روزنامه مردم امروز نوشت:

رضا زندی:سال 2015 در حالی از فردا آغاز می شود که روند کاهشی قیمت نفت همچنان ادامه دارد. بهای هر بشکه نفت برنت دیروز با یک دلار و 57 سنت کاهش، بشکه ایی 57 دلار و 88 سنت معامله شد. نفت ایران بر اساس نفت برنت قیمت گذاری می شود. هر بشکه نفت سبک آمریکا هم با یک دلار و 12 سنت کاهش روبرو شد و به بشکه ایی 53 دلار و 61 سنت رسید. (ساعت 5 و 7 دقیقه). آخرین روز ماه دسامبر امروز تمام می شود. اعضای اوپک بیست و هفتم نوامبر تصمیم گرفتند تا درباره تحولات بازار نفت سکوت کنند و سقف تولید 30 میلیون بشکه ایی خود را کاهش ندهند. نتیجه این سکوت کاهش 15 دلاری قیمت نفت در ماه دسامبر بود. این رقم، بیشترین کاهش قیمت نفت برای یک ماه، در چند ماه اخیر است.

جنگ، «جنگ سهم بازار است». عربستان، آمریکا و روسیه هم در همین میدان می جنگد. با بالابردن تابلوی در خطر بودن سهم بازار اوپک بود که وزیر نفت سعودی، اعضاء سازمان کشورهای صادرکننده نفت را به حفظ سقف تولید 30 میلیون بشکه ایی این سازمان مجاب کرد. مدیریت فروش نفت خام ایران، در این شرایط، کار دشواری است. اگر تحریم ها هم به آن الصاق شود، دشواری اش همراه با پچیدگی است. «سید محسن قمصری» مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت، «نفر اول فروش نفت» ایران است. بی سر و صدا و آرام است اما وقتی منافع فروش نفت کشور رعایت نشود، نمی ماند. همانطور که در دولت دوم احمدی نژاد نماند. او رفت و با آمدن دولت روحانی برگشت. اهل سیاست نیست اما سیاست های بازار نفت را به خوبی می داند. « «مردم امروز»‌  در گفت و گو با «سید محسن قمصری» شرایط بازار سقوط کرده نفت را بررسی کرد ه است:

· آقا قمصری، چرا قیمت نفت در تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی هم خیال ثابت ماندن ندارد و روز به روز پایین می آید؟

- بطور طبیعی هر سال در تعطیلات کریسمس و ژانویه شاهد تغییرات عمده ایی در بازار نفت نبودیم اما امسال شرایط متفاوت شده است. قیمت های نفت رو به پایین حرکت کرده و در همین مدت 1 دلار و 80 سنت تا 2 دلار پایین آمده است. این شرایط از سوی عوامل غیر اقتصادی در روال معمولی بازار ایجاد شده است.

·  با این اوصاف پیش بینی می کنید قیمت نفت بعد از تعطیلات و شروع سال نو میلادی به کدام سمت میل کند؟

- پیش بینی بازار نفت برای سال آینده میلادی، با توجه به شرایط موجود سخت است. اما آنچه مسجل شده این است که بازار و تولیدکنندگان حدود قیمت های فعلی نفت را پذیرفته اند. بنابراین انتظار افزایش قیمت نفت را ندارند. تمایل بازار نفت برای سال آینده هم به سمت پایین است.

·  بنابراین افزایش قیمتی را برای سال آینده پیش بینی نمی کنید؟

- احتمال افزایش قیمت نفت برای سال آینده میلادی ضعیف است. البته باید به چند نکته توجه داشت. یکی اینکه با کاهش قیمت نفت بسیاری از شرکت ها درحال کاهش پرسنل نیروی انسانی خود هستند دیگر آنکه هزینه ها و سرمایه گذاری ها در حال فروکش کردن است. بنابراین ممکن است این شرایط برای طولانی مدت قابل تحمل نباشد. این احتمال هم وجود دارد که سیاستمداران بازار را اینچنین به حال خود رها نکنند.

·  بنابراین شما اعتقاد دارید که قیمت های نفت با انگیزه های سیاسی یا توطئه آمیز پایین آورده شده است؟!

- آنچه می گویم اینست که بازار در جهت کاهش قیمت نفت مدیریت می شود.

· پس حالا باید بگویید بازار نفت توسط چه کسانی به سمت قیمت های پایین مدیریت می شود؟

-انگشت ها، اول به سمت آمریکاست. ایالات متحده منابع زیادی از نفت دارد. هزینه های تولید "نفت شیل" به نقطه سر به سر رسیده و حتی کاهش یافته است. شرکت های آمریکایی الان دیگر سهم بازار می خواهند. الان 3 تا 5 میلیون بشکه نفت اضافی در بازار وجود دارد. همه کشورها بدنبال سهم بازار هستند. حالا نمی خواهم به مسایل سیاسی که ممکن است ایران و روسیه را هدف گرفته باشد بپردازم.

·برخی معتقدند با کاهش قیمت نفت، تولید شیل های آمریکا غیراقتصادی می شود و با توقف تولید آنها، قیمت نفت دوباره بالا می آید. به نظر شما این نقطه در چه قیمتی اتفاق می افتد؟

- هزینه تولید نفت شیل آمریکا، در مناطق مختلف متفاوت است. نه رقم 80 دلار اغراق آمیز است نه عدد 40 دلار غلط است.

· به نظرتان تقاضای نفت در سال 2015 به کدام سمت خواهد رفت؟

- می توان رشد تقاضا را بین 600 هزار بشکه تا 1 میلیون و 200 هزار بشکه پیش بینی کرد. اما این تقاضا نمی تواند ظرفیت های فعلی را پوشش دهد. برخی منتظر بودند که با کاهش قیمت نفت، مصارف در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه افزایش یابد اما آنها مالیات ها را افزایش دادند و در نهایت قیمت انرژی برای مصرف کننده نهایی تغییر چندانی نکرد.

· با این اوصاف چه قیمتی را برای نفت درسال آینده میلادی پیش بینی می کنید؟

- به نظرم می توانیم سقف قیمت نفت در سال آِینده میلادی را در محدوده 60 دلار پیش بینی کنیم و کف قیمت ها هم قابل پیش بینی نیست. 

·پس به نظر شما 72 دلار برای قیمت نفت در بودجه، زیاد است؟ اگر بودجه با این رقم تصویب شود بعنوان مسوول فروش نفت ایران، می توانید آنرا تامین کنید؟

- ما در بخش فروش نفت هستیم. موظف ایم مقدار تعیین شده برای فروش نفت را بفروشیم. اینکه رقم مدنظر بودجه چگونه تامین می شود در اختیار بازار است.

· پس مجلس باید قیمت نفت در بودجه را کمتر از 72 دلار تعیین کند؟

- من در جلسات هم نظر کارشناسی ام را گفته ام. به نظرم اگر بودجه را با قیمت نفت کمتری ببندیم کسری بودجه نخواهیم داشت. اگر قمیت نفت بیشتر شد مازادش را به صندوق توسعه ملی می ریزیم و برای توسعه کشور استفاده می کنیم.

· امور بین الملل شرکت ملی نفت، اخیرا در تخفیفی بی سابقه قیمت نفت ایران برای بازارهای آسیایی را 1 دلار و 80 سنت پایین آورده است. آیا شما اینکار را به تبعیت از تخفیف های ارائه شده توسط عربستان انجام داده اید؟

- خیر. ما بر اساس شرایط بازار فرمول فروش نفت خام ایران را تعیین و اعلام می کنیم. ارتباطی با اقدامات عربستان یا کشور دیگری ندارد. ضمن اینکه توجه داشته باشید عربستان هم اگر بخواهد در قیمت نفتش تخفیف دهد اینکار را علنی نمی کند بلکه در مذاکرات یا قراردادها اعمال می کند. ایران هم در قیمت فروش نفت اش تخفیف نداده است. ما شرایط اقتصادی را می سنجیم. سود پالایشگران را در نظر می گیریم و مولفه های مختلفی را در مدنظر قرار می دهیم تا فرمول قیمت مان را اعلام کنیم. در واقع تخفیفی نمی دهیم بلکه بر اساس شرایط بازار فرمول قیمتی را تعیین می کنیم. حالا ممکن است این فرمول نسبت به یک ماه بالا باشد نسبت به ماه دیگری پایین به نظر بیاید.

· گفته می شود ایران در بازارهای آسیایی گاهی تا 7-8 دلار در قیمت فروش میعانات گازی اش تخفیف می دهد. اینکار را می کنید؟

- میعانات گازی قیمت اعلامی مشخصی در دنیا ندارد. قیمت میعانات گازی بر اساس محصولاتی نظیر نفتا یا بر اساس نفت خام تعیین می شود. حالا ممکن است این محصولات در شرایط اقتصادی قیمت بالا یا پایینی پیدا کنند. بنابراین فرمول فروش میعانات گازی هم متناظر با این تغییرات، تغییر می کند. اما برای اطلاعتان باید بگویم هیچ وقت کاهش  7-8 دلاری در قیمت میعانات گازی نداشته ایم. فرمول فروش بر اساس نکاتی که اول پاسخم اشاره کردم گاهی در حد 3 تا 4 دلار در قیمت ها تاثیر می گذارد. 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =