چرا لبنیات سنتی مورد تایید وزارت بهداشت نیست؟

ایرنا نوشت:

معاون اداره کل نظارت بر فراورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با وارد کردن ایرادهایی در خصوص لبنیات سنتی به مردم توصیه کرد از لبنیات پاستوریزه شده استفاده کنند چراکه لبنیات سنتی مورد تائید وزارت بهداشت نیست.

به نقل از سازمان غذا و دارو، سهیل اسکندری در خصوص تایید یا عدم تایید لبنیات سنتی و شیرهای فله ای افزود: لبنیات سنتی مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست زیرا فرآورده های نام برده ابتدا باید تحت کنترل بوده وپس ازقرار گرفتن در معرض آزمون، سالم سازی شوند و این فعالیتها باید با حضور مدیر فنی صورت پذیرد و پس از اخذ مجوز بهداشتی، مورد تایید سازمان غذا و دارو واقع شود.

وی تصریح کرد: سازمان غذا و دارو تحت شرایطی خاص برای تعداد انگشت شماری از تولید کنندگان آن هم در برخی شهرستانها مثل زاهدان برای تولید کننده های سنتی، شناسه نظارت صادر کرده است.

اسکندری با نام بردن از بهداشت محیط وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی آنها را متولی نظارت بر لبنیات سنتی معرفی کرد اظهار داشت: اگر بخواهیم نظر رسمی بدهیم لبنیات سنتی به هیچ وجه مورد تائید سازمان غذا و دارو نیست چرا که محصول مورد تایید ما باید ضوابط ما را هم رعایت کرده باشد وقتی نظر دهنده در این خصوص ارگان دیگری است بدیهی است که از نظر مولفه های ما مورد تایید نباشد.

معاون اداره کل نظارت بر فراورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ادامه داد: متاسفانه یکی از دلایل اقبال مردم به لبنیات سنتی این است که تصور می کنند فقط لبنیات صنعتی دارای مواد افزودنی به عنوان نگه دارنده هستند وبه لبنیات سنتی چیزی اضافه نمی شود پس طبیعی و سالم ترهم هستند در حالی که صحیح نیست.

وی گفت: اگر در هر جا و در هر صنفی، انصاف و اخلاق حرفه ای وجود نداشته باشد تقلب قطعا در آن دیده خواهد شد بنابراین نه تنها در لبنیات سنتی هم احتمال افزودن نگهدارنده منتفی نیست بلکه بحث آلودگی و انتقال بیماری در این فراورده ها احتمال دارد.

وی به مصرف کنندگان لبنیات سنتی توصیه کرد: به فرآورده های لبنی دارای مجوز بهداشتی سازمان غذا و دارو اعتماد کنند و با دقت در تاریخ تولید و انقضاء، صرفا این محصولات پاستوریزه را خریداری کنند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    18 3
    نه که لبنیاتی که وزارت بهداشت تائید کرده خیلی سالم هستند. حداقل میدونی اونا واقعا لبنیاتن
  • پدرام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    18 3
    دوستان تهیه کننده ی لبنیات سنتی اگه پالم و وایتکس اضافه کنند حله دیگه.
  • بی نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    15 1
    چرا چون پالم نداره؟؟ یا به حد کافی شیر خشک توش استفاده نشده ؟؟ یا آب به اندازه نبستن توش؟؟
  • مسعود A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    13 0
    اتفاقا مردم به مجوزهای شما اعتماد داشتند که سالها لبنیات به همراه روغن پالم و شیرخشک یا سوسیس کالباسهای آنچنانی میخوردن دیگه
  • بی نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    9 0
    تا 2 سال پیش ماست مصرفی خانه را با شیر های کیسه ای پاستوریزه خودمان میزدیم. از 2 سال پیش به این ور وقتی با شیر های کیسه ای ماست میزدیم در ابتدا بد طعم میشد و کم کم دیگر ماست ها خوب نمی گرفت و شل هم می شد متوجه شدم یا شیر مشکل دارد یا من درست ماست نمی زنم. به همین دلیل از آن به بعد ماست دبه ای میگرفتیم. بعد که موضوع استفاده از روغن گیاهی در شیرها و ... پیش آمد یک بار امتحانی ماست و شیر از لبنیاتی های سنتی گرفتم و ماست زدم . با تعجب دیدم ماستی که زدم بسیار خوب ، سفت و خوش طعم شد. در این میان دوبار امتحانی از ماست پاستوریزه برای مایه ماست استفاده کردم که باز می دیدم ماستها شل و بد طعم می شد.به این ترتیب برایم مسجل شد نه شیرهای پاستوریزه شیر است نه ماستش ماست . حداقل شیر فله الان تقلبش کمتره.
  • ایمان IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    10 0
    پس این همه روغن پالم و بی کیفتی در کارخونه های مورد تایید و نظارت شما چی بوده که قطعا بیشترشو و عمق فاجعه رو نگفتین
  • ali GB ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    10 1
    مگر روغن پالم توی ماست مورد تایید وزارت بهداشت نبود
  • محمد A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    10 1
    سالم نيستند زيرا : 1 روغن پالم ندارند 2 از شير خشك تهيه نشده اند 3 گاوهايي كه اين شير ها را از انان مي دوشند چيز خور نشده اند و ...
  • بی نام A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    8 0
    هر چى باشه بهتر از پا لم و مواد نگهدارنده و هزار تا مواد افزودنيه ديگه هست
  • بی نام A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    9 0
    یعنی شیر و ماستی که روغن پالم داره بهتره ؟ بابا انصاف داشته باشید
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    4 0
    پدرم لبنیات سنتی خورد پدر بزرگم هم همینطور پدر بزرگ پدرمم همینطور نه مریض شدند نه در سن جوانی 6070سالگی مردند هگی سن بالا داشتند سرحال هم بودند غذا ودارو هم چرت نگو ما میخریم میخوریم به کوری چشم شما