دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قالب یادداشتی اعلام کرده که با توجه به لزوم صرفه جویی در نهاد، از صرف هزینه برای برپایی غرفه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب خودداری خواهد شد.

محسن حدادی- بالاخره بعد از 27 دوره برپایی نمایشگاه کتاب، امسال این رویداد ملی و شاید اصلی ترین جشن کتاب در ایران، به دست صنوف سپرده شد تا هم میهمان و هم میزبان از یک جنس باشد و دولت تنها ناظر بر اجرای درست و برپایی خوب این جشن باشد. اگرچه احتمالا در سال نخست این تفویض اختیار مشکلاتی بوجود خواهد آمد اما ناشران و نویسندگان و علاقمندان حداقل می دانند با اصناف نشر روبرو هستند و کم و کاستی ها به شکل درون خانوادگی حل خواهد شد.

بعد از این خبر خوش که شاید دومین تفویض اختیار در حوزه فرهنگ در دولت یازدهم باشد، (بعد از واسپاری برگزاری نمایشگاه مطبوعات به صنوف) حالا یک اتفاق خوب دیگر رخ داده و علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور اعلام کرده که نهاد متبوعش امسال در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، غرفه ای نخواهد داشت.

مختارپور در یادداشت خود آورده است: «با توجه به بررسی های انجام شده و لزوم صرفه جویی و دقّت در مصرف صحیح بودجه نهاد تصمیم گرفته شد از صرف هزینه برای برپایی غرفه در نمایشگاه بین المللی کتاب خودداری و هزینه های پیش‌بینی شده برای آن در جهت تأمین کتاب‌های جدید برای کتابخانه های سراسر کشور مصرف شود.»

بر همین اساس امیدوارم سایر نهادهای باربط و بی ربطی که هر سال بهترین نقاط مصلی را اشغال می کنند و بیت المال را صرف دکورسازی و حق ماموریت چند نفر کارمند خسته و کسل می کنند و در طول ده روز برگزاری نهایتا 100 نفر بازدید کننده هم ندارند، یاد بگیرند و از حضور بی جهت در جشن ملی کتاب انصراف دهند.

وقتی یک نهاد دولتی یا غیر دولتی، کالایی برای عرضه ندارد و اگر هم داشته باشد زیاد در خور نمایشگاه نیست تا حتما یک غرفه با شکوه(!) با کلی صندلی و میز خرجش کند، بهتر است هزینه این حضور را صرف خرید کتاب برای کارکنانش کند. و البته شهامت داشته باشد در بیلان کاری اردیبهشت ماهش بنویسد: امسال برای صرفه جویی در هزینه و انجام رفتار عقلانی، از حضور غرفه ای در نمایشگاه انصراف دادیم. حتی می تواند استناد کند به «نهاد کتابخانه ها».

مطمئنا نهاد کتابخانه های عمومی کشور به اشکال دیگری در نمایشگاه حاضر است و ماموریت ذاتی خود را انجام خواهد داد اما حضور کم منفعت و یا بی منفعت هر ساله خود را به درستی خاتمه داده است. کاری که خیلی از نهادهای دیگر هم باید انجام دهند و نمایشگاه را به اهالی اش بسپارند.

مختارپور البته در یادداشت جدیدش به نکات دیگری نیز اشاره کرده است؛ او در این یادداشت ضمن اشاره به شعار سال و تلاش نهاد کتابخانه ها در تحقق این شعار، به برخی امور مهم این نهاد اشاره کرده و نوشته است: «از امروز هسته مرکزی گزینش نهاد با دقّت و سرعت لازم کار انجام مراحل قانونی گزینش افرادی که در بررسی شکایات آزمون سال ۱۳۹۱ پذیرفته شدند، آغاز می کند و با توجه به ضوابط و قوانین گزینش جای هیچگونه نگرانی برای پذیرفته شدگان وجود ندارد. بدیهی است به کارگیری این افراد در محلّی که در مراحل ثبت نام برای آن محل در آزمون شرکت کرده اند صورت می گیرد.»

او همچنین در خصوص مدیران کل نهاد نیز یادآور شده است: «تا پایان خرداد سال جاری تکلیف مدیران کل بقیه استان ها مشخص می شود و مدیران کل یا سرپرست های جدید تعیین و مشغول به کار خواهند شد. همچنین با توجه به تضییع حقوق بسیاری از کتابداران کتابخانه های مشارکتی بزودی ضوابط جدید مربوط به الزام میزان حقوق و بیمه کتابداران عزیز کتابخانه های مشارکتی ابلاغ می شود و شرط ادامه همکاری با این نوع کتابخانه ها رعایت حقوق حقه کتابداران این نوع کتابخانه ها خواهد بود.»

 مختارپور یک نکته هم در خصوص فعالیت ادرای کتابخانه ها در تابستان بیان کرده و نوشته: «همچنین در سه ماه تابستان روزهای پنج شنبه کتابخانه ها فقط در نوبت صبح فعالیت خواهند داشت که کتابداران به صورت گردشی در این نوبت فعالیت خواهند کرد.»

 

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =