مشکلات زائران ایرانی در بازگشت از کربلا با وجود وعده مسوولان

یک میلیون و 300 زایر ایرانی گردهمایی بزرگ اربعین در حالی به ایران برمی گردند که عده ای از آنها در مرز مهران با مشکلاتی مواجه شده اند.

طهورا شهبازی: یک میلیون و 300 هزار زائر ایرانی که در گردهمایی بزرگ اربعین در کربلا شرکت کرده بودند راه رفت را گرچه بی دغدغه طی کردند اما در راه بازگشت از کربلا و در مرز مهران مشکلاتی سد راهشان شد. کسانی که باید کیلومترها راه را به امید یافتن وسیله ای برای برگشت به ایران طی کنند. هرچند 20دستگاه مسوولیت هماهنگی این مراسم را داشته اند.

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در مورد مشکلات برگشت زائران گفته بود: بخشی از انتقال زائران از داخل عراق به مرزها با مسئولیت حوزه معاونت عمرانی وزارت کشور است که از طریق خودروهای شهرداری انجام می شود اما بخشی دیگر از خودروهای شهرداری زائران را از نقاط صفر مرزی تا جایی که سازمان حمل و نقل جاده ای اعلام کرده است انتقال می دهند مثلا از مهران تا ایلام یا از چزابه تا سوسنگرد که از آنجا دیگر وسایل نقلیه بین شهری پیش بینی شده، زائران را به شهرهایشان منتقل می کنند.

به گفته افرادی که در مرز مهران متوقف شده اند زائرانی که از کربلا به این قسمت می رسند با هر وسیله ای است با کامیون و تریلی و انواع وسایل رفت و آمد خودشان را به تهران می رسانند. در مرز مهران هیچ وسیله ای برای انتقال مردم قرار داده نشده تا تا مردم به راحتی به خاک ایران برگردند.

از طرفی رییس پلیس راه راهور ناجا در تشریح وضعیت مرز مهران گفته است: مهران شهری با 15 هزار نفر جمعیت است که با50 هزار خودروی زائران که در آن پارک شده بود به پارکینگ تبدیل شده بود و پلیس راهور با هماهنگی واحدهای کمکی که از سایر شهرستان‌ها اعزام شده بود، با جرثقیل خودروهای پارک شده را از مسیرهای اصلی جابجا کرد تا بتواند مسیر رفت و برگشت اتومبیل‌ها را باز کند.

به گفته سرهنگ حمیدی زائران هم‌اکنون با حجم زیادی وارد مرز شده‌اند که قابل پیش‌بینی هم بود، اما سیستم حمل و نقل موجود توانایی جابه‌جایی این حجم مسافر را ندارد و این امر موجب شده که جمعیت زیادی بین مرز تا مهران و هم چنین از مهران تا مسیر سایر شهرستان‌ها دپو شوند و این وضعیت، بارترافیکی را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.

بر اساس گفته های شاهدان عینی طبق رسوم اربعین در رفت و آمد در این مسیر هر 5متر به 5متر خدمات مختلفی از جمله توزیع آب و غذا و حتی ماساژ به زائران ارائه می شود اما در راه برگشت در 10کیلومتر هم با هیچ امکاناتی برخورد نداشتند. مردم حتی به آب نوشیدنی هم محتاج هستند.

رییس سازمان حج و زیارت پیشتر در تشریح آخرین تمهیدات پیش بینی شده برای بازگشت زائران اربعین حسینی گفته بود علاوه بر اتوبوس های در نظر گرفته از سوی وزارت کشور برای اعزام به عراق، سازمان حج و زیارت و شهرداری تهران نیز به ترتیب 500 و 270 دستگاه اتوبوس را برای بازگرداندن زائران ایرانی از کربلای معلی به مرزهای کشورمان، اختصاص داده اند که با این اقدام عملیات انتقال زائران ایرانی به کشور با سهولت بیشتری انجام می شود.

بر اساس گفته های شاهدان وزارت حمل و نقل عراق تعداد زیادی ماشین را برای انتقال زائران به این مسیر بسیج کرده است. اما از مرز مهران به بعد هیچ وسیله ای برای انتقال نیست. مردمی که 70 کیلومتر پیاده روی کرده اند دوباره با کانتینر موفق به برگشت شده اند.

این در حالی است که مردم باید 11کیلومتر از مرز مهران را پیاده طی کنند تا به وسایل نقلیه مختلف دسترسی داشته باشند. و هنگامی که به اتوبوس ها می رسند با قیمت هایی 3برابری مواجه می شوند.

شاهدان از وضعیت بد نقل و انتقال مردم شاکی هستند و می گویند: مثلا یک پیرزن 70 ساله باید از کامیونی آویزان باشد تا بتواند با آن کمی به عقب برگرددیا اینکه تعداد زیادی سوار بر موتور حرکت کنند.

46233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    5 7
    ان شا الله از همین الان تمهیدات لازم برای اربعین سال بعد اندیشیده شود تا دلالان جولان ندهند و مشکلات ایرانی ها در خاک عراق منجمله حای خواب خصوصا در کربلا کمتر شود
  • سعید A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 6
    مهم نیست .هرچه سخت تر صوابش بیشتر.