دنیای فناوری‌های سیلیکونی، امروز شاهد رقابت تنگاتنگ غول‌های پر اسم و رسمی چون اپل،‌ گوگل، مایکروسافت و یاهو است. شاید نگاهی به محصولات حال و آینده این شرکت‌ها، آینده آن‌ها را تا حدودی آشکارتر سازد.

بهنوش خرم‌روز: به نظر می‌رسد این روزها بازار رقابت گوگل،‌ مایکروسافت، اپل و حتی یاهو در زمینه‌های تجاری مختلف خیلی داغ شده است. جدیدترین رقابت نیز بر سر موتور جستجوگر پیش‌فرض آی‌فون اپل است،‌ که ظاهرا اپل می‌خواهد از بینگ مایکروسافت استفاده نماید.

روزنامه نیویورک‌تایمز در جدولی، تمام خدماتی که این شرکت‌ها فراهم می‌کنند را به تصویر کشیده است. برخی از این محصولات دیگر به خوبی جا افتاده‌اند و برخی هم هنوز اول راهند. اما با مقایسه آن‌ها می‌توان تا حدی فهمید که هر شرکت بیشتر بر چه کاری متمرکز شده و احتمالا چه آینده‌ای دارد.

رقابت داغ گوگل،‌ اپل،‌ مایکروسافت و حتی یاهو

گوگل
با این که گوگل کار خودش را با موتور جستجوگر آغاز کرد و از طریق تبلیغات وابسته به جستجو،‌ میلیاردها دلار به دست آورد، این روزها به سخت‌افزار و نرم‌افزارهای گوشی همراه روی آورده است. همچنین با اظهار تمایل برخی شرکت‌های سازنده رایانه‌های صفحه‌ای و لپ‌تاپ به استفاده از سیستم عامل آندروید گوگل،‌ گوگل به این مسیر هم کشیده شد و حالا دارد روی سیستم عامل کروم کار می‌کند.

آخرین پیشتازی گوگل در بازار تلفن‌های همراه، نکسوز وان بود که نشان می‌دهد گوگل واقعا دارد تغییر مسیر می‌دهد. هر چند فقدان خدمات پشتیبانی برای مصرف‌کنندگان، ممکن است باعث عدم استقبال خریداران از گوشی‌های همراه گوگل شود.

مایکروسافت
مایکروسافت که واقعا در حال رقابت با همه است. در سیستم عامل،‌ در گوشی‌های همراه، در اتاق‌های نشیمن، در جستجوی جواب،‌ در پیدا کردن آدرس رستوران‌های خوب،‌ همه جا سر و کله‌اش پیدا می‌شود. خب، فکر می‌کنید مایکروسافت بعد از این می‌خواهد چه کار کند؟‌ با این که اخیرا در فیس‌بوک سرمایه‌گذاری کرده و یک سری مولفه‌های اجتماعی را در ایکس‌باکس خودش ارائه کرده، اما هنوز برای موفقیت در شبکه‌های اجتماعی به یک جهش عظیم نیاز دارد. خلا بزرگ دیگری که مایکروسافت دارد، ‌در بازار گوشی‌های همراه است.

اپل
موفقیت اپل در رایانه‌های شخصی مک، آی‌پاد، آی‌فون و آی‌تون به این شرکت اجازه داده که خودش را از رقابت در جستجو، اخبار، نقشه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دور نگه دارد. اما آخرین رقابتی که با گوگل بر سر سیستم‌عامل گوشی‌های همراه داشت ممکن است باعث تغییر رویه‌اش بشود. اپل نزدیک به 34 میلیارد دلار سرمایه دارد که با این پول می‌تواند در بازار موتورهای جستجوگر، یا هر بازار دیگری که بخواهد، خریدهای بزرگی داشته باشد.

نکته: وقتی خدمات این چهار شرکت را مقایسه کنید، می‌بینید اپل تنها شرکتی است که برای خدمات آنلاینش مثل ای‌میل و تقویم پول می‌گیرد در حالی که یاهو، گوگل و مایکروسافت همه این خدمات را رایگان ارائه می‌کنند.

یاهو
طی سال گذشته یاهو واقعا چیزی به خدمات یا محصولاتش اضافه نکرده است. با این حال به نظر می‌رسد در محصولات محتوایی به بهترین شکل عمل کرده است. یاهو نیوز هنوز هم سایت شماره یک خبری است. فلیکر نیز هنوز هم در حال رشد است و به عنوان یک سایت عکاسی،‌ موفقیت بالایی دارد. با فشاری که اخیرا به شرکت‌هایی از این قبیل برای وارد شدن به بازار گوشی‌های همراه وارد شده، باید دید یاهو در این زمینه چه تصمیمی خواهد گرفت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 39741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =