جعفر توفیقی*

مهمترین نقطه ضعف ما در برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه فقدان فناوری است، در واقع زبان دانشگاه زبان آموزش و پژوهش است و زبان صنعت زبان فناوری. تا زمانی که نتوانیم دستاوردهای علمی دانشگاه‌ها را به فناوری تبدیل کنیم ارتباط صنعت و دانشگاه مملو از کمی‌ها و کاستی‌های مختلف است و نقاط ضعف خود را خواهد داشت و به معنای واقعی ارتباط این دو حوزه برقرار نخواهد شد.

فلسفه وجودی صنعت تولید است و صنعت به فکر تولید خود است اما با پیشرفت فناوری این تولید باید بر اصول فناوری نوین استوار شود و در استفاده از فناوری‌های جدید به روز عمل کند. استفاده از فناوری نوین برای صنعت همان دریچه ای ایست که به واسطه آن می‌توان پای دانشگاه را به صنعت باز کرد.

برای ورود دانشگاه‌ها به مبحث مذکور نیاز به نهادهای واسط وجود دارد و این حلقه های واسط همان پارک‌های علم و فناوری هستند. در این محیط است که دانشگاه و صنعت برای مبادله و در واقع ایجاد نوعی عرضه و تقاضا پا به عرصه برقراری ارتباط می گذارند. دانشگاه در این محیط نیازهای صنعت را شناسایی می کند و صنعت پتانسیل های دانشگاه را برای ارتقای فناوری و تولید مورد ارزیابی قرار می دهد.

شرکت‌های صنعتی وقتی بازده استفاده از فناوری را در شرکت‌های رقیب و مشابه می‌بینند برای ورود به این عرصه و برقراری ارتباط با دانشگاه پا پیش می‌گذارند دانشگاه و فعالان عرصه علمی هم با شرایط و مختصات بخش صنعتی آشناتر شده و همین شناخت بر تحقیقات و تولیدات علمی آنها تأثیرگذار است و در واقع این شناخت علم را برای بخش صنعتی کاربردی‌تر خواهد کرد.

مشکل ارتباط صنعت و دانشگاه در دنیا با توسعه پارک‌های علم و فناوری حل شده است و امروز شاهد نسل جدیدی از پارکهای علم و فناوری در کشورهای پیشرفته صنعتی و علمی جهان هستیم. دنیا تمام عوامل و بازیگران عرصه علم و فناوری را یک جا دور هم جمع کرده است در واقع تمام عوامل تولید علم، تبدیل علم به فناوری و تجاری سازی یک جا جمع شده اند و نظام نوآوری را تشکیل داده اند.

پیش از این خبری از ارتباط صنعت و دانشگاه نبود شناخت عملی این دو حوزه نسبت به هم بسیار کم و تعاملشان بسیار محدود بود تا اینکه بحث پارکهای علم و فناوری و حلقه‌های واسط صنعت و دانشگاه به میان آمد و بر توسعه پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد و شهرک‌های تحقیقاتی تأکیدات ویژه‌ای صورت گرفت که به دنبال تمام این فعالیت‌ها می توان ادعا کرد مقدمات برقراری ارتباطی محکم و پایدار بین صنعت و دانشگاه فراهم شده است.

* وزیر اسبق علوم و دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی

این یادداشت در روز ۷ دی ۹۳ در پایگاه اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منتشر شده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =