قول یک میلیاردی مسجدجامعی برای بازسازی مدرسه دارالفنون/ 11 میلیارد دیگر کم است

نوشت:

مدیر مدرسه دارالفنون از قول یک میلیارد تومانی شهرداری از منابع سال ۹۳ برای بازسازی مدرسه دارالفنون خبر داد.

ابوطالب حافظی مدیر مدرسه دارالفنون و مشاور وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری معاون پژوهشی این وزارتخانه که صبح امروز در مدرسه دارالفنون برگزار شد گفت: استراتژی آموزش و پرورش در این است که تا ۲ سال آینده یعنی شهریورماه ۹۵ مرمت و مقاوم‌سازی مدرسه دارالفنون به اتمام برسد.

او گفت: همه دستگاه‌ها و بخش‌ها به تاکید وزیر موظف به همکاری هستند که در این رابطه شورای سیاست‌گذاری شکل گرفته است و تاکنون ۵ جلسه برگزار شده است.

حافظی با بیان اینکه خوشبختانه شهرداری هم برای کمک به مرمت مدرسه دارالفنون وارد عمل شده است گفت: در بازدیدی که آقای مسجد جامعی از این مدرسه داشتند قول یک میلیارد تومان از منابع سال ۹۳ را برای بازسازی داده‌اند و ما در تلاشیم بهره‌های لازم را از دستگاه‌های دیگر هم بگیریم.

او با بیان اینکه با همکاری سازمان میراث فرهنگی سردر اصلی مدرسه مرمت‌ شده ، گفت: ۲۰۰ میلیون تومان صرف بازسازی شد.

مدیر مدرسه دارالفنون درباره بازسازی ضلع جنوبی این مدرسه گفت: بالغ بر ۲/۵ سال بین سازمان میراث فرهنگی و نوسازی آموزش و پرورش درباره سقفی که باید گذاشته شود اختلاف نظر وجود داشت که در نهایت در قالب یک کارگروه مشترک به جمع‌بندی رسیدیم.

ابوطالبی گفت: براساس توافقی که با سازمان میراث فرهنگی شده است سالن نمایش ۵۰۰ نفره دارالفنون در هفته معلم سال ۹۴ افتتاح می‌شود.

او درباره خانه امیرکبیر که صبح امروز در این مدرسه افتتاح شد گفت: نامه‌هایی که ناصرالدین‌شاه به امیرکبیر داده بود و همچنین امیرکبیر نامه‌هایی که به ناصرالدین‌شاه داده و بود دیدگاه‌های نظامی، صنعتی و کشاورزی که داشت در غرفه امیرکبیر جمع‌آوری شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه تا دو سال آینده مدرسه دارالفنون احیا می‌شود، گفت: برای تکمیل، مرمت و مقاوم‌سازی این مدرسه، به ۱۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محیی‌الدین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش در نشست خبری که صبح امروز در مدرسه دارالفنون برگزار شد، گفت: ایجاد تالار جشنواره آموزش و پرورش و تالار ضیافت شخصیت های بین المللی در مدرسه دارالفنون جزء برنامه های ما است.

او گفت: احیا، مرمت و بازسازی جزء اولویت ها است که امیدواریم در آینده ای نزیدک به آن دست یابیم.

حجت‌الاسلام محمدیان گفت: از سه سال قبل که این مجموعه را تحویل سازمان پژوهش دادند، تا به عنوان یک مرکز یادگیری و یاددهی از آن استفاده شود، هماهنگی هایی با سازمان میراث فرهنگی و سازمان نوسازی آموزش و پرورش به این منظور انجام شد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه جلسه شورای مدیران و سیاست‌گذاری با حضور معاون میراث فرهنگی برگزار شد، گفت: پیش از این نشست خبری، با مسئولان میراث فرهنگی جلسه ای را برگزار کردیم و بنا شد تا دو سال آینده دارالفنون احیا شود.

معاون پژوهشی وزیر، ادامه داد: این آغاز کار ما است و باید غرفه و تالارها در این مدرسه توسعه یابد.

او با تاکید بر اینکه مشکل اعتباری مدرسه دارالفنون حل شده است، گفت: ما نیازمند طرح جامع برای دارالفنون هستیم و در این سال های اخیر بین کارشناسان سازمان نوسازی آموزش و پرورش و میراث اختلاف نظرهایی در مفهوم مرمت و مقاوم سازی وجود دارد که سازمان نوسازی معتقد است مرمت بدون مقاوم سازی می تواند به ضرر باشد و میراث به حفظ کالبد بنا توجه دارد.

حجت‌الاسلام محمدیان ادامه داد: هر دو سازمان حق دارند و برای اینکه به یک نقطه بهینه برسیم طرح های ارائه شده به شورای فنی میراث ارسال شد و تا دو هفته آینده بررسی می شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه منابع مالی در آموزش و پرورش تامین شده است، بیان کرد: برخی از دستگاه ها در این زمینه تمایل به همکاری دارند و حتی اگر منابع دولتی کفاف دهد مردم کشور فرهنگ‌دوست هستند و به همراه خیرین مدرسه‌ساز می‌توانند به ما کمک کنند.

او در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از طولانی شدن مرمت و مقاوم‌سازی مدرسه دارالفنون انتقاد کرد، توضیح داد: ضلع جنوبی مدرسه تمام شده است و ما حفظ هویت تاریخی دارالفنون خیلی برایمان اهمیت دارد و ضلع در ورودی نوعی بنای تاریخی است و مرمت آن از جنس مینیاتور است و همانند ساختمان های جدید نیست باید با حساسیت و دقت کافی صورت گیرد و آثار بنایی حفظ شود.

حجت الاسلام محمدیان با بیان اینکه آموزش، فرهنگ و یادگیری باید در این مدرسه فعال شود، گفت: حداقل تا دو سال آینده کارها ادامه دارد و پیش‌بینی‌های اعتباری اولیه ۶ میلیارد تومان و برای تکمیل مرمت و مقاوم‌سازی مدرسه دارالفنون به ۱۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: ما چند سال است این بودجه را پیش‌بینی کرده ایم و اگر موانع اداری برطرف شود، در تخصیص اعتبار مشکلی نداریم.

او از تدوین کتاب‌نامه دارالفنون خبر داد و گفت: کتاب‌نامه‌ای از اساتید و شاگردان دارالفنون تهیه شده است، همچنین کتاب امیرکبیر را هم تدوین کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام محمدیان در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه بازنگری کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده آغاز شده است، گفت: اعتبارسنجی و ارزشیابی کتاب های درسی را آغاز کرده ایم و تغییر محتوای کتاب های درسی پایه پنجم و نهم را در دستور کار داریم و کتاب های درسی پایه چهارم و هشتم را ارزشیابی خواهیم کرد.

 

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =