نشست «خانواده: چالش ها و سودمندی ها» با حضور روحانیون مسلمان و مسیحی در لندن برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، در راستای برنامه های گفت و گوی بین ادیان، نشست مشترکی با شرکت روحانیون مسلمان و مسیحی در روز شنبه 7 ژانویه 2015 برابر با 18 بهمن 1393 به طور مشترک در محل کلیسای سنت آگوستین شهر لندن و مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد.

در این نشست که با عنوان «خانواده: چالش ها و سودمندی ها» برگزار شد، سخنرانان به بررسی چالش های معاصر پیش روی نهاد خانواده و تبیین دیدگاه های دینی در این زمینه پرداختند. خلاصه سخنرانی های این نشست را در ادامه می خوانید.

چالش های درون خانواده از همان ابتدا و بین آدم و حوا و فرزندانشان وجود داشت
پدر کالین ایموس، کشیش کلیسای سنت آگوستین

پدر روحانی با طرح این سوال که اساساً خانواده چیست وارد بحث خود شد. وی خانواده را واجد ریشه ها و ویژگی های زیستی (بیولوژیک)، تاریخی و جغرافیایی دانست. به این معنی که ما هویت خود را به طور تاریخی از خانواده می گیریم، زیست و حیات ما توسط خانواده شکل می گیرد و جغرافیای حضور ما در این دنیا نیز وابسته به خانواده ای است که در آن متولد می شویم.

وی در ادامه به معرفی خانواده «انتخابی» پرداخت که از دید او یک مفهوم مسیحی است. خانواده انتخابی عبارت است از کسانی که به طور انتخابی و از طریق غسل تعمید به عنوان فرزند خوانده یا پدرخوانده با ما خویشاوندی پیدا می کنند. نوع دیگر خانواده از دیدگاه مسیحیت عبارت است از خانواده کلیسا یا جماعت مومنین که برای عبادت گرد هم می آیند. به گفته وی این نیز از دید مسیحیت نوعی خانواده است.

پدر ایموس در بررسی چالش های پیش روی خانواده توضیح داد که این چالش ها به هیچ عنوان تازه نیستند و اگر نگاهی به کتاب مقدس بیندازیم خواهیم دید که از همان صفحه اول، آدم و حوا و سپس پسران آنها هابیل و قابیل دچار بحران در داخل خانواده بوده اند. این دشواری ها حتی در مورد نوح و ابراهیم و لوط نیز ادامه داشته است. وی همچنین به مشکلات و دشواری های پیش روی حضرت مریم در اطاعت از خدا و باردار شدن و متولد کردن حضرت عیسی به عنوان دشواری های یک خانواده مقدس اشاره کرد.

پدر ایموس سپس به بررسی چالش های امروزی و مدرن پرداخت. وی از سوءاستفاده و آزار در داخل خانواده، مشغولیت و عدم صرف وقت اعضای خانواده برای یکدیگر و تک والد بودن به عنوان نمونه هایی از این چالش ها نام برد. وی فشارهای مالی وارد شده به نهاد خانواده و همچنین افزایش نگران کننده خودکشی را به عنوان نمونه های دیگر در این زمینه برشمرد.

متاسفانه رابطه زن و مرد با شهوت تعریف می شود و نه با عشق
حجت الاسلام والمسلمین بهمن پور

وی در این نشست برخی از دیدگاه های اسلام در زمینه خانواده را مورد بررسی قرار داد و گفت پیامبر ما در زمانی مبعوث شد که برخی از قبایل عرب دختران خود را زنده بگور می کردند و برخی از ترس فقر بچه های خود را می کشتند. وی با تصدیق اینکه اسلام و مسیحیت دیدگاه های لزوماً یکسانی در مورد خانواده ندارند؛ بحث خود را پی گرفته و خانواده را عنصر اساسی و شکل دهنده جامعه معرفی کرد. وی خانوداه را نه فقط محلی برای انتقال حیات که مدرسه ای برای انتقال ایمان به نسل های آینده دانست.

وی ضمن اشاره به تمایز دو واژه عربی «مودت» و «محبت» در قرآن گفت: محبت به معنی عشق و علاقه درونی اما مودت ظهور و بروز این عشق در رفتار متقابل با کسانی که دوست داریم، است. وی ازدواج را پایه و اساس خانواده دانسته و گفت: که از دیدگاه اسلام، مسلمانان موظف هستند که به افراد مجرد برای تشکیل خانواده کمک کنند.

