همایش «استانی عاری از بی‌سوادی» با حضور وزیر آموزش و پرورش ظهر امروز در زاهدان و در سالن خاتم استانداری سیستان و بلوچستان برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش در این همایش گفت: سواد‌آموزی ربطی به شاغل شدن ندارد. هدف ما از سواد‌آموزی آشنا کردن مردم با حق و حقوق اجتماعی آنها‌ست، برای اینکه بتوانند در جامعه خودشان مشکلات خود را برطرف کنند.

علی‌اصغر فانی گفت: آموزش و پرورش نیازمند حمایت است و اکنون باید با آسیب شناسی جدی چالش های پیش روی این وزارت خانه را با همدلی و همزبانی رفع کنیم. در رابطه با سوادآموزی باید به انسداد مبادی بیسوادی در سیستان و بلوچستان توجه ویژه شود.

او در ادامه به تراکم دانش آموزان در مدارس کشور اشاره کرد و گفت: 4 هزار و 800 مدرسه در کشور با زیر 5 نفر دانش‌آموز فعال است که این نشان از توجه دولت جمهوری اسلامی ایران برای انسداد مبادی بیسوادی است. در حال حاضر 13 میلیون دانش آموز در واحدهای آموزشی مشغول به تحصیل هستند و این یعنی آموزش و پرورش نیازمند برنامه ریزی مدون در سیستم آموزشی است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بودجه کشور در سال ۹۳ نسبت به ۹۲ از رشد ۱۱ درصدی برخوردار بوده که این افزایش برای آموزش و پرورش ۲۶ درصد بوده است. برای برطرف شدن مبادی بی‌سوادی، آموزش و پرورش با شدت زیاد به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

فانی گفت: مشکلات فرهنگی که در مسیر با سوادی وجود دارد باید ‌با همدلی و همراهی هم برطرف کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مستندسازی این همایش و اقداماتی که برای ریشه‌کنی بیسوادی در استان در حال انجام است می‌تواند بسیار موثر باشد تا سال آینده عملکرد خود را بررسی کرده و نواقص احتمالی را برطرف کنیم. اکنون برخی از فضاهای آموزشی وضعیت مطلوبی ندارند که در راه رفع این چالش، اهتمام ویژه خیران را نیازمندیم.

فانی گفت: در سال تحصیلی جاری موفق شدیم 160 هزار کودک را که خارج از مدرسه بودند از طریق حضور در منازل و رفتن درب تک تک خانه‌ها، توانستیم به داخل مدارس بیاوریم.

۱۶۲ هزار بی سواد زیر ۵۰ سال در سیستان و بلوچستان

علیرضا نخعی، مدیرکل آموزش و پرورش استان در این باره گفت: در سیستان و بلوچستان آمار کل بی‌سوادان استان 400 هزار نفر است. 162 هزار نفر بی‌سواد زیر 50 سال در استان داریم.

وی گفت: در یک برنامه سه ساله طرح باسواد کردن این افراد در استان اجرا می‌شود و در هر سال 55 هزار نفر سر کلاس درس می‌نشینند و باسواد می‌شوند که تمام تدارکات در این زمینه فراهم شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: در مصوبه اخیر هیئت دولت بی‌سوادان زیر 50 سال ملزم به سواد آموزی هستند و اگر باسواد نشوند محرومیت‌ها برای آنها اعمال خواهد شد‎.

نخعی گفت: هدف از این همایش بسیج امکانات و ظرفیت‌ها دولتی و خصوصی و برنامه‌ریزی برای انسداد مبادی ورودی بی‌سوادی در سیستان و بلوچستان است.

سوادآموزی را عمومیت ببخشیم

به گزارش ایسنا؛ استاندار سیستان و بلوچستان در این همایش گفت: سواد آموزی را در استان باید عمومیت بخشیم و مردم را در امر با سواد کردن بی سوادان مشارکت دهیم.

 علی‌اوسط هاشمی افزود: برای ریشه کن ساختن بی سوادی در استان نیاز به بهره گیری از خرد جمعی و مشارکت مردم با تغییر در روش های آموزش است.

وی اظهار کرد: باید در این راستا سازمان های مردم نهاد را یار خویش ساخت و از ظرفیت مردم و همچنین دانشگاه ها برای سواد اموزی بهره گرفت.

هاشمی گفت: سواد دار کردن افراد بی سواد به نوعی اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است. در حال حاضر نرخ با سوادی سیستان و بلوچستان 87 درصد است.

وی بیان کرد: در این راستا باید فرهنگ سازی کرد تا هر شخص در خانه خویش عامل به روشن کردن چراغ دانش و سواد برای دیگران و افراد بی سواد باشد.

هاشمی افزود: در حال حاضر عناصر زیادی برای سواد آموزی داریم و لذا باید از شهرستان ها گام را فرا گذاشته و به سمت فعال سازی دهستان ها و شوراهای اسلامی روستا برویم.

استاندار با بیان اینکه باید همه مردم نقش آموزشیار را داشته و برای باسوادی بیسوادان دغدغه داشته باشیم، تصریح کرد بیسوادن را به سمت کلاس درس و مدرسه تشویق و مزایای باسوادی را برای آنها تشریح کنیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =