معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، منشاء گرد و خاک و ریزگردها را عوامل طبیعی و دخالت انسان در طبیعت خواند و گفت: برخی، از پدیده گرد و خاک در راستای اهداف سیاسی استفاده کردند و نباید اجازه داد ریزگردها منشاء اغراض سیاسی شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی محیط زیست خوزستان؛ پروین فرشچی در گردهمایی بررسی مسائل زیست محیطی منطقه در مرکز بازدید کنندگان تالاب شادگان آبادان گفت: مشکلی که در فرایند 50 ساله بی توجهی به محیط زیست رخ داده است، در کوتاه مدت قابل رفع، نیست.

وی همراهی و کمک نهادهای دولتی و مردم نهاد برای کمک به کاهش خسارت پدیده ریزگردها با منشاء داخلی را ضروری دانست و گفت: با ساخت سدهای غیر کارشناسی در بالا دست کارون، نادیده گرفتن تغییر اقلیم و از بین رفتن تالاب های منطقه، بحران های زیست محیطی افزایش یافت.

فرشچی گفت: نباید اجازه داد، بحران ریزگردها به مقوله ای برای غرض ورزی سیاسی تبدیل شود، بلکه باید از این تهدید زیست میحطی برای همگرایی و وحدت بهره گرفت.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همان گونه که جنگ تحمیلی باعث وحدت مردم ایران شد،این بحران نیز باید وحدت مردم و مسوولان را برای غلبه بر مشکلات بیشتر کند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام شناسایی 9 کانون گردو خاک در خاورمیانه و جهان گفت: در بحث ریزگردهایی که منشاء خارجی دارد، باید با استفاده از ساز و کارهای حقوقی و شکایت به دادگستری بین المللی در صدد ایجاد ایفاد حقوق مردم ایران باشیم.

وی از پیگیری برای تشکیل کنوانسیون بین المللی مقابله با ریزگردها بین کشورهای ایران، عراق، کویت، عربستان، اردن و یمن خبر داد و گفت: با تشکیل این کنوانسیون در تلاشیم با استفاده از ابزار حقوقی و منطقه ای کشورهایی کانون ریزگرد، گام های موثری در راستای حفظ محیط زیست برداشته شود.

فرشچی با اشاره به تهدید بیماری کشند قرمز در سواحل دریایی بندر عباس و دریای عمان گفت: با وجود تشکیل کمیته ملی کشند قرمز از دو سال گذشته تاکنون، متاسفانه نتوانستیم با این پدیده مقابله کنیم و کشند قرمز به محیط زیست دریا، صید و صیادی خسارت فراوانی وارد کرده است. برخی مشکلات زیست محیطی از جمله فراوانی ورود گونه های غیربومی تهدیدی است که آبزیان، پستانداران و لاک پشت ها در منطقه شمال خلیج فارس تهدید می کند که برای حفاظت از آنها تمهیدات لازم اندیشیده نشده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از پیگیری راه اندازی معاونت زیست محیطی دریایی در استان ها و ایجاد یگان محیط زیست دریایی خبر داد و گفت:سازمان میحط زیست مخالفتی با برگزاری رزمایش های نظامی در مناطق مختلف کشور ندارد و فقط به عنوان ناظر بر محیط زیست، شرکت در این رزمایش ها را خواستار است.

احمدرضا لاهیجان زاده، مدیر کل محیط زیست استان خوزستان نیز در این گردهمایی با اشاره به شناسایی 158 هزار هکتار اراضی منشاء گردو خاک در خوزستان گفت: عمده کانون ریزگردها با منشاء داخلی از ماهشهر به سمت هندیجان قرار دارد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی US ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    8 0
    عزیزم دنیای امروز دانش میخواد ودانش برای کم کردن زمان و حتی هزینه چیزی که شماها بازور جلسه ها ی پرتقال وچای و شیرینی خوری میخواهید حل کنید ان هم نمی شود. ود
  • بی نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    یعنی چی در کوتاه مدت قابل حل نیست ؟ فرق بین انسان قدرتمند و ضعیف همینجا مشخص میشه دیگه