هفتمین نشست تخصصی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با عنوان چالش‌های رسانه‌های محلی در برابر رسانه‌های سراسری چهارشنبه 12 آذر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، این نشست  با حضور حسین انتظامی، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محمدمهدی فرقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر علی گرانمایه‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمد سلطانی‌فر، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، تعدادی از صاحبان امیتاز و مدیران مسئول نشریات محلی برگزار شد.

محمدمهدی فرقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست، ضمن اشاره به تشویق دانشجویان به پژوهش در حوزه مطبوعات محلی بیان کرد، یک بعد مهم مطبوعات محلی هویت‌بخشی به هویت محلی است و این مطبوعات هویت محلی را بازنمایی می‌کند. نقطه تمایز مطبوعات محلی و مطبوعات سراسری بعد هویت‌سازی محلی آنهاست، با این حال ورود فناوری‌های اطلاعاتی موجب اغفال از این کارکرد مطبوعات محلی شده است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی به مسائل و مشکلات مطبوعات محلی پرداخت و پیش‌شرط‌ها و ضرورت‌هایی برای تحقق مطبوعات محلی قائل بود که عبارتند از:

ـ حرفه‌ای‌گرایی مطبوعاتی: فعالیت‌های مطبوعات محلی باید از حالت آماتور خارج شود و به لحاظ فرم، ساختار، نگارش و ... باید حرفه‌ای عمل کنند.

ـ استقلال نسبی مطبوعات محلی: بسیاری از مطبوعات محلی علی‌الرغم غیردولتی بودن به نهادهای محلی وابسته هستند و در راستای جلب حمایت و رضایت نهادهای دولتی فعالیت می‌کنند.

ـ فقر نیروی انسانی: در حال حاضر رشته‌های دانشگاهی روزنامه‌نگاری و رسانه وجود دارد و هم چنین فارغ‌التحصیلان این رشته در شهرستان‌ها وجود دارد که می‌شود از آنها در مطبوعات محلی استفاده کرد. مطبوعات محلی از آنجا که گرایش سیاسی ندارند به راحتی می‌توانند از متخصصان روزنامه‌نگاری و رسانه را به کار بگیرند.

ـ مدیریت مطبوعات محلی: صاحبان امتیاز و مدیران مسئول باید توانایی مدیریت مطبوعات را داشته باشند و این توانایی مدیریتی خود را روزآمد و افزایش دهند.

ـ تولیدکننده به جای مصرف‌کننده: مطبوعات محلی باید تولیدکننده مطالب و محتوای محلی باشند در حالی که مشاهده می‌شود 90 درصد محتوای مطبوعات محلی در حوزه مباحث سراسری و ملی می‌باشد.

خداداد ابراهیمی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مطبوعات محلی عنوان کرد: حکایت مطبوعات محلی و مطبوعات سراسری، حکایت دارا و ندار است نشریات سراسری دارای چاپخانه مستقل می‌باشند دارای تیراژ بالا می‌باشند. این مطبوعات با 31 ویژه‌نامه‌هایی که در استان‌ها منتشر می‌کنند موجب تضعیف مطبوعات محلی می‌شوند.

او  افزود:  مطبوعات محلی دارای قابلیت‌های فرهنگی و اجتماعی هستند این مطبوعات با انتشار دوزبانه و توزیع آنها در مرز‌ها موجب افزایش انسجام و یکپارچگی اجتماعی می‌شوند.

حیدری، مدیر عامل اتحادیه مطبوعات محلی در نشست چالش‌های رسانه‌های محلی در برابر رسانه‌های سراسری به تبعیض میان نشریات کحلی و نشریات سراسری اشاره کردند و  بیان کردند که چرا باید مطبوعات سراسری نظیر همشهری، ایران و ... با درآمد بالایی که دارند در استان‌ها ویژه‌نامه منتشر می‌کنند و اکثر آگهی‌های استانی را به خود اختصاص می‌دهند، همین امر موجب کنار رفتن مطبوعات محلی می‌شود.

غلامحسین عطایی، مدیر مسئول روزنامه ندای هرمزگان به زمینه‌های قانونی اخذ آگهی مطبوعات محلی و سراسری اشاره کرد : بر طبق قانون مطبوعات سراسری تنها می‌تواند 30درصد آگهی‌های استانی را اخذ نکنند و 70 درصد متعلق به مطبوعات محلی است ولی در عمل چنین نیست و اکثر آگهی‌های استانی را با رابطه و سفارش‌های دولتی از نهادهای صنعتی و تجاری استان اخذ میکنند. عدم رعایت این رویه قانونی موجب تضعیف مطبوعات محلی می‌شود.

مدیر مسئول روزنامه ندای هرمزگان بیان کردند، یکی از مهمترین ضعف‌های مطبوعات محلی عدم وجود چاپخانه در استان‌ها است و مطبوعات محلی برای انتشار نشریه خود به استان‌های دیگر مراجعه می‌کنند. وی در ادامه افزود، ادارات کل مطبوعات استان‌ها خود را ملزم به حمایت از مطبوعات محلی نمی‌کنند.

