کارگردان فیلم سینمایی «استراحت مطلق» در جمع خبرنگاران تاکید کرد با وجود همه مشکلاتی که برای فیلمش به وجود آمده، قطعا این فیلم اسفندماه به نمایش عمومی درخواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبدالرضا کاهانی صبح سه‌شنبه 23 دی ماه در نشستی خبری در جمع خبرنگاران در مورد وضعیت تازه‌ترین فیلم خود «استراحت مطلق» که حاضر نشدن آن در جشنواره سی و سوم فیلم فجر حواشی و اظهارات متناقض هیات انتخاب را به همراه داشته، توضیحاتی ارائه کرد.

کاهانی در ابتدای این نشست خطاب به خبرنگاران گفت: «در شان من و شما نیست که در این روزها که زمان شلوغی کار همه است، در نشستی مربوط به یک فیلم حضور پیدا کنیم، اما وضعیت در 10 روز اخیر به گونه‌ای پیش رفته که مجبور شدم سکوتم را بشکنم و صحبت کنم. در این سال‌ها چهره‌ای از من معرفی شده که کاهانی همیشه اعتراض می‌کند. در یکی دو سال اخیر سعی کردم تغییر رویه دهم و بیشتر سکوت کنم، اما آنقدر بی‌احترامی و کج‌روی و بداخلاقی صورت گرفت که احساس کردم باید رو در روی شما بنشینم و اتفاقاتی که برای «استراحت مطلق» رخ داده توضیح دهم.»

او در مورد وضعیت حضور فیلمش در جشنواره فجر گفت: «اینکه فیلمی از من در جشنواره نیست اساسا مساله عجیبی نیست. کی فیلم‌هایم بوده که امسال نباشد؟ نکته تعجب‌برانگیز رفتار دوستان در جشنواره است که کپی‌برداری از روی دست مسئولان قبلی است. آقای سجادپور هم همین را می‌گفت که فیلم تو رای نیاورده است. «هیچ»، «اسب...» و «بی‌خود و بی‌جهت» هم رای نیاورده بودند و اگر «استراحت مطلق» رای می‌آورد اولین کسی که تعجب می‌کرد خود من بود. جشنواره فجر برای امثال من مدل غلطی است، نه فیلم من به افتتاحیه راه می‌یابد و نه فیلم ویژه اختتامیه است. قبلا جاهایی مناسب فیلم من در جشنواره بود که الان ظاهرا آن هم نیست.»

او ادامه داد: «من «استراحت مطلق» را به جشنواره نداده بودم تا اینکه دوست نازنینی که مایل نیستم اسم او را بگویم پیشنهاد داد برای راحت‌تر شدن شرایط دریافت پروانه نمایش فیلم آن را به جشنواره ارائه کنم. الان آن دوست هم از وضعیت به وجود آمده ناراحت است. مساله حیرت‌انگیز این است قبل از اعلام اسامی فیلم‌ها با من مطرح شد و جلساتی با مسئولان در ارشاد داشتم. برای اولین بار با یک مدیر سینمایی شام خوردم و تاریخ نمایش فیلم در برج میلاد مشخص شد، حتی زمانی را گذاشتیم که حساسیت‌ها کمتر باشد و صحبت‌ها این طور پیش رفت که فیلمی که در فرانسه ساخته‌ام در بخش بین‌الملل در اردیبهشت ماه به نمایش درآید. برای نخستین بار سانسور را پذیرفتم تا چهره دیگری از خودم نشان دهم، حتی برای اولین بار به ارشاد رفتم و تعهد شفاهی دادم که تغییرات را در فیلمم اعمال خواهم کرد، اما همه چیز تغییر کرد.»

کارگردان «بی‌خود و بی‌جهت» گفت: «من قصد داشتم فیلمم را اکران عمومی کنم و از اواخر مهرماه برای دریافت پروانه اقدام کردم. پیشنهاد اعمال اصلاحاتی مطرح شد که نپذیرفتم و همین موجب شد کار به پیشنهاد آن دوست و ارائه آن به جشنواره به وجود آید تا به واسطه جشنواره اصلاحات کمتری به فیلم وارد شود. من از حاضر نشدن فیلمم در جشنواره ناراحت نیستم، بیشتر نگران کسانی‌ام که همیشه هستند و این بودن آنان بوی کارهای سفارشی می‌دهد. همین‌هاست که وضعیت سینما را پیچیده می‌کنم. مشکل فقط جشنواره نیست و به خود اهالی سینما بازمی‌گردد. ما بیش از هر کسی از خودمان ضربه می‌خوریم. جایی که نیاز به کمک دوستان داریم، آنان عقب‌نشینی می‌کنند و این موضوع است که واقعا ناراحت‌کننده است.»

او ادامه داد: «در این مدت فیلم‌های برخی از سینماگرانی که فیلمشان در جشنواره حضور دارد را دیده‌ام و من هم مثل هیات انتخاب شگفت‌زده شده‌ام، البته از اینکه وضعیت سینمای ما به کجا می‌رود که این‌قدر ترس و نگرانی از طرح موضوعات وجود دارد. من ترجیح می‌دهم فیلم‌هایی بسازم که به لحاظ اجتماعی نگرانی‌هایی مطرح کند تا اینکه فیلمم از زمان ساخت مشخص باشد که قرار است کدام جوایز را از جشنواره بگیرد. من افتخار می‌کنم سینمایی را پیگیری می‌کنم که نقدینگی هزینه شده برای ساخت تمامی فیلم‌هایم غیر از آنکه در فرانسه ساختم، یک و نیم میلیارد تومان است. در مقابل فیلم‌هایی حتی به عنوان فیلم تجربی ساخته می‌شود که هزینه آن‌ها چندین برابر است. این‌هاست که من را نگران و ناراحت می‌کند نه حاضر نشدن فیلمم در جشنواره.»

کاهانی تاکید کرد: «فیلم من قطعا اسفندماه اکران می‌شود و در صورت استقبال خوب تماشاگران امیدوارم نمایش آن در سال آینده هم ادامه داشته باشد. این را افتخار می‌گویم و تاکید می‌کنم که من فیلمسازی نیستم که فیلم بسازم و بعد نتیجه کارم را رها کنم و به سفر بروم و بی‌خیال وضعیت اکران آن شوم. تا زمان اکران شدن فیلمم برایش تلاش می‌کنم.»

او یادآور شد که یک پخش‌کننده خارجی پخش «استراحت مطلق» را برعهده گرفته است و برای اکران عمومی آن در کشورهای مختلف برنام‌ریزی کرده است. کاهانی تاکید کرد این پخش‌کننده در روزهای آينده خود خبر پذیرش پخش فیلم را اعلام خواهد کرد.

کاهانی در ادامه این جلسه به پرسش‌ها پاسخ داد در مورد اظهارات متفاوت رسول صدرعاملی یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره درباره آرای هیات به «استراحت مطلق» گفت: «آقای صدرعاملی فیلم‌های من و خود من را دوست دارد، اما به هر حال بعضی وقت‌ها آدم‌ها کودک می‌شوند.»

او همچنین در مورد ممیزی‌هایی که به فیلم وارد شده گفت: «مدت زمان فیلم 76 دقیقه است و من می‌دانم در چه زمانی فیلمم را ببندم که امکان وارد کردن ممیزی به آن و همچنین کوتاه کردن زمان فیلم نباشد. در مورد 16 مورد اصلاحیه‌ای که به «استراحت مطلق» وارد شده بود، اگر قرار بود همه را اعمال کنیم مدت زمان فیلم از یک کار سینمایی کمتر می‌شد.»

کاهانی در مورد صحنه فوتبال فیلم که یکی از موارد ممیزی است، گفت: «مساله در این صحنه این است که دو تیم فوتبال باز می‌کنند، بر اینکه از هم تشخیص داده شوند یک تیم تی‌شرت دارند و یک تیم نه. به نظر می‌رسد در این صحنه خیلی خوشایند برخی نبوده بابک حمیدیان با آن ظاهر حضور داشته باشد. بعضی تصور می‌کنند وقتی یک بازیگر نقشی را ایفا می‌کند باید همواره در آن قالب بماند و همانطور زندگی کند.»

او همچنین در پاسخ به این پرسش که با اتکا به چه نکته‌ای می‌گوید قطعا فیلمش اسفندماه اکران می‌شود، گفت: «اتکای من به تلاش خودم است. چندی است که نه مجوز‌های قانونی ساخت معتبر تلقی می‌شود و نه پروانه‌های نمایشی که از سوی وزارت ارشاد صادر می‌شود. من ترجیح می‌دهم از جایی پروانه بگیرم که کسی روی آن حرف نزد و می‌خواهم از خدا مجوز نمایش فیلمم را بگیرم که دیگر کسی روی آن حرفی نزند. من مطمئنم فیلمم اسفندماه به نمایش درمی‌آید.»

کاهانی همچنین گفت: «اگر فیلم من در جشنواره بود به احترام وضعیتی که برای فیلم آقای فرمان‌آرا به وجود آمده حتما کارم را از جشنواره خارج می‌کردم. این همان نکته‌ای است که به نظرم جایش در میان اهالی سینما خالی است.»

5758

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =