ستاری: سبد کاملی از دانش و فناوری و محصولات دانش بنیان به اتحادیه آفریقا صادر می کنیم

با حضور کمیسیونر علوم و فناوری اتحادیه آفریقا تفاهم‌نامه مشترک همکاری‌های علمی و فناوری به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط‌عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ صبح امروز یادداشت تفاهمی با موضوع همکاری‌های علمی و فناوری میان معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران و کمیسیونر منابع انسانی، علو م و فناوری اتحادیه آفریقا، با حضور دکتر ستاری به امضا رسید.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، در نشست خبری امضای یادداشت تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه آفریقا ضمن ابراز خرسندی از امضای این تفاهم‌نامه مشترک بیان کرد: همکاری جمهوری اسلامی با اتحادیه آفریقا حرکتی مثبت و رو به جلوی است. اتحادیه آفریقا، با داشتن بیش از پنجاه کشور، بازار بسیار بزرگ و خوبی برای صادرات محصولات دانش بنیان و انتقال دانش و فناوری‌هایی‌ست که صدور آن‌ها به کشورهای اروپایی نیز به تازگی آغاز شده است. ایران قطعا طی سال‌های آتی صادرات گسترده‌ای به کشورهای آفریقایی در حوزه دانش و فناوری خواهد داشت.»

ستاری با بیان این که در رابطه با انتقال تجریبات به کشورهای آفریقای جنوبی آمادگی کامل داریم افزود: « در کشورهای آفریقایی منابع انسانی فوق‌العاده‌ای وجود دارد و می‌توانیم بسیاری از تجربیات کشورمان در حوزه دانش و فناوری، پارک‌های علم و فناوری، ارتباط صنعت و دانشگاه برای زمینه‌سازی اقتصاد دانش بنیان به این کشورها منتقل کنیم.»

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان این که ظرفیت انتقال و صادرات سبدی کامل از دانش و فناوری ایران به اتحادیه آفریقا ایجاد شده است، اظهار داشت: «زمینه‌های بسیار خوبی هم چون حوزه تجهیزات پزشکی، تجهیزات و فرآورده‌های دارویی، فناوری‌های راهبردی هم چون نانوفناوری، زیست‌فناوری و دیگر حوزه‌های فناوری برای انتقال دانش و صادرات محصولات به کشورهای آفریقا وجود دارد که امیدواریم با بهتر شکل گرفتن ارتباطات زمینه همکاری‌های گسترده، بهتر شکل بگیرد.»

او با اشاره به درک هیأت آفریقایی از توانمندی کشور در حوزه علم و فناوری علی‌رغم تبلیغات منفی غرب علیه ایران گفت: در ابتدا برای اتحادیه اروپا پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف قابل تصور نبود. یکی از اولویت‌های اصلی ما برای تأمین بازار و بودجه از محل صادرات دانش و فناوری است و با امضای این تفاهم‌نامه زمینه این رخ‌داد بهتر فراهم خواهد شد.

ستاری درباره زمینه‌ها و موضوعات انتقال دانش و فناری با اتحادیه آفریقا طی این تفاهم نامه همکاری توضیح داد: در بحث دانش‌بنیان دولت ها تسهیل‌گر و ایجاد کننده زمینه هستند. بخش خصوصی در این حوزه انجام می‌دهد و دانشگاه‌ها هستند که به واسطه دانشجو و استاد می‌تواند زمینه تولید فناوری را ایجاد کند و بخش خصوصی کار انتقال دانش و فناوری را تحقق بخشد. ما به عنوان دولت وظیف تسهیل گری از طریق ایجاد خطوط اعتباری و تسهیلاتی، ایجاد بستر ارتباط مناسب بین کشورها زمینه را ایجاد کنیم. دولت به تنهایی نمی‌تواند وارد حوزه انتقال فناوری شود و این زیرساخت اکنون در حال شکل‌گیری است و امیدواریم اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد.

همکاری های متنوع میان اتحادیه آفریقا و ایران

مارشال دپل ایکونگا کمیسیونر منابع انسانی، علوم و فناوری اتحادیه آفریقا، ضمن مثبت ارزیابی کردن سفر خود و هیأت آفریقایی به جمهوری اسلامی ایران، از آغاز همکاری‌های علمی و فناوری با جمهوری اسلامی ایران ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: «این نخستین سفر یک کمیسیونر آفریقا به کشور ایران است و می‌تواند زمینه‌ساز همکاری‌های متنوع و مشترک میان اتحادیه آفریقا و ایران را فراهم کند.»

کمیسیونر علم و فناوری اتحادیه آفریقا با بیان این که ساختار مدیریت منابع انسانی ایران نخستین حوزه‌ای بود که مورد بازدید قرار گرفت، به اهمیت حوزه مدیریت منابع انسانی اشاره کرد و افزود : مسأله علم و دانش و انتقال دانش و فناوری مسأله‌ای بسیار مهم و حیاتی برای همه کشورهاست و مدیریت منابع انسانی بخش بسیار مهم دیگری است که نقش اساسی ایفا می‌کند. توضیحات طرف ایرانی ما را قانع کرد که می‌توانیم به این همکاری مشترک دست یابیم.»

ایکونگا با اشاره به این که دو طرف زمینه خوبی برای همکاری در صنایع، نفت، دانش‌بنیان وجود دارد، گفت: «در سفر به ایران متوجه شدیم علاوه بر زمینه همکاری مشترک در حوزه‌های دانش‌بنیان و علم و فرهنگ، دو کشور شباهت‌های بسیاری به هم دارند و می‌توانند در بسیاری زمینه‌ها همکاری‌هایی داشته باشند. امیدواریم این شباهت‌ها به همکاری‌های دوجانبه کمک بیشتری کند.»

همکاری های میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه افریقا گسترش خواهد یافت

گسترش همکاری‌های علمی و فناوری در حوزه‌های منابع انسانی، علوم و فناوری میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه آفریقا مشتمل بر حوزه فناوری‌های پیشرفته و راهبردی، فناوری‌های نو، محصولات و تجهیزات، گسترش کارآفرینی، توسعه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و مسائلی از این دست اصلی‌ترین راهبردهای این تفاهم‌نامه مشترک عنوان شده است.

تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی و فناوری میان دو طرف جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه آفریقا با محوریت گسترش همکاری‌های علمی و فناوری، به امضای مهندس علی‌مرتضی بیرنگ معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری و مارشال دپل ایکونگا کمیسیونر منابع انسانی، علمی و فناوری اتحادیه آفریقا به امضا رسیده است.

بر اساس این تفاهم‌نامه مشترک، طرفین باید طرح‌ها و برنامه‌های مشترک را با هدف افزایش سطح کیفیت مردم طراحی و برنامه‌ریزی کنند. این برنامه‌ها باید تبادل علم، دانش، تجارب و دستاوردها را افزایش در حوزه تبادلات فناوری صورت دهند.
توسعه سطح روابط همکاری‌های میان اتحادیه افریقا و جمهوری اسلامی ایران از دیگر اهداف ذکر شده در این تفاهم‌نامه است.

تعریف برنامه‌ها و ایجاد گروه‌های مشترک کاری برای تسهیل همکاری‌های طرفین، همکاری‌های علمی و فناوری در حوزه‌های مختلف، تشکیل و اجرایی ساختن برنامه‌های تحقیق و توسعه مشترک، تبادل علم و فناوری بین طرفین با حفظ حقوق مالکیت فکری، تبادل منابع انسانی در حوزه علوم و فناوری‌های جدید و تبادل دانشمند در قالب برنامه‌های ویژه و مشترک، همکاری در خصوص ایجاد ظرفیت‌های جدید برای جوانان با هدف توسعه کارافرینی و ایجاد اشتغال بخشی از اقدامات پیش‌بینی و طرح‌ریزی شده در این تفاهم‌نامه به شمار می‌روند.

بر اساس این تفاهم‌نامه طرفین توافق کرده‌اند برای اجرایی کردن کلیات توافق انجام شده، گروه‌ مشترک کاری تشکیل داده که ترکیب این گروه می‌بایست در سه ماهه نخست سال 2015 میلادی مشخص شود. این گروه مشترک کاری با تشکیل نشست‌هایی مشترک در تهران و یا آدیس آبابا موضوعات طرح‌ریزی شده را تا نهایی شدن آن‌ها پیگیری خواهند کرد.

این تفاهم‌نامه مشترک به عنوان نخستین گام همکاری‌های میان دو طرف با اخذ قراردادها، تهیه مستندات تکمیلی در سطح اجرایی تکمیل کننده این تفاهم نامه خواهد بود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آقا محسن CA ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    2 0
    سبد؟ سیفی جاته مگه؟