در غرفه‌های پل روزها و شب‌ها صداهایی از تمام ایران می‌شنوی با لهجه‌های گوناگون: از شمال آمده‌اند! آذربایجانی‌ها هم هستند، خراسانی‌ها، بلوچ‌ها با لباس‌های‌شان، خوزستانی‌ها.

علی خدایی: اصفهان شهر چهار فصل ایران، همیشه زیباست. اصفهان زمستانی پر برف، که امسال دریغ کرد از لباس سپید بر درختان کاج بلندو بناهای تاریخی‌اش. 

بهار که می‌شود از راه رسیده و نرسیده، همه جا پر از بوی شب‌بو می‌شود. نسیم می‌وزد و اگر بر روی پل‌های قدیمی باشی مشام‌تان با عبور زاینده‌رود که شکل سرو می‌سازد در هر عبور آغشته می‌شود. کمی سرما و مور مور اگر بر دهانه غرفه‌های سی و سه پل یا خواجو ایستاده باشی بر جان می‌رود. در غرفه‌های پل روزها و شب‌ها صداهایی از تمام ایران می‌شنوی با لهجه‌های گوناگون: از شمال آمده‌اند! آذربایجانی‌ها هم هستند، خراسانی‌ها، بلوچ‌ها با لباس‌های‌شان، خوزستانی‌ها. 

بوی سیر، بوی آش. عکس می‌گیرند. یادگاری با سی و سه پل، خواجو، شهرستان، مارنان که نورافشانی و گلباران شده‌اند برای مهمانان. و چقدر دستفروش که شما را به آتش‌بازی بر روی پل با فشفشه دعوت می‌کنند. 

عید است و عید بی‌صدا و بی‌آواز در غرفه‌های پل نمی‌شود. لیوان چای در دست به نواها گوش سپرده‌اند مهمانان. چه سفر نابی. 

در سفر به اصفهان میدان نقش جهان پر از قصه های ناگفته است. کافی است که گوش به دیوار عالی قاپو بایستی و بشنوی داستان نیاکان خود را. از پله ها بالا بروید و تماشا کنید اصفهان بزرگ را. از ایوان این کاخ پر نقش و نگار به میدان سلام کنیم و میهمان شویم در مسجد جامع عباسی، مسجد شیخ لطف الله. خوب است که پیش از مهمان شدن تاریخچه این بناها را بدانید و بخوانید که با چه سختی نقش ها در کاشی ها رنگ گرفتند. جان گرفتند و زنده شدند. میراث من و شما. 

فراموش نکنید شما در میدانید. پشت میدان پر از کوچه های پیچایپچ و تنگ و پر از تکه هایی از اصفهان قدیم است. خانه های با سکو، هشتی، و دالان هایی مسقف. که دیدنش حداقل دو روز وقت می برد. سعی نکنید در میدان وقت بگذرانید و خود را خسته کنید. دمی هم بیاسایید. اصفهان جاهای ندیده بسیار دارد. از بازار قیصریه در شمال میدان نقش جهان که پیاده را بیفتید (چاره دیگری هم ندارید) به تماشای مغازه ها تا مسجد جامع ساعتی وقت می برد. ساعتی در مسیر بازار در خنکای اولین روز بهار تا جامع قدیم. تاریخ در سکوت به شما می نگرد. آل بوییه. سلجوقیان. پیشتر و بعد از آنها. اگر راهنمایی پیدا کردید بگویید به شما بگوید نقش های صفه ها را که از چه می گویند. محو محراب اولجایتو بشوید به مجلسی سر بزنید و بعد از وقت نماز در صفه ها و آفتاب بعد از ظهر بیاسایید. در همین کنار در بازار غذاهای خوشمزه اصفهان را پیدا می کنید. 

عصر به جلفا بروید و در این محله از کلیساها و موزه دیدن کنید. در میدان جلفا شربتی نوش جان کنید تا شب که وقت آتش بازی است در پل ها. و بعد برای فردا و دیدن منارجنبان، جوباره، مدرسه چارباغ، کاخ هشت بهشت و ... کاش در اصفهان بیشتر می‌ماندید و به دیدار امامزاده اسماعیل، حمام علی قلی آقا، مسجد سید، کلیسای مریم، بازارچه حسن آباد، بازارچه حج مم جعفر، مسجدعلی ، هارون ولات ... می رفتید. 

در اصفهان خسته نمی شوید. حالا که رودخانه پر از آب است همه جا در مسیر رودخانه می شود راحتی داشت. تن به چمن سپرد و آسمان زیبای اصفهان را دید. 

سوغاتی ها را آخر از همه بخرید. گز و پولکی و سوهان و قلم کار و لوز بادامی و پسته‌ای و زعفرانی. اگر خیلی بگردید شاید گز انگشت پیچ در این اصفهان پر از گل یاس زرد و بهی ژاپنی پیدا کنید. در اصفهان خوش بگذرانید وقت دعوا و بگو مگوهای خانوادگی نیست. 

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرحسین FI ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    23 8
    بسیار زیبا بود. ممنون از آقای خدایی برای نثر زیبایشان
  • بی نام A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    12 13
    اصفهان را نیمه خوانند از جهان/صد جهان من دیدم اندر اصفهان