۰ نفر
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶

واحدمرکزی خبر نوشت:

یک روزنامه صهیونیستی نوشت: سلاح سرّی اسرائیل علیه حزب‌الله لبنان، مطبوعات آمریکایی، مانند روزنامه نیویورک تایمز است.
پایگاه اینترنتی روزنامه هاآرتص، چاپ فلسطین اشغالی، روز شنبه در مقاله‌ای به قلم ایموس هارل نوشت: اسرائیل به‌منظور ممانعت از آغاز دور جدید درگیری‌ها میان اسرائیل و حماس، که این روزها تقریباً اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد، اخیراً به استفاده از رسانه‌ها و همچنین روش دیپلماسی، رو آورده است. پیامی که اسرائیل بدین طریق تلویحاً به حزب‌الله فرستاده است، تا مانع حملات آن به اسرائیل شود، این است که اگر حزب‌الله به اسرائیل حمله کند و اسرائیل را وادار به واکنش و پاسخ دادن به حملاتِ خود کند، آنگاه اسرائیل قادر نخواهد بود از حمله به غیرنظامیان لبنانی، مادامی که حزب‌الله از آنان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند، اجتناب کند.
یکی از نمونه‌های بارز رجوع اسرائیل به مطبوعات آمریکایی در مقاله روز چهارشنبه نیویورک تایمز جلوه کرده است. روزنامه نیویورک تایمز طی آن مقاله صراحتاً اعلام کرد که این روزنامه با توجه به اطلاعات، نقشه‌ها و تصاویر هوایی که نیروهای نظامی اسرائیلی در اختیار نیویورک تایمز قرار داده اند، گزارش داده است که حزب الله (لبنان) در حال مستقر کردن نیروها و تجهیزات نظامیِ خود در روستاهای جنوبیِ شیعه‌نشین لبنان در نزدیکی مرز این کشور با اسرائیل است. از همین رو است که اسرائیل به حزب الله هشدار داده است که اگر بخواهد از روستاها و شهروندان غیرنظامی لبنانی به عنوان سپر انسانی استفاده کند، مسئولیت هرگونه تلفات غیرنظامیان لبنانی در درگیری‌های بالقوه‌ی آتی میان نیروهای حزب الله و اسرائیل در مناطق مرزی لبنان، بر عهده حزب الله خواهد بود. با این حال، روزنامه نیویورک تایمز برای آن از اعتبار رسانه ای و استقلال مطبوعاتی خود صیانت کند، در مقاله‌ی خود اعلام کرده است که این روزنامه قادر نیست به طور مستقل، اطلاعات، نقشه‌ها و تصاویر هوایی که ارتش اسرائیل در اختیار آن گذاشته است را به صورت مستقل راستی‌آزمایی و تأیید کند.
در هر صورت، ژنرال بازنشسته‌ی ارتش اسرائیل، آموس یادلین، هشدار داده است که ساکنان روستاهای جنوبی لبنان اگر همچنان به زندگی در نزدیکی اهداف نظامی حزب الله که اسرائیل آن ها را برای حملات احتمالی آینده مشخص کرده است زندگی کنند، از مصونیت کامل در برابر خسارات یا تلفات ناشی از حملات اسرائیل به مواضع حزب الله برخوردار نخواهند بود.
چند سال پیش نیز، مقامات اسرائیلی به دستور بنیامین نتانیاهو، رییس کابینه اسرائیل، اسناد، نقشه‌ها، اطلاعات و تصاویر هوایی از روستاهای جنوب لبنان و تحرکات نیروهای حزب الله در مناطق مرزی لبنان در نزدیکی اسرائیل، به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، ارائه کرده بودند، که حرکتی دیپلماتیک از جانب اسرائیل علیه حزب الله لبنان بود. هدف از این حرکت اسرائیل آن بود که حزب الله لبنان با توجه به آگاهی سازمان ملل از تحرکات نیروهایش در جنوب لبنان، به دنبال حمله به نظامیان اسرائیلی در نزدیکی مرز لبنان نباشد، زیرا هرگونه پاسخ دندانشکن اسرائیل به رفتار تحریک آمیز حزب الله از نظر سازمان ملل قابل توجیه خواهد بود، زیرا مقامات اسرائیلی پیشتر، اسناد و مدارک مزبور را در اختیار دبیرکل سازمان ملل قرار داده بودند.
نیروهای حزب الله فقط در جنوب لبنان فعال نیستند، بلکه در جنگ داخلی سوریه نیز همراه ایران، مشغول کمک به بشار اسد، رییس جمهور سوریه، در برابر شورشیان هستند. شایان ذکر است که در خلال هفته های اخیر، گزارش های فراوانی در مطبوعات و رسانه های عربی منتشر شده است که حاکی از سقوط قریب الوقوع حکومت بشار اسد بوده است. این در حالی است که سرویس های اطلاعاتی اسرائیل، ارزیابیِ به مراتب محتاطانه تری از شرایط داخل سوریه داشته اند، مبنی بر این که جنگ سوریه هنوز پایان نیافته و پیروزِ آن نیز مشخص نشده و نبردهای سخت در سوریه همچنان در جریان است.
مشخص است که اسرائیل در حال حاضر، جبهه ثانویه جنگ برای حزب الله تلقی می شود، زیرا اکثر نیروهای این گروه درگیر جنگ سوریه هستند. میزان تلفات نیروهای حزب الله در نبردهای قلمون و سایر نقاط سوریه آنقدر بالا بوده که حزب الله قادر نیست آن را مخفی نگه دارد و از اینرو برای کشته شدگان خود مراسم علنی خاکسپاری و مجالس ترحیم برگزار می‌کند.
شایان ذکر است که رهبریت عملیِ نیروهای رژیم اسد و حزب‌الله در جنگ سوریه را ایران عهده دار است. به نظر می رسد، رژیم اسد به تدریج (نه فوراً) در حالی فروپاشی باشد، اما ایران و حزب الله تلاش دارند آن را سرپا نگه دارند. در جنگ سوریه که رهبریت کلی نیروهای حامی اسد به دست ایران است،‌ نوک پیکان تمام نیروهای شیعی، حزب الله (لبنان) است. طرز رفتار ایران در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا و شمال آفریقا) و مداخله‌های آن در امور برخی داخلی برخی از کشورهای این منطقه، مانند سوریه، لبنان، عراق و یمن، باعث ناراحتی و نگرانی کشورهای عرب سنی در منطقه شده است. پریشانی خاطر کشورهای یاد شده از رفتار ایران آنقدر آشکار و هویدا است که حتی باراک اوباما،‌ رییس جمهور آمریکا، در سخنرانی افتتاحیه خود در نشست کمپ دیوید که به میزبانی آمریکا برای مقامات کشورهای عربیِ حاشیه خلیج فارس برگزار شده بود، به شدت به نقش منفی ایران که در جنگ های خاورمیانه ایفا می کند، انتقاد کرد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 417009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بیزن IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    31 0
    اما صهیونیستها بدانند که دیگر حنایشان رنگ ندارد