حجت الاسلام بهمن پور بهترین استفاده از غریزه جنسی از دیدگاه اسلام را استفاده از آن در راستای تشکیل خانواده معرفی کرده و پیشگیری از روابط جنسی پیش از ازدواج را یکی از ثمرات این رویکرد دانست. وی گفت: از دید قرآن زن و شوهر لباس یکدیگر هستند. با تمثیل لباس می شود نشان داد که زن و مرد مانند لباس گرما بخش، پوشاننده، محافظت کننده و البته زیبایی بخش یکدیگر باید باشند.

وی در ادامه گفت: که در عصر حاضر خانواده تحت تاثیر فردگرایی مفرط و از خودبیگانگی قرار گرفته و خانواده های تک سرپرست، خانواده های بدون ازدواج و ازدواج همجنس ها تقدس خانواده را مورد تهدید قرار داده است. وی گفت: اکنون متاسفانه رابطه زن و مرد با شهوت تعریف می شود و نه با عشق؛ و متاسفانه کلمه عشق به عنوان مترادف شهوت و لذت جنسی در رسانه ها بکار می رود.

وی به عنوان راهکاری در برابر این چالش ها از غیرکالایی کردن رابطه جنسی که اکنون حتی به ابزار اصلی تبلیغات کالاهای مصرفی تبدیل شده نام برد. وی همچنین توجه به فداکاری، از خود گذشتگی و پرهیز از فردگرایی افراطی را از جمله این راه حل ها برشمرد.

خانواده منبع عشق و محبت بدون قید و شرط است که ما را با محبت خدا به بنده اش آشنا می کند
کشیش آنگلیکان خانم مگی هیندلی، مدیر مرکز بین الادیان لندن

وی با اشاره به این که به دنبال ایجاد مقایسه و تاکید روی تفاوت دیدگاه های اسلام و مسیحیت نیست گفت: اگر به تاریخ نگاه کنید خواهید دید که مسیحیت یک دین خانواده محور نیست. پیامبر آن یعنی حضرت مسیح تا آخر عمر مجرد بود و بسیاری از حواریون او یا مجرد بودند یا برای همراهی با او خانواده های خود را ترک کرده بودند. به همین ترتیب کلیسای کاتولیک نیز تا کنون تجرد را فضیلتی برای راهبان و کشیشان می داند. وی افزود: با این حال از اینکه کلیسای خود او یعنی کلیسای پروتستان این محدودیت را به نفع تشکیل خانواده برداشته خرسند است.

خانم مگی هیندلی افزود: خانواده در قرن بیستم شاهد تحولات بسیاری بود. خانواده اکنون شکل های گوناگونی گرفته است که خانواده غیرهمجنسگرا هنوز اصلی ترین و معمول ترین آنهاست.

وی گفت: ما هرگز نمی توانیم همه وظایف خود در قبال خانواده را به خوبی انجام داده و بنابراین همیشه در انجام این وظیقه قاصر خواهیم بود. وی خانواده را منبع عشق و محبت بدون قید و شرط معرفی کرد که ما را با محبت خدا به بنده اش که آن نیز بدون قید و شرط است آشنا می کند. وی گفت: خانواده به خودی خود در مسیحیت بک هدف نیست، بلکه وسیله ای است برای تشکیل جامعه ای سالم و دنیایی بهتر.

تاکید بر خانواده هسته ای و فراموش کردن خانواده گسترده به معنی از دست دادن بخشی از دارایی معنوی خانواده است
اسقف اعظم کاتولیک، پل هندریکس عضو مرکز گفتگوی اسلام و مسیحیت

اسقف هندریکس گفت: که قصد دارد بیشتر در مورد سودمندی ها و نه چالش های پیش روی خانواده حرف بزند. وی گفت: با اینکه ما همه به اهمیت خانوداه واقف هستیم اما بد نیست سوال را به صورت دیگری بپرسیم: اینکه هدف از آفرینش ما چیست؟ ما برای چه به این دنیا آمده ایم؟ و خدا چرا ما را خلق کرده است؟ وی گفت: هر دو دین ما (اسلام و مسیحیت) قبول دارند که خدا ما را خلق کرد تا زندگی و حیات را به ما هدیه دهد. از زاویه دیگر هدف از زندگی عشق و محبت است.

وی محبت پدر و مادر را اولین چیزی که کودک با آن مواجه می شود معرفی کرد و گفت: با این حال خانواده جایی است که کودک در آن هویت متمایز خود را یافته و با محدودیت های خود آشنا می شود. به گفته این اسقف کاتولیک، در خانواده همه اعضا مهم هستند، همه پذیرفته شده هستند، و این در حالی است که ما خانواده کودکی خود را انتخاب نمی کنیم. این خداست که ما را در خانواده مان به دنیا می آورد و ما یاد می گیریم که آن را همانطور که هست بپذیریم.

وی درادامه توضیح داد که از دید مسیحیت، جامعه مسیحی نیز یک خانواده است. وی گفت: ما خود را بخشی از وجود عیسی مسیح می دانیم که صورت تمثیلی آن این است که عیسی سر و ما تن هستیم. به این ترتیب نه تنها خدا در خانواده حضور داشته که خانواده با عیسی مسیح نیز رابطه نزدیک و مخصوصی دارد.

وی نتیجه گرفت که به این ترتیب از دید مسیحیت خانواده یک مکان مقدس محسوب می شود. وی در زمینه چالش ها فقط به ذکر یک نمونه بسنده کرده و تاکید بیش از حد تمدن غرب بر خانواده هسته ای را نام برد. به گفته او تاکید بر خانواده هسته ای و فراموش کردن خانواده گسترده به معنی از دست دادن بخش بزرگی از دارایی معنوی و فرهنگی خانواده است که به دلیل فردگرایی افسارگسیخته اکنون به معضلی برای نهاد خانواده تبدیل شده است.

خانواده باید محل امنی برای زندگی هر سه نسل باشد تا مرگ خودخواسته بین سالمندان رواج نیابد
عالیه اعظم، رئیس مرکز گفتگوی اسلام و مسیحیت

وی مراکز دینی و مساجد را امتداد خانه و خانواده مسلمان توصیف کرد و گفت: این مراکز به مانند خانه به ما حس آرامش داده و ما در آنها از آموزش های بزرگان بهره مند می شویم. وی گفت: مرکز اسلامی انگلیس همیشه از ما به گرمی استقبال کرده و کودکان ما، آن را مانند خانه خود می دانند.

وی گفت: توجه به سالمندان در خانواده ها باید مورد توجه بیشتر قرار گرفته و خانواده باید محل امنی برای زندگی هر سه نسل باشد. وی گفت: در غیر اینصورت مجبوریم سالمندان را طرد کرده به خانه های سالمندان بفرستیم و تا جایی پیش برویم که اکنون مرگ خودخواسته در بین افراد سالمند رواج پیدا کرده است؛ موضوعی که اسلام و مسیحیت هر دو با آن مخالف هستند.

وی با اشاره به فرازهایی از خطبه امام علی (ع) در توصیف متقین حسن خلق را سنگین ترین عمل در ترازوی اعمال در روز قیامت از دیدگاه اسلام معرفی کرد.

یکی از چالش های معاصر این است که افراد بعد از ازدواج همچنان از نظر ذهنی مجرد باقی مانده و دنبال خواسته های فردی هستند
حجت الاسلام والمسلمین دکتر شمالی، رئیس مرکز اسلامی انگلیس

وی سخنان خود را با توصیف بهشت از دیدگاه اسلامی آغاز کرد. وی دو بهشت، یکی بهشت جاویدان که مومنین پس از حساب روز قیامت وارد آن می شود و دیگری بهشت عدن، یا بهشت غیر جاویدان که آدم و حوا در آن زندگی می کردند را از هم تفکیک کرد. دکتر شمالی گفت در آیاتی از قرآن ضمن برشمردن نعمت های بهشتی از «ازدواج مطهره» یا همسران پاکیزه به عنوان یکی از نعمت های آن یاد می شود که نشان دهنده اهمیت خانواده و همسر حتی در جهان آخرت است. وی گفت: در آیات و احادیث دیگر به مومنین وعده داده شده که با اعضای خانواده خود وارد بهشت خواهند شد.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس افزود: بهشت عدن نیز محل سکونت خانواده آدم و حوا بود. آدم و حوا بعد از ازواج به بهشت داخل شدند. وی توضیح داد که آدم و حوا با وجود هبوط به زمین باز هم از هم جدا نشده و خداوند ضمن مبتلا کردن آنها به بلایای مختلف هرگز جدایی آنها را به عنوان یک مجازات در نظر نگرفت. وی ازدواج را قدمی به سوی بهجت و آسایش ابدی و رسیدن به خدا معرفی کرده و یکی از فواید آن را فراموش کردن خود، از خود گذشتگی و رها شدن از منیّت و خودخواهی دانست.

وی گفت: یکی از چالش های معاصر این است که افراد بعد از ازدواج همچنان از نظر ذهنی مجرد باقی مانده و به دنبال خواسته های فردی خود می روند. با این حال زدودن خودخواهی ها و هوای نفس مهم ترین وظیفه یک مسلمان است و ازدواج در این راستا، وسیله ای است برای کاستن از شدت منیت ها و خودخواهی ها.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 399265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =