مکزیکویسیتی شهری است که با گسترش حمل و نقل عمومی بر مشکل آلودگی غلبه پیدا کرده است اما با همین روش می تواند بر مشکل چاقی هم فایق شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،چاقی به معضلی بسیار جدی در مکزیک تبدیل شده است. مسئولان این کشور به دنبال تدابیر تازه برای تشویق ورزش و تغذیه سالم هستند. تبدیل ایستگاه‌های اتوبوس به ایستگاه‌های سلامت یکی از این ایده‌ها است.

وقتی اضافه وزن شهروندان به معضلی جدی برای جامعه و مسئولان یک کشور تبدیل می‌شود، وقت آن است تا آستین‌ها را برای تشویق شهروندان به تحرک بدنی و ورزش بالا بزنند و چاره‌ای عملی برای رفع این معضل بیاندیشید.

مسافران می‌توانند در شمار زیادی از ایستگاه‌های اتوبوس پایتخت با دستگاه‌های مخصوص که از سوی شهرداری تعبیه شده، قبل از سوار شدن بر اتوبوس "تمرین" کنند.

به گزارش دویچه وله این ایستگاه‌های اتوبوس که از آن‌ها به عنوان "ایستگاه‌های سلامت" نام برده می‌شود، بخشی از یک کارزار رسمی برای حل معضل اضافه وزن شهروندان است.

دستگاهی که مردم برای انجام اسکوات روی آن می‌ایستد، مجهز به یک دوربین مادون قرمز است که تک تک نشست و برخاست‌ها را ضبط می‌کند. هر کس که بتواند ده مرتبه این حرکت را پشت سر هم انجام دهد، به عنوان جایزه یک دستگاه "قدم‌شمار" دریافت می‌کند.

این دستگاه را که به کوچکی یک آی‌پاد است، می‌توان به قلاب‌های کمربند شلوار وصل کرد.

هر بار که کسی یک حرکت نشست و برخاست را با موفقیت انجام دهد، یک توصیه سلامت روی نمایشگر دستگاه پدیدار می‌شود: «نظرت راجع به یک پرس همبرگر، سیب‌زمینی سرخ کرده و نوشابه خنک چیه؟ با خوردن این‌ها ۹۲۰ کالری را می‌بلعی. پس بهتره راجع بهش خوب فکر کنی و به جایش تحرکت رو بالا ببری!»

این کارزار البته وعده ورزشکار کردن شهروندان با چند نشست و برخاست را نمی‌دهد. یکی از دست‌اندرکاران این کارزار در همین رابطه می‌گوید: «هدف این پروژه و اهدای جایزه، فعال کردن مردم و جلب توجه آنان به این موضوع بود که چقدر برای سلامتی مهم است تا به جای پشت میز نشستن، اندکی تحرک داشت.»

ساعات کار "ایستگاه‌های سلامت" روزانه از ۹ صبح تا ۳ بعدازظهر است. تا بدین‌جا ۳۰ عدد از این دستگاه‌ها در ایستگاه‌های مختلف اتوبوس نصب شده‌اند و روزانه ۵۰ نفر با هر کدام از آن‌ها تمرین می‌کنند.

شاید در وهله اول به نظر بیاید که ده بار اسکوات کار چندان سختی نباشد، اما همین تمرین می‌تواند کسانی را که تحرک بدنی اندک یا اضافه وزن دارند، نقش بر زمین کند.

یکی از مزیت‌های نقش بر زمین شدن شهروندان در ایستگاه‌های سلامت آن است که متوجه می‌شوند استقامت بدن‌شان تا چه اندازه پایین است؛ وضعیتی که گواه خوبی برای عدم تحرک و پشت میز نشینی است.

این پروژه در حال حاضر در مرحله آزمایشی به سر می‌برد و مشخص نیست که تأمین هزینه‌های مالی آن در آینده از چه طریق صورت خواهد گرفت. یکی از ایده‌های اولیه آن بود که این دستگاه‌ها در ایستگاه‌های مترو نصب شوند و شهروندان به عنوان جایزه یک بلیت مجانی دریافت کنند. این ایده اما به دلایلی به نتیجه نرسید.

مکزیکی‌ها چاق‌تر از آمریکایی‌ها

دستگاه‌های قدم‌شماری که اکنون شهروندان به عنوان جایزه دریافت می‌کنند، محصول یک تولیدکننده نوشیدنی‌های گازدار است که مقصر شماره یک در ایجاد بیماری چاقی در میان شهروندان مکزیکی شناخته می‌شود.

طبق آمار ۷۵/۴ درصد زنان و ۶۹/۸ درصد مردان بالای ۲۰ سال در مکزیک دچار اضافه وزن شدید هستند. ۳۵ درصد دانش‌آموزان مکزیکی هم مبتلا به چاقی شدید هستند.

مسئولان این کشور حدود یک سال علیه غذاهای فست فود و نوشابه‌های شیرین گازدار اعلام جنگ کرده و آن‌ها را مشمول مالیات ساختند. با این حال این تدبیر تاکنون نتوانسته آنطور که انتظار می‌رفت، ثمربخش باشد.

هر شهروند مکزیکی به طور متوسط در سال ۱۴۰ لیتر نوشابه غیرالکلی شیرین و گازدار مصرف می‌کند. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ۳۲/۸ درصد مردم این کشور مبتلا به چاقی شدید هستند که این آمار حتی بالاتر از ایالات متحده آمریکا است.

منبع: دویچه وله

4646

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =