معاون قالیباف: تاکنون در مترو، متکدی ندیده ام/ دستفروشان ساکن تهران نیستند و با ما درگیر می شوند

معاون خدمات شهری شهرداری تهران تهران درباره برخورد این نهاد با پدیده دستفروشی و متکدیان توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهرداری شهرداری تهران در حاشیه جلسه علنی شورای شهر درباره مشکل دستفروشی و تکدی گری در مترو توضیح داد. این از جمله مشکلاتی بود که اخیرا برخی از کاربران خبرآنلاین درباره اش در سرویس مشکلات مردم کامنت گذاشته بودند و نوشته بودند حضور دستفروشان و متکدیان در شلوغی مترو، امکان مسافرت معمولی را از شهروندان گرفته و به خصوص در زمان های شلوغی مترو و در برخی ایستگاه ها، تعداد دستفروشان و متکدیان زیاد است.

در ادامه، گفتگوی عبداللهی را در این باره می خوانید:


چرا با وجود اقدامات شهرداری تهران، همچنان می بینیم برخی دستفروشان، آشکارا معابر را اشغال کرده و عبور و مرور مردم را با مشکل مواجه می کنند؟
مسئله دستفروشی یک ناهنجاری اجتماعی است که نشات گرفته از عوامل متعددی است. عوامل متعدد اقتصادی، بیکاری و مسایل متعددی که دست به دست هم می دهد باعث شده شاهد دستفروشی در معابر و خیابانها باشیم.

مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهرانشهرداری تهران موضوع دستفروشی را هم مرتبا دنبال می کند و مبارزه با این مسئله در دستور کار ما هم است. ولی برخی معابر تهران مانند میدان 7 تیر، یک گروه خاص که افرادی خاصی هستند و با همدیگر آشنا هستند و متعلق به یک روستا هستند، آمده اند تهران و همگی هم رفتارهای غیرشایسته ای دارند و در زمان تذکر ماموران شهرداری، بلافاصله شروع به درگیری فیزیکی می کنند و مواردی از این دست را به وجود می آورند.
در آخرین بار مجبور شدیم از نیروی انتظامی کمک بخواهیم و برای مقابله با آنها هماهنگی کنیم. این موضوعی نیست که بگوییم دو سه روزه به وجود آمده و من بگویم اینها را یکی دو روزه جمع می کنم. عوامل متعددی دارد که ریشه های مشخصی هم دارد. در این زمینه تمام تلاشمان را می کنیم تا بتوانیم تهران را در یک ضابطه مرتب و منظم مدیریت و کنترل کنیم و نظم اجتماعی برای آن ایجاد کنیم. هر چند برخی مواقع خودمان نیز دچار مشکل می شویم و اجرای قانون باعث درگیری های فیزیکی بین ماموران شهرداری و دستفروشان می شود.


چرا هنوز شاهد تکدی گری در مترو به خصوص در خطوط جنوب شهر هستیم؟
در بحث مترو، تکدی گری نداریم. شاید من برای اولین بار از شما می شنوم. بیشتر دستفروشی داریم.

ولی به وفور در مناطق جنوبی به خصوص در ساعات شب اینها مشاهده می شوند. بارها متکدیان را دیده ایم که در بین واگنها رفت و آمد می کنند؟
شخصا مترو که سوار می شوم تا به امروز یک مورد متکدی در مترو ندیده ام. ولی به دفعات دستفروشی دیده ام که قبول هم دارم تعدادشان زیاد است. یکی از مشکلات ما موضوع دستفروشی در مترو است و ناهنجاری و مشکلات ایجاد کرده و باید به این هم توجه شود و در دستور کار مدیران مترو است. استثنائا موضوع بحث دستفروشی در ترن و مترو از حوزه های زیرمجوعه مدیریت خدمات شهری نیست. البته نمی گوییم پاسخگو نیستیم، بلکه این هم در دستور کار مدیران مترو قرار دارد و باید این مشکل نیز حل شود. ضمن اینکه عمده دستفروشانی که در تهران فعالیت می کنند و در مترو هستند، افرادی اند که اکثرا ساکن شهر تهران نیستند و از شهرهای اطراف می آیند و اقدام به این کار می کنند. در دستفروشی خیابانها هم شاهدیم که اینها اکثرا ساکن تهران نیستند. حتا این مسئله درباره دستفروشان شب عید هم صادق است.


