ایرنا نوشت:

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: نگاه ما به لایحه اخذ عوارض تردد در معابر خاص پایتخت به طور کامل فرهنگی است و هدف از اجرای آن تغییر در رفتارهای ترافیکی شهروندان است.

«سید جعفر تشکری هاشمی» با بیان این که بر اساس برنامه پنج ساله شهرداری تهران که به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسیده است، موظف به تدوین و ارایه این لایحه بودیم، گفت: این یک موضوع خیلی متداول در جهان است و در بسیاری از کشورها استفاده از خودروی شخصی در مسیرهای داخلی و خارجی شهرها مشمول عوارض می شود.

معاون شهردار تهران به دریافت عوارض در برخی آزاد راه های بین شهری اشاره کرد و گفت: اخذ عوارض تردد در کشور نیز در برخی مسیرهای بین شهری متداول بوده و هست.

تشکری هاشمی با اشاره به این که یکی از اهداف دریافت عوارض تردد، ایجاد تمایل بیشتر در مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی است گفت: همچنان به دنبال افزایش جذابیت استفاده از حمل و نقل عمومی و کاهش جذابیت وسایل نقلیه شخصی به عنوان یک حمل و نقل پر دردسر هستیم.

به گفته وی، هم اکنون جذابیت حمل و نقل خصوصی به مراتب از حمل و نقل عمومی بیشتر است و تلاش شهرداری عکس کردن این رابطه است.

معاون شهردار تهران لزوم برقراری کامل عدالت اجتماعی را هدف دیگر لایحه اخذ عوارض تردد در معابر خاص ذکر کرد و گفت: کسانی که سهم بیشتری در آلودگی و استفاده از امکانات و مواهب شهری دارند باید هزینه های آن را هم پرداخت کنند و دلیلی وجود ندارد که این شهروندان با کسانی که از وسیله نقلیه شخصی خود استفاده نمی کنند به یک میزان هزینه پرداخت نمایند.

به گفته تشکری هاشمی هزینه های دریافتی از مردم در حال حاضر بسیار ناچیز است و جبران عوارض تردد آنها را نمی کند و تنها هشداری برای راننده های وسایل نقلیه شخصی است تا نسبت به کاهش میزان تردد خود و آلودگی های ناشی از آن اقدام کنند.

تشکری هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر مخالفت برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با این لایحه و غیرقانونی دانستن تصویب احتمالی آن، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم وضع عوارض در شهر بر عهده شورای شهر است که البته با تصویب فرمانداری قابلیت اجرایی می یابد.

«احمد دنیا مالی» رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران چندی پیش از بررسی تصویب یک فوریت لایحه اخذ عوارض از معابر خاص شهر تهران در کمیسیون تحت امر خود خبر داد که تمامی تونل ها و برخی بزرگراه های پایتخت را شامل می شود.

در این لایحه اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهر تهران شامل تمامی تونل های پایتخت از جمله تونل های «نیایش»، «توحید»، «رسالت» و پل طبقاتی «صدر» پیش بینی شده که مبلغ 300 تومان به صورت الکترونیکی از هر خودرو برای هر بار عبور از این مسیرها اخذ شود.

همچنین در این لایحه پیشنهاد شده که خودروهای برقی، هیبریدی، امدادی از جمله آمبولانس و آتش نشانی، انتظامی، نظامی، خودروهای معلولان و وسایل حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی و اتوبوس و خودروهایی که از شهرداری مجوز دارند از پرداخت عوارض معاف باشند.

لازم به ذکر است که خبر بررسی تصویب فوریت این لایحه با واکنش های متعددی در بین مردم و مسوولان مواجه شده و دیدگاه های متضادی را در پی داشته است.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 399689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    10 0
    خدایا منو ببخش .در چند سال اخر دولت احمدی نژاد من خیلی به این بزرگوار بدبین شدم و به زمین و زمان بدوبیراه می گفتم گه اخه چرا یه هو قیمت اجناس چند ده برابر شده .حالا با این بیانات مسئول شهرداری شرمسار شدم چرا که اون بزرگوار داشته کار فرهنگی می کرده و با ده برابر کردن قیمت اجناس می خواسته پول بیشتری بگیره و در واقع با این کار ،کار فرهنگی بزرگتری انجام داده باشه.خدایا ما مردم ایرام چقدر ناسپاسیم
  • رضا IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    10 2
    خجالت داره ..خجالت بکشید از این به اصطلاح طرح...خبر نمی چاپی معلومه
  • ش ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    45 31
    ١ مورد كاملا طبيعي تو بيشتر كشورها هسش؛ البته خوب ايران با همه جا فرق داره...
  • بی نام A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    74 3
    خودروهای برقی، هیبریدی؟؟؟ اصلا داریم همچین چیزی
    • حسین A1 ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
      2 25
      بله اخیرا چندین مدل خارجی وارد شده ، مثه تویوتا
  • بی نام US ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    16 0
    اومدیم مردم قبول کردند .همینطوری هر روز بزرگراه نیایش و بزرگراه حکیم ترافیک سنگین داره دیگه خودتون ببینید وقتی بخواد عوارضی هم در مسیرش قرار داده بشه چی میشه
  • شهريار نمازي ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    31 0
    آقاي قاليباف، روزي كه براي تونل نيايش و طبقه دوم اتوبان صدر مبلغ ٥٠٠٠ ميليارد تومان خرج ميكرديد ميتوانستيد خطوط متروي تهران را دو برابر كنيد تا مردم نيازي به استفاده از وسيله شخصي و عبور از تؤنلها و بزرگراهها نداشته باشند
  • بی نام US ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    17 4
    تو بیشتر کشورها هستش به جای تراکم فروشی راه حل خوبیه تازه مردم تشویق میشن تا از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنن
  • بی نام IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    22 0
    آقای تشکری هاشمی مردم را به زور نمی‌توان مجبور کرد از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند به جای فرهنگسازی از طریق دریافت عوارض بزرگراهی فرهنگ ارباب جمعی سامانه مترو و اتوبوس را ارتقا دهید تا مردم برای استفاده از وسایل عمومی تحقیر نشوند. من به شخصه به قدری در اتوبوس و مترو تحقیر شده ام که لاجرم خودرو شخصی ام را از پارکینگ بیرون آوردم و هر روز با وسیله شخصی به کارم می رسم.
  • علیرضا A1 ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    37 1
    ببخشید.جای پارکا رو که پولی کردین، تردد توی بعضی معابر هم پولی بشه اونوقت عوارض شهرداری خودرو برای چیه؟
  • ایران و ایرانی A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
    21 2
    من کاملا موافق این طرحم به شرط این که واردات خودرو بدون گمرک باشه و قیمت خودروهای داخل هم همون قیمت تمام شده باشه.
  • شهروند تهرانی IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
    8 0
    فرهنگیه ؟؟ خیلی چیزها در جهان متداوله . ولی شما فقط پول گرفتن از مردمو یاد گرفتید؟؟ آخه چقدر دروغ؟
  • علی A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
    3 2
    جدا عوارض خودرو رو برای چی میگیرد پس خلاف شرعه این کارتون به جای این تردد وسایل تک سرنشین شخصی رو از این معابر ممنوع کنید تمام تهران شده خودروی تک سرنشین تونل رسالت توحید پل صدر و تونل نیایش باید از اتوبوس های هیبریدی و خطوط اتوبوسرانی استفاده کنید در ساعات اوج ترافیک باید ممنوعیت های شدید برای خودروهای تک سرنشین وضع کنید هر جای اتوبان ها رو که آدم نگاه می کنه همه تک سرنشین هستن و حتما این دریافتی از مردم باید صرف حمل و نقل عمومی کنید وگرنه هیچ فایده ای نداره
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
    31 1
    آقای قالیباف دیگر بعد ار 10 سال انگیزه ای ندارند بهتر است استعفا بدهد و یک شخص تازه نفس با دید گاه جدید علمی و تخصصی شهردار تهران شود.
  • سینا A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
    7 0
    نگاه فرهنگی یا اقتصادی شهرداری فقط به فکر کسب درآمده تو تهران که اینقد مجوز ساخت مجتمع تجاری و هتل... که هیچ لزومی هم نداره داده که پایتخت داره میترکه هی پل و تونل میسازن خیابون عریض میکنن بعد همونجا 100 تا چیز از بغلش در میارن عوارض بزرگراه هم یه بهونه س واسه پر کردن بودجه.
  • بی نام IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
    9 0
    فرهنگي ؟ راستي تخلف فروشي هم فرهنگيه ؟ اينكه توي يه كوچه باريك با پول ،شهرداري اجازه ميده 5 طبقه وحتي بيشتر برن بالا اين هم فرهنگيه ؟ خبرانلاين در تهران كه كار از دست دررفته ولي در شهرستانها هم شهرداريها و بساز بفروشها خوب دارن مردمو بيچاره ميكنن
  • بی نام A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    5 0
    اقایان عزیز شما فکر میکنید مردم هالو هستند
  • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    3 0
    فکر کنم چند وقت دیگه نفس کشیدن هم پولی بشه بعد شهرداری میاد میگه ما بزرگراه هارو پولی کردیم تردد خودرو کمتر شد آلودگی هوا کاهش پیدا کرد واسه همین مردم برای تنفس هوای پاکیزه هم باید عوارض بدن