حاج‌آقا مجتبی بیش از همه خودش به حرف هایش عمل می‌کرد

آیت الله استادی در مراسم دومین سالگرد ارتحال استاد اخلاق تهران گفت: حاج آقا مجتبی بیش از همه خودش به حرف هایش عمل می کرد. ایشان از عمق جان صحبت می کرد و برای همین بر مردم تأثیر می گذاشت.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از مهر، مراسم دومین سالگرد رحلت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) صبح امروز، ۲۰ آذرماه در مسجد جامع بازار برگزار شد. در این مراسم شخصیت‌هایی چون علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام پورمحمدی وزیر دادگستری، آیت‌الله استادی، حجت‌الاسلام هاشمی‌نژاد، انواری رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) و تعدادی از شخصیت‌های کشوری، لشکری، علما، روحانیون، اقشار مختلف مردم و ارادتمندان و دوستداران آن عالم ربانی و فقیه اخلاقی حضور داشتند.

آیت الله استادی عضو شورای خبرگان رهبری و امام جمعه قم در این مراسم گفت: نقش علما و فقها در زمان غیبت کبری تأثیرگذار است. علمای ما در هر بعدی که لازم بوده کار عالیقدری انجام دادند. برای مثال شیخ کلینی است که ۲۰ سال وقت گذاشت تا کتاب کافی را به سرانجام رساند. همچنین شیخ صدوق و شیخ طوسی که برای شرح و تفسیر احادیث و پاسخ به شبهات زحمات فراوانی را متقبل شدند و آثار مفیدی از خود به جا گذاشتند.

وی در ادامه به این نکات اشاره کرد:

* فقهای شیعه هیچ کوتاهی ای در انجام وظایف خود نکردند و در مواقع خطر اگر فکر می کردند باید قیام کنند و یا به مردم بصیرتی بدهند کوتاهی نکردند. حتی در زمان دولت صفویه با وجود رفت و آمد فقها به دربار شاهان صفوی با شاهان همراه نبوده و کار خود را به عنوان فقیه انجام می دادند.

* باید به دنبال اساتیدی باشید که در شما تحول فکری ایجاد کنند. غفلت جز خصایل انسانی است ولی غفلتی که شدتش زیاد باشد خارج از اخلاق دانست.

* حاج آقا مجتبی بعد از بازگشت از مسجد و درس اخلاقش همواره با خود می گفت آیا این حرف هایی که زدم خودم به آن عمل می کنم. از امتیازات اخلاقی ایشان این بود که در وادی تحصیل افتادند و گرفتار بعضی حاشیه ها یی که از اینطرف و آنطرف داخل دین می شود نشد.

* جوانان اگر دنبال عرفان هستند باید جایی بروند که حقایق در آن گفته می شود. یکی از کسانی که حقایق را می گفت حاج آقا مجتبی بود. هر آدم خوبی نمی تواند مرشد باشد. کسی که عالم فقیه نباشد دین شناس نباشد ولی آدم خوبی نباشد نمی تواند مرشد شود. حاج آقا مجتبی اگر عرفان و ازدین و از قرآن و عترت می گفت سخنانش در جامعه تأثیر می گذاشت. ۵۰ سال مردم با او نشست و برخاست داشتند. خودش به حرف های خودش عمل می کرد. بنابراین مردم نیز با دیدن صفات اخلاقی ایشان جذب وی می شدند. در سخنرانی های ایشان گویی از عمق جان سخن می گوید انگار که می خواهد انسان را بیدار کند.

* در توصیف شخصیت ایشان نباید به خوب بودن ایشان بسنده کنیم؛ باید صحبت از بعد مهمتر این چنین معلمانی بشود که اگر اینها خوب هستند چه چیزی از ما می خواستند و چه می گفتند. ما باید به دنبال این باشیم که به حرف های آنان عمل کنیم. تمام کسانی که از محضر ایشان استفاده کردند فقط نگویند که ایشان آدم خوبی بود. او در تمام خطبه های خود از نماز و روزه و قرآن می گفت.

* باید به توصیه های ایشان عمل کنیم و خواسته ایشان به جز متدین بودن نیست و متدین بودن به جز سالم بودن در زندگی نیست. چه در محیط کسب و کار و چه در محیط خانواده و چه در جاهای دیگر.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    1 0
    ای کاش همه اینگونه بودند ...........