آیا شهرداری تهران از واکنشهای اجتماعی برخورد با دستفروشان و متکدیان واهمه دارد؟
نه، این طور نیست، ضمن اینکه مردم هم باید به این موضوع نگاه منطقی داشته باشند. این کار دلسوزی به دستفروشان و متکدیان نیست. در مترو یا جای دیگر، وقتی می خواهید پیگیری کنید و دستفروشان را جمع کنید، خصوصا در مترو، مردم در حمایت از دستفروشان درخواست می کنند اینها را جمع نکنید. اینها حمایت ها و دلسوزی های بی موردی است که اتفاق می افتد و از ناهنجاری هاست که باید به آنها توجه شود. ضمن اینکه نیاز به کمک سایر دستگاه ها نیز داریم که در این باره به ما کمک کنند.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    20 2
    درست ميگه شايد ناراحت كننده باشه ولي بايد قبول كنيم كه دست فروشي تو مترو، معابر و خيابانها باعث هرج و مرج و بر همزدن آرامش و امنيت مردم ميشه
  • بي نام ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    49 2
    اگه سوار ميشدي حتما ميديدي
  • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    33 1
    مطمئنی تا حالا مترو سوار شدی؟ من هر روز متکدی در مترو می بینم.
  • ملت A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    33 3
    اشتغال رو درست کنید تا دستفروشی هم کم بشه نه اینکه پشت میز شعار بدید
    • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
      18 11
      مگه مني كه بيكارم دست به اين كار ميزنم؟؟ اين افراد راحت طلبند و فقط به فكر خودشانند و بس.
  • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    20 1
    مشكل هم خودمونيم كه ازشون جنس مي خريم، هم مسئولينن كه هنوز يه قانون سخت گيرانه وضع نكردن براي مقابله با اين ناهنجاري، مردمي هم كه دلسوزي مي كنن متوجه نيستن كه دارن چي كار مي كنن، آرامش سفر براي رسيدن به مقصد كمترين خواسته هر فردي، اينكه مشكل اقتصادي داريم درست، ولي دليلي براي انجام دستفروشي نيست، توي سرماي زمستان توي يه جاي گرم ميرن و ميان توي تابستان هم يه جاي خنك، عوارض و ماليت نميدن
  • شاهین IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    21 0
    سرت زیر برفه که ندیدی.
  • بی نام IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    18 0
    جناب شهردار، معلوم شد كه آن واگنهايي كه شما سوار مي شويد با واگنهاي ما فرق دارد. احتمالا شما واگن بدون كولر در فصل گرما هم نديده ايد.
  • reza RU ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    8 2
    بابا این بنده خدا نمیدونه متکدی یعنی چی ؟؟؟؟ شاید فکر کرده بیل گیتس و باید میدیده
  • بی نام A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    17 1
    متاسفانه دیروز در سه راهی خیابان آزادی قبل از میدان انقلاب با پدیده زشتی از جانب یکی از همین ها روبرو شدم خانمی به زور اومد شیشه ماشینم رو که تمیز هم بود دستمال بکشه هر چقدر به شیشه زدم و گفتن پاک نکن گوش نکرد در آخر کنار ماشین ایستاد و گفت پول بده من هم زیر بار نرفتم و پول ندادم یهو دیدم درب ماشینم رو باز کرد که فوری در رو بستم بعد چراغ سبز شد همین که خواستم برم یهو دیدم یه تف گنده انداخت رو شیشه جلوی ماشینم واقعا خیلی عصبانی شدم یکمی جلوتر رفتم و از ماشین پیاده شدم تا بیام حالشو بگیرم دوستانش اومدند از من عذر خواهی کردند و جلوم رو گرفتند واقعا متاسفم برای شهرم با این شهرداری و مدیریت شهری؟
  • بی نام A1 ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    6 0
    ایشون ندیدند؟ خب پس یا ما که دیدیم یه چیزی زدیم و متوهم شدیم، یا ایشون توهم دارند. حالت سوم نداره چون دروغ در جامعه ی ما وجود نداره.
  • لیلا A1 ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    8 1
    در خط 2 که من هر روز استفاده میکنم، بار ها شاهد متکدیان هستم
  • پوریا IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    12 0
    سوار شدی و ندیدی؟
  • پوریا IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    8 2
    مامورین محترم شهرداری تو خیابون که خوب با مردم درگیر میشن .حالا حواسشون نیست ممکنه با پنجه بوکس یه نفر رو هم بکشن.اتفاقه دیگه پیش میاد.حالا واقعا از پس دست فروشای مترو که وزنشون با لباس و دمپایی 50 کیلو هم نمیشه بر نمیان؟