رئیس سازمان غذا و دارو : واردات دارو برای نخستین بار سیر نزولی پیدا کرد

ایسنا نوشت:

رئیس سازمان غذا و دارو از سیر نزولی واردات دارویی برای نخستین بار در کشور خبر داد.

دکتر رسول دیناروند در حاشیه چهل و ششمین نشست هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: به تعداد دانشگاه‎های علوم پزشکی، آزمایشگاه در سطح کشور وجود دارد که کار نظارت، بررسی و کنترل مواد آرایشی، بهداشتی و دارویی را از سوی وزارت بهداشت بر عهده دارند.

وی ادامه داد: حدود 300 آزمایشگاه مجاز خصوصی و وابسته به دیگر ارگان‎های دولتی نیز با ما همکاری دارند و تمام کالاهای وارداتی به کشور کنترل می‎شوند.

دیناروند خاطرنشان کرد: برخی کالاهای حساس مثل برنج، محموله‎هایشان کنترل می‎شود و 43 محصول پر مصرف به‎صورت سیستم PMS کنترل شده و به‎طور هم‎زمان توسط کارشناسان معاونت غذا و داروی دانشگاه‎های علوم پزشکی سراسر کشور گزارش سالیانه دارند و برای وزارت بهداشت ارسال می‎کنند و در کارهای نظارتی اگر تخلفی صورت گیرد به مراجع قضایی پرونده ارجاع و تخلف آن شرکت یا موسسه توسط مراجع ذیصلاح پیگیری می‎شود.

معاون غذا و دارو وزارت بهداشت در بحث دارو نیز اظهار کرد: داروهای جدید جایگزین داروهای وارداتی می‎شود و سالی حدود 30 فرآیند جدید دارویی در کشور توسط شرکت‎های داخلی و دانش بنیان تولید می‎شود.

وی در پایان گفت: حدود 100 شرکت دارویی که برخی دانش‎بنیان هستند نسبت به تولید داروهای جدید برای بیماران خاص، سرطانی و صعب‎العلاج اقدام می‎کنند به‎طوری که برای نخستین بار در کشور واردات دارو در مقایسه با سال‎های قبل کاهش و سیر نزولی داشته و میزان وابستگی دارویی ما به خارج حدود 4 درصد است که امیدواریم بتوانیم در آینده علاوه بر قطع واردات، شاهد صادرات دارو هم باشیم.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =