۰ نفر
۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱

نوع مواجهه دکتر یوسف اباذری با پدیده مرحوم مرتضی پاشایی نگارنده را به یاد داستانی در مثنوی انداخت.داستانی که در دنیای مدرن نیز برخی روانشناسان برای درمان مراجع از آن بهره می‌گیرند؛نهیب زدن و واردکردن شوک به مراجع با یک رفتار غیرقابل پیش‌بینی که او از دکترش انتظار ندارد. همچنانکه از اهل اندیشه‌ای در سال‌های قبل شنیدم یا خواندم که فیلسوفی می‌گفت نقد باید بی‌رحمانه و شلاقی و نابود کننده باشد تا بتواند تاثیر کند.

داستان مثنوی در دفتر دوم درباره امیری است که در بیابان طی طریق می‌کرد که مشاهده می‌کند فردی خفته و دهانش باز است و ماری در حال رفتن به دهانش. تا بجنبد مار به دهانش رفت و اینجا بود که امیر سوار بر اسب تازیانه و شلاق به دست می‌گیرد و با زدن شلاقی بر پیکرش او را از خواب بیدار می‌کند.

در همان بیت سوم مولوی این فرد(همان امیر شلاق به دست) را آدمی عاقل و خردمند معرفی می‌کند که می‌دانست درمان چیست و درد کجاست و چگونه باید چاره‌اش کند:

چونکه از عقلش فراوان بد مدد
چند دبوسی قوی بر خفته زد

با شلاق‌زدن او را به سمت درختی برد و راند که سیب‌هایی پوسیده در کنار آن افتاده بود. با شلاق و تحکم وادارش کرد ب که از این سیب‌ها بخورد در حالی که او بانگ اعتراض برداشته بود:

بانگ می‌زد کی امیر آخر چرا
قصد من کردی تو نادیده جفا؟

بی‌جنایت،بی‌گنه، بی بیش وکم
ملحدان جایز ندارند این ستم

هر زمان می‌گفت او نفرین نو
اوش می‌زد کاندرین صحرا بدو

زخم دبوس و سوار همچو باد
می‌دوید و باز در رو می‌فتاد

تا شبانگه می‌کشید و می‌گشاد
تا ز صفرا قَیِ‌شدن بر وی فتاد

زو بر آمد خورده‌ها زشت و نکو
مار با آن خورده بیرون جست ازو

مرد خفته چون آن مار را دید رو به امیر سوارکار کرد و گفت:

ای روان پاک بستوده ترا
چند گفتم ژاژ و بیهوده ترا

ای خداوند و شهنشاه و امیر
من نگفتم، جهل من گفت،آن مگیر

پیام اصلی سخنان آقای اباذری [فایل سخنرانی دکتر یوسف اباذری]غیر سیاسی‌شدن جامعه است به خصوص جامعه دانشگاهی و نخبگان که در نهایت به سمت هنرهای سبک‌تر و عامیانه‌تر, غذاهای فست فودی, رمان های خاله زنکی, پایان نامه‌های کپی شده و اخلاق باری به هر جهتی سوق داده شده است؛نوعی انحطاط اخلاقی در تمامی سطوح که در آن قبح بسیاری امور نکوهیده نیز فرو  ریخته و می‌ریزد.

به یاد داشته باشیم که به قول ارسطو هر تغییری در هر جامعه‌ای ابتدا از موسیقی آن جامعه آغاز می‌شود و قبول کنیم که ذائقه موسیقایی جامعه اگر نگوییم مبتذل , بسیار سبک و نازل شده است و فرهنگ باری به هرجهت با سرعت و شتابی فراوان در حال رشد و چنگ انداختن بر هر چیزی است.

شاید آقای اباذری در گفتن برخی نکات اشتباه کرده باشند( مثل فالش بودن صدای مرحوم پاشایی) اما نباید تردید کرد که نهیب‌های لهیب صفتانه‌ای که او در آن مجلس بر می‌کشید, برای مدتی هر چند کوتاه شلاقی را بر پیکر جامعه دانشگاهی فرود آورد که خود را در برابر هنر و فرهنگ سطحی و سبک و عامیانه نبازند و جسارت گفتن دیدگاه‌های خود را داشته باشند و به نقد امر و هنر سطحی بپردازند و حداقل جایگاه آن را برای عده‌ای روشن کنند.

پس از تحریر:در تاریخ موسیقی ایران , علاوه بر مورد خانم مهوش که آقای اباذری اشاره کردند، برای تشییع داریوش رفیعی که در سن 32 سالگی بر اثر ابتلاء به اعتیاد جوانمرگ شد و نیز مرگ داود مقامی  که در تصادفی جان باخت ،جمعیتی عظیم گرد آمدند. آن هم در زمانه‌ای که رسانه‌های سنتی نیز معدود بودند و  اطلاع رسانی به یک صدم و هزارم این روزها نمی‌رسید.

پس از تحریر2: آقای اباذری در ابتدای سخنانشان از فیلمی مستند سخن گفتند به نام "ماهی‌ها در سکوت می‌میرند" که درباره زندگی مردم سیستان و تخلیه شدن بسیاری از روستاهای آن است و سرنوشت غمباری که مردمان این دیار دارند و جامعه و مخاطبان را تحذیر داد که چرا حساسیت‌های ما نسبت به از دست رفتن این همه هموطن از بین رفته است و در مقابل در برابر خواننده‌ای‌ پاپ به خروش می‌آییم. نکته جالب توجه این که از زمانی که  نام این فیلم از سوی آقای اباذری در این سخنرانی برده و فیلم معرفی شد بینندگان آن یکباره در فضای مجازی افزایش یافت. چند روز قبل متوجه شدم که 16 هزار نفر این فیلم را در یوتیوب دیدند و امروز دوباره نگاه کردم متوجه شدم که تعداد بینندگان به بالای 21 هزار نفر رسیده است که رقم بالایی برای یک فیلم مستند با چنین موضوعی است. فکر کنم تا همین جا آن منظوره بر آورده شده و شلاقه اندکی کارگر شده باشد و پیام مورد نظر انتقال داده شد.

آنهایی که علاقه مند به دیدن این فیلمند آن را در نشانی زیر ببیند:

ماهی ها در سکوت می میرند

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    13 22
    اباذری وحشت دارد دوباره جامعه به زمان رفسنجانی برگردد. دوران بی خبری فضای بسته انتقادی طنزهای بی محتوای مهران مدیری دورانی با یک روزنامه و دوتا مجله و یک مشت خواننده مقلد.
  • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    23 12
    این اقا الان یاد شلاق زدن افتادن؟ تو این سال ها کجا بودن؟
  • رویین تن IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    15 6
    نوش دارو پس از مرگ سهراب
  • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    21 10
    واعظان کین جلوه در محراب و منبر می کنند چون به خلوت میروند آنکار دگر می کنند
  • بی نام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    22 5
    شاید محتوی صحبت های دکتر اباذری خیرخواهانه بود اما نحوه ی بیان آن نامناسب بود. قرار نیست همه ی جامعه شکل هم فکر کنند. تفکر دکتر اباذری هم قابل نقد است اما به زبانی شیوا و سعه ی صدر و ادبیاتی فاخر
  • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    25 22
    درود بر اباذری
  • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    19 6
    حرف به صورت کلی درسته. اما مصداق قرار دادن موسیقی سطحی به کارهای مرتضی پاشایی در مقایسه با سیل موسیقی‌های بسیار سطحی و نازل‌تر که در داخل و خارج وجود داره جفا و نادرسته. بهتر بود آقای اباذری مصداق بهتری رو انتخاب می‌کردند اگر منظورشون آنچه بود که شما تفسیر کردید.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    19 16
    احسنت به آقای مختاباد
  • رسول A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    17 18
    آقایان به اصطلاح روشنفکر چرا درد دل نسل جوان را نمی فهمید .در تمام شهرهای ایران برای زنده یاد مرتضی پاشایی مراسمی کم نظیر برگزار شد .آیا مردم شما را دوست دارند.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    26 12
    نکات ظریفی بیان شد سپاس
  • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    22 24
    حالا این افتضاح رو لاپوشانی نکنید
  • بی نام RO ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    33 23
    استاد یادت باشد در علوم نظری فرد نمیتواند خود را عقل کل بداند ، چرا که نظرات بعدی چه بسا آن را به راحتی نقض میکنند . بنابر این ما فقط با احترام به طرف مقابل میتوانیم نظرات خود را بیان کنیم وانگهی آقای اباذری اصلن ریشه ای به موضوع و این پدیده نگاه نمیکنند و یا نمیخاهند نگاه کنند، و کل اتفاق را در سبک موسیقی ویا خواننده ارزیابی مینمایند در صورتی که موضوع کلی خارج از این دایره جزئی بوده است. خداوند به همه ما فروتنی و ادب اعطا فرماید.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    29 32
    من نمي دونم چرا عده اي تريپ روشنفكري ورداشتن و از ابله خوندن مردم توسط اين آقا به وجد اومدن. بابا هر كي يه سليقه اي داره. جوانان اين مملكت دوست دارن مرتضي پاشايي گوش كنن به كسي چه ربطي داره. آقاي ابذري شما تا به حال در زمينه كدوم مشكل اجتماعي و جامعه حرف زدي كه الان با هتاكي داري خودتو مطرح مي كني؟ شما هم منتشر بفرماييد خبرانلاين...
  • مهدی A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    20 13
    تاسف برای روزی که انسانیت میمیره. این آقایون واقعا دلشون برا چی میسوزه. رو راست باشید با مردم. غصه فرهنگ این مملکت دارا شما رو میکشه. واقعا معلومه چقدر حرکتتون فرهنگیه. حداقل از خانواده آقای پاشایی یک کم شرم کنید. جوون خوب و پاکی بود. خانواده خوبی هم داره. دق بدلشون کردین.
    • بی نام US ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
      12 14
      مگر اين بنده خدا به مرحوم پاشايي توهين كرد؟ از موسيقي اش انتقاد كرد. از قرار شما يادتون رفته كه كه عشق و علاقه و آرمان آن مرحوم مايكل جكسون بوده و حتي نو پوشش و ايستادنش در صحنه هم بسيار شبيه اون بوده و حالا يك عده اومدن براش جانماز آب مي كشند
  • فاتح US ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    29 16
    آقای ابذری دیر گفت ولی موثر گفت.حرف دل انسانیت رو فریاد کشید.با فرهنگ غالب تازه به دوران رسیده اونطور که باید جنگید.من اول از طرفداران پاشایی منزجر بودم ولی وقتی صفحه فیسبوکشون به اسم"ما از یوسف اباذری بیزاریم" رو دیدم حس ترحم بهم دست داد. در این صفحه با ادبیات سخیفشون هرچی از دهنشون دراومده رو به دکتر اباذری گفتن.اباذری وظیفش شناساندن این آدمها بود و وظیفش رو به نحو احسن انجام داد.به اباذری افتخار میکنم که تونست اینقدر زود ادبیات واکنشی و کودکانه عوام نابینا رو فاش کنه.بعد از سخنرانیش فهمیدم صدای روشنفکر شجاع چقر اثربخشه.این صدا هم در بیداری نادانها اثر داره و هم در جرات دادن به دانایان.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    6 16
    اولا که جوونای امروز به هر موسیقی که دوست داشته باشن گوش می دهند و کسی حق نداره با توهین و اهانت کردن به هنرمند فقیدی که نمیتونه از خودش و هنرش دفاع کنه بخواد خودش رو در سطح جامعه معروف کنه شما ها هنوز نفهمیدین که اون همه جمعیت که داره شما رو اذیت میکنه ناشی از یه بغض اجتماعی بوده که با مرگ یه هنرمند شکسته شد آقای اباذری و امثالهم اگه می تونین برین ببینید جوونای این مملکت چرا اینقدر غمگین و افسرده هستن چیکار دارین به اینکه کی چی گوش میده