آسیا؛ کانون جنگ قیمت نفت میان تولیدکنندگان در آفریقا و خلیج فارس

ایرنا نوشت:

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه نوشت، آسیا به کانون جنگ قیمت میان تولیدکنندگان نفت در آفریقا و خلیج فارس تبدیل شده است، کشور هایی که با مازاد عرضه و کاهش تقاصای نفت در بازارهای جهانی دست و پنجه نرم می کنند و برای حفظ سهم بازارشان، تخفیف های بالا پیشنهاد می دهند.

به نقل از رویترز، رقابت خبر خوبی برای خریداران آسیایی است. اگر قیمت نفت نزدیک 60 دلار در هر بشکه باقی بماند، هرینه واردات نفت برای چین که دومین مصرف کننده نفت در جهان است به کمتر از 125 میلیارد دلار در سال کاهش خواهد یافت.

این در حالی است که در سال 2013 که قیمت هر بشکه نفت به طور متوسط 110 دلار در هر بشکه بود، این هزینه معادل 222 میلیارد دلار بود.

اما برای تولیدکنندگان، این وضع به معنی افزایش رقابت است و فروشندگان آفریقایی مانند نیجریه و آنگولا برای فروش نفت در آسیا به سختی تلاش می کنند تا از دژ محکم تولیدکنندگان خلیج فارس واقع در خاورمیانه عبور کنند.

فیلیپ اندروس-اسپید رییس بخش اوراق بهادار انرژی در دانشگاه ملی سنگاپور گفت: در آسیا، میان تولیدکنندگان نفت در آفریقا و خاورمیانه برای به دست آوردن سهم بازار رقابت وجود دارد، اما تولیدکنندگان خاورمیانه ای از برتری نسبی در هزینه ها برخوردارند.

هزینه پایین عملیاتی در عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی موجب می شود این کشورها بتوانند تخفیف های چشمگیر به مشتریان پیشنهاد بدهند.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =