مریم یعقوبی
یکی از بخش های سودده و درآمدزا در صادرات غیر نفتی محصولات معادن کشور است. محصولات سنگ و سرامیک و کاشی کشور مدتی است با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا به جایگاه خوبی در منطقه و جهان رسیده است.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مجتبی شیرآلی عضو انجمن کاشی و سرامیک، در نشست بررسی وضعیت صنعت کاشی و سرامیک ایران و حضور در بازارهای جهانی گفت: در حال حاضر حدود 130 واحد صنفی با ظرفیت تقریبی 700 میلیون متر مربع در کشور وجود دارد که سالانه حدود 450 میلیون متر مربع انواع کاشی و سرامیک تولید میکنند.
شیرآلی درآمد صادراتی ایران از کاشی و سرامیک را حدود 500 میلیون دلار در سال ذکر کرد و گفت: ایران هم اکنون در جایگاه پنجم صادرات این کالا قرار دارد و عمده تولیدات این شرکت تاکنون به بیش از 15 کشور از جمله ایتالیا، اسپانیا، روسیه، عراق، ترکیه و چین صادر شده است.
عضو انجمن کاشی و سرامیک جایگاه ایران از نظر رشد کمی و کیفی تولید کاشی در دنیا را اول عنوان کرد و افزود: خوشبختانه با ورود تکنولوژیهای بروز تولید این صنعت به کشورمان، هم اکنون محصولات ایرانی توان رقابت با محصولات خارجی مشابه را دارند.
وی میزان تولید جهانی کاشی و سرامیک را بیش از 11 میلیارد متر مربع بیان کرد و گفت: در طول دهه 90-1380 میزان تولید این محصولات از 80 میلیون به مرز 380 میلیون مربع در کشورمان رسید.
وی نبود زیر ساختهای لازم برای حمل و نقل در حوزه صادرات و عدم توجه به طراحی و زیبایی محصول در تولیدات را مهم ترین مشکل صنعت کاشی و سرامیک ایران ذکر کرد.
شيرآلي، با بيان اين که با اجرای طرح توسعه قادر به تولید 30 میلیون متر مربع کاشی با کيفيت درجه يک در سال خواهيم بود، تصريح کرد: ظرفیت تولید در نظر گرفته شده برای هر یک از سه گروه محصولات کاشی پرسلانی لعابدار، پرسلانی بدون لعاب و کاشي ديواري لعابدار دوبار پخت به میزان 10 ميليون مترمربع در سال است.
وي، با اشاره به ضعف وابستگي اقتصاد کشور به صادرات نفت، ارزش شرکتهاي توليد کننده محصول نهايي را بسيار بالا دانست و اذعان داشت: خام فروشي، بيارزشترين و غيراقتصاديترين کار ممکن است که بايد کنار گذاشته شود.
22339
نظر شما