سایت صدای اقتصاد نوشت:

حسین سلیمی از باسابقه ترین صنعتگران کشوراست که علاوه بر عضویت در هیات مدیره انجمن مدیران صنایع و کنفدراسیون صنعت، ریاست انجمن سرمایه گذاری خارجی را نیز برعهده دارد. با او گفت و گویی درباره اهمیت اتاق و تشکل های انجام داده ایم.

به نظر شما نقش اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در برنامه پنج ساله توسعه آینده (ششم) چیست؟

همان طور که مطلع هستید اتاق ها در سراسر کشور تشکیل شده و مشغول فعالیت هستند. باتوجه به سهمیه ای که اعضای هر اتاق در هیات نمایندگان اتاق ایران دارند در شهرهای بزرگ مثل مشهد، اصفهانف تبریز و و... هر یک 15 نماینده در هیات نمایندگان اتاق ایران دارند و اتاق تهران هم باتوجه به تعداد اعضا 60 نماینده دارد که 20 نفر توسط دولت انتخاب می شود و 40 نفر توسط اعضا اتاق تهران انتخاب می شوند. اعضای هیات نمایندگان اتاق شهرستان ها، اتاق ایران را تشکیل می دهند که هر ماه یک بار در اتاق ایران برای تبادل نظر و بحث مذاکرات در موارد اقتصادی و غیره دور هم جمع می شوند. لذا با چنین ساختاری به نظر می رسد اتاق های شهرستان ها و تهران دارای کارشناسان خبره و محقق باشند و برای بررسی مطالب و اظهار نظر در مسائل کار ساز ، بنابراین با این پتانسیل در اتاق ایران باید مرکز تحقیقات و مطالعه بسیار قوی با بودجه کافی وجود داشته باشد، که اخیرا کار این مرکز آغاز شده؛ این مرکز باید 24 ساعته کار کارشناسی انجام دهد و با ارائه پیشنهادات و آسیب شناسی برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت و یا بلند مدت برنامه ارائه دهد تا ما بتوانیم برای خواست بخش خصوصی و اهداف اقتصادی مانند ایجاد اشتغال، سرمایه گذاری چه داخلی و چه خارجی و چه ایرانیان خارج از کشور همیشه طرح های آماده داشته باشیم که در زمان بعد از رفع تحریم سریعا به مورد اجرا بگذاریم.

به نظر شما چه برنامه هایی باید مورد مطالعه قرار گیرد؟

برنامه ها متنوع است اما من چند برنامه مهم را نام می برم. 1- همان طور که مطلع هستید کشور تحت تحریم کشورهای غرب، چندمین سال است که با مشکلات از قبیل نبود سوئیفت برای انتقال وجوه یا گشایش اعتبار مواجه است و برای رفع نیاز بایستی از طریق صرافی ها با هزینه 10 تا 15 درصد مازاد مواد اولیه یا کالا را از خارج خریداری کنیم و ضمنا با کمبود ارز به لحاظ عدم صادرات کافی نفت مواجه هستیم که با تلاش های فراوان و صاردات مواد پتروشیمی ها توانسته ایم مقدار زیادی از نیازها را تامین کنیم ؛ اما متاسفانه با رشد منفی اقتصادی و رکود فعلی و تورم 40-30 درصدی مشکلات صاحبان صنایع و تولیدکنندگان وصادرکنندگان روزبه روز فزونی یافته است و بایستی برای برون رفت از این مشکلات راهکار یافته شود.

2- ایران دومین ذخایر گاز و چهارمین ذخایر نفت جهان را دارد و شایسته نیست که درآمد سرانه کشور کمتر از ترکیه باشد که نه نفت دارد و نه گاز ولی صادرات غیرنفتی آن حدود 160 میلیارد دلار در سال است و پیش بینی نموده صادرات را در 10 سال آینده به 1000 میلیارد دلار برساند. متاسفانه صادرات غیرنفتی ایران در حد 30 تا 40 میلیارد است. لذا بایستی طرح هایی از طرف اتاق تهیه شود که بخش خصوصی واقعی در اقتصاد ایران به جای 15 درصد به بیش از 50 تا 75 درصد برسد و دولت و سازمان های دولتی به سرعت کوچک شوند و هزینه های اتاق به حداقل برسد.

برای اشتغال چه کارهایی باید رد اتاق انجام شود؟

سوال بسیار جالب و مهمی است روش ایجاد اشتغال مطالعه شده و نسخه های آن پیچیده شده است و نیاز به تهیه طرح های جدید نیست. در همه جای دنیا برای ایجاد اشتغال سرمایه گذاری داخلی و خارجی را تشویق و موانع سر راه را بر طرف می کنند تا سریعا سرمایه گذاری انجام شود که نتیجه اشتغال را با خود همراه خواهد داشت و ضمنا با تولید فراوان و ایجاد اشتغال تورم کاهش و رشد اقتصادی افزایش خواهد یافت. می توانیم با استفاده از سرمایه های ایرانیان خارج از کشور هم که اخیرا علاقمند شده اند سرمایه گذاری در تولید را افزون کرد. ما برای 4 میلیون نفر ظرف یکی دو سال آینده باید شغل ایجاد کنیم.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =