد آمریکایی گفت اوباما برنامه ای برای دیدار با نتانیاهو قبل از پایان مهلت توافق جامع ایران در تاریخ 30 ژوئن (9 تیر) ندارد. این بدان معناست که مسوولیت هرگونه رویکردی در قبال رهبران رژیم صهیونیستی، احتمالا به مقامات ارشد آمریکایی واگذار خواهد شد.

'اریک شولتز' سخنگوی کاخ سفید روز جمعه گفت: در حالی که مذاکرات درباره جزییات توافق نهایی ادامه دارد ما تلاش می کنیم حمایت اعراب را حفظ کنیم و اطمینان خواهیم داد که آنها در جریان امور خواهند بود. ما تماس با این کشورها را در همه سطوح حفظ خواهیم کرد.

به گزارش وال استریت ژورنال، در بیانیه مشترک نشست اوباما و مقامات شش کشور شورای همکاری خلیج فارس آمده است که این کشورها خواستار 'عادی سازی روابط با ایران هستند'.

به نوشته این رسانه آمریکایی، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با این موضع آمریکا موافقت کردند که توافق با ایران، امنیت منطقه را تقویت خواهد کرد اما آنها درباره این که چنین توافقی باعث شود ایران تغییری در مواضع سیاست خارجی خود ایجاد کند، تردید دارند.

'اسعد الشملان' تحلیل گر موسسه مطالعات دیپلماتیک در ریاض در این زمینه گفت: اگر غرب به آنچه که مدعی است در رابطه با ایران دنبال می کند، عمل کند؛ این رویکرد بسیار مورد استقبال کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) قرار خواهد گرفت اما آنچه که درباره ایران گفته می شود بسیار وسیع تر است.

وال استریت ژورنال نوشت: مقامات عربی و آمریکایی حاضر در نشست کمپ دیوید گفته اند که مذاکرات سازنده بوده؛ هر چند که پادشاه عربستان و بحرین در آن حضور نداشتند. برخی از تحلیل گران با این حال گفته اند که تصمیم ملک سلمان پادشاه عربستان برای طفره رفتن از حضور در این نشست نشانه کاهش انتظارات وی از اوباما بوده است.

به گزارش این روزنامه، 'سعد التمامی' استاد علوم سیاسی در دانشگاه ملک سعود ریاض گفت: آمریکا دستاورد مهمی در این نشست کسب نکرد.

وال استریت ژورنال نوشت: مقامات آمریکایی که بر روی مسائل خاورمیانه کار کرده اند، گفتند که اوباما همچنان با کشورهای خلیج فارس و به ویژه عربستان در ارتباط است. کاخ سفید با این حال تصدیق کرده است که واشنگتن و ریاض اختلافاتی دارند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، اوباما برای مثال با بیان این که ثبات منطقه خلیج (فارس) ممکن است بواسطه اوضاع داخلی این کشورها به خطر بیفتد، سران عربی را خشمگین کرد.

وال استریت ژورنال افزود: به گفته مقامات مذکور، کاخ سفید نتوانسته در مذاکره با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، به یک بیانیه قوی برای حمایت از ایران دست یابد. هنوز معلوم نیست که اوباما بتواند موفق به جلب توافق رژیم صهیونیستی شود.

بر اساس این گزارش، روابط بین کاخ سفید و نتانیاهو طی سال جاری به دنبال دعوت جمهوری خواهان در کنگره که در آن بشدت از توافق هسته ای ایران انتقاد کرد، به تیرگی گرایید.

این روزنامه آمریکایی نوشت: نتانیاهو در هفته های گذشته کمتر مخالفت خود را درباره توافق هسته ای مطرح کرده که این امر تا اندازه ای به دلیل مشغول بودن وی به تشکیل دولت ائتلافی است.

به نوشته وال استریت ژورنال، با تشدید مذاکرات در هفته های پیش رو انتظار می رود اوباما تماس هایش با رژیم صهیونیستی و یهودیان آمریکا را افزایش دهد؛ هر چند که ممکن است مفهوم این امر تماس مستقیم با نتانیاهو نباشد.

بر اساس این گزارش، کاخ سفید اعلام کرده است: اوباما هفته آینده به منظور شرکت در جشن های 'ماه میراث یهودی/ Jewish Heritage Month' از کنیسه 'آداس' اسرائیل دیدن می کند.

این روزنامه آمریکایی افزود که تا همین هفته گذشته رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی در مواضع خود در قبال توافق هسته ای ایران همسو بوده اند.

بر اساس این گزارش، عربستان به عنوان بزرگترین و ثروتمندترین کشور منطقه خلیج (فارس)، همبستگی شش عضو شورای همکاری را نتیجه مثبت نشست با اوباما قلمداد می کند اما آنها همچنان با آمریکا درباره چگونگی حل و فصل مسائل منطقه ای از جمله جنگ داخلی چهارساله در سوریه اختلاف نظر دارند.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، کشورهای عربی، آمریکا را برای بکار بستن اقدامات تهاجمی تر علیه ایران تحت فشار قرار داده اند. عربستان به ویژه در سال 2013 و همزمان با خودداری اوباما از حمله به نیروهای امنیتی سوریه به بهانه استفاده آنها از تسلیحات شیمیایی خشمگین است.

وال استریت ژورنال با اشاره به حملات عربستان سعودی در هفته های اخیر به یمن نوشت که مقامات عربی معتقدند که عربستان و نیروهای نظامی عربی می توانند اقدام نظامی مشابهی را در سوریه بکار بندند .این امر واشنگتن را به جنگی منطقه ای در سطحی گسترده تر سوق خواهد داد.

شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه روز پنج شنبه خود در کمپ دیوید متعهد شد قبل از هر گونه حمله ای در خارج از مرزهای این کشورها، آمریکا را از آن مطلع کنند.

وال استریت ژورنال افزود: کشورهای خلیج (فارس) پیشتر از آمریکا خواسته بودند ضمن امضای توافق دفاعی رسمی، کمک های نظامی بیشتری به آنها ارائه دهد اما چنین خواسته ای از جمله جنگنده های اف 35 تحقق نیافت.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، مقامات عربی که پنج شنبه شب، قبل ازدیدار با اوباما در هتل فور سیزنز شهر جورج تاون گرد آمدند، تصمیم گرفتند که در دیدارشان با اوباما مطالبات چندانی از وی نداشته باشند.

به گزارش وال استریت ژورنال، یکی ازمقامات عرب در این زمینه گفت: ما تصمیم گرفتیم در این نشست درباره همکاری های بلندمدت تر در زمینه مسائلی از قبیل دفاع موشکی، امنیت دریایی و امنیت سایبری مذاکره کنیم.
49308

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 417334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    3 0
    اي بابا ما كه داريم بخاطر اين شرايط كلي نفت و سرمايه مليمونو مفت ميفروشيم، با امريكا توافق كنيم بعد دو طرف سود ميبرن و ديگه آمريكا محتاج نفت اونا نباشه از اونطرف حال اعراب و اسراييل جا مياد