فروغی سخنگوی اتحادیه روزنامه صبح کارون عنوان کردند که مشکل مطبوعات محلی در آموزش روزنامه‌نگاری نیست بلکه مشکل ما در حوزه روزنامه‌داری است. بیشتر مطبوعات محلی به صورت خانوادگی مدیریت می‌شود. وی همچنین اشاره به درجه 2 بودن مطبوعات محلی کرد و عنوان کرد من که در شهرستان زندگی میکنم در برابر تهرانی‌ها شهروند درجه 2 هستم و به همین نسبت مطبوعات محلی ما در برابر مطبوعات سراسری درجه 2 به حساب می‌آید.

ملک مسعود ملک، مدیر مسئول روزنامه ملک یزد بر آموزش روزنامه‌نگاران تاکید کرد و عنوان کرد، مدیران مسئولی که حرفه‌ای باشد می‌تواند روزنامه‌نگاران را در استان‌ها آموزش دهد.

علی گرانمایه‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد پیشنهاداتی در حوزه اقتصاد و مدیریت رسانه ارائه کرد و گفت دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه یک طرح مطالعاتی در حوزه تجمیع چند مطبوعات محلی فراهم سازد تا زمینه‌های شکل‌گیری و تاسیس موسسه مطبوعاتی از طریق تجمیع چند مطبوعات محلی مطالعه شود. مطبوعات محلی که توانایی رقابت ندارند یک موسسه مطبوعاتی شوند. وی همچنین در راستای آموزش روزنامه‌نگاران پیشنهاد تاسیس دانشکده روزنامه‌نگاری را در استان‌ها داد.

رضا سواری مدیر مسئول روزنامه مردم نو زنجان گفت:مطبوعات محلی باید عامل توسعه محلی باشند مطبوعات محلی برای شهروندان است و در همین راستا باید فعالیت کند و مهمترین کارکرد مطبوعات محلی رشد و توسعه محلی است. اگر مطبوعات محلی محتوای خوب محلی داشته باشد باقی خواهد ماند.

مدیر مسئول نشریه راه و اندیشه لرستان هم عنوان کردند که در حال حاضر عرصه برای مطبوعات محلی بسته شده است و مطبوعات محلی بیشتر برای بقا جنگ می‌کنند.

 افضلی مدیرمسئول یکی از مطبوعات محلی به مشکلات و مسائل مطبوعات محلی پرداخت و بیان کرد که روزنامه‌نگاری به مثابه یک حرفه و شغل محاسبه نمی‌شود، یارانه‌های معاونت مطبوعاتی تبعیض‌آمیز است، در مطبوعات محلی در برهه مواجهه با مسائل حقوقی دچار مشکل هستند و باید یک نظام حقوقی در ادارات مطبوعات استان‌ها تعریف شود و در نهایت مطبوعات محلی به دلیل ضعف کارکرد و عملکرد مناسبی ندارند.

کرم‌پور مدیر مسئول نشریه یادگاری به ارزش افزوده مطبوعات کاغذی اشاره کرد و گفت: از آنجا که نسخه PDF مطبوعات از طریق هر رسانه‌ای (موبال، تبلت، اینترنت و ...) قابل انتشار و مطالعه با خود نفس رسانه تفکیک شده است درحالی که مطبوعات کاغذی این ارزش افزوده را دارند که ماهیت خود را حفظ کرده و برایشان کاغذ وسیله (ارسال پیام) است. وی همچنین بر رویه دولت در حوزه توجه به مطبوعات اشاره کرد و گفت دولت باید مشخص کند مطبوعات کاغذی در اولویت است یا خبرگزاری‌های.

مسئول نشریه یادگاری به نقش کژکاردی مطبوعات محلی اشاره کرد و گفت: مطبوعات محلی به مثابه وسیله‌ای برای سفرهای استانی دولت تبدیل شده است در دولت سابق رئیس جمهور خود وارد استان می‌شد ولی در دولت حاضر مطبوعات به مثابه سفرهای استانی دولت بشمار می‌رود و مطبوعات محلی در راستای گرایش‌های دولتی عمل می‌کند.

حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خطاب به مدیرمسئولان نشریات محلی در استان‌ها گفت: همواره به دوستانی که در نشریات محلی فعالیت می‌کنند توصیه می‌کنم یک بنگاه شوید.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - درخصوص پیشنهادش به نشریات محلی برای بهبود وضعیتشان گفت: یکی از آسیب‌های نظام رسانه‌ای این است که در حال حاضر 6 هزار نشریه داریم که از این تعداد 5 هزار و 800 نشریه دارای صاحب امتیاز هستند؛ در حالی که اگر این‌ها تجمیع می‌شدند، آن وقت بود که هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شد و هم اینکه قدرت هم‌افزایی پیدا می‌کردند. راهش این است که نشریات موجود یک شرکت را تشکیل دهند که البته مدل آورده‌هایشان را هم محاسبه کنند. اما متاسفانه چون ما کار تیمی بلد نیستیم، نمی‌توانیم به این صورت فعالیت کنیم.

او تاکید کرد: به طور کلی بنگاه‌سازی یکی از سیاست‌های ماست و تاکنون نیز این اقدام را تشویق کرده‌ایم که اگر صاحب امتیاز واحد وجود داشته باشد، یارانه 25 درصد افزایش پیدا می‌کند.

انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص بیمه‌ی روزنامه نگاران محلی مطرح کرد: ماده 46 قانون مطبوعات تصریح بر این دارد که بیمه روزنامه‌نگار تکلیف صاحب امتیاز است. هرچند از طرفی می‌دانیم این اقدام برای صاحب امتیاز هزینه دارد. لذا وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام کرده است، همکاران خودتان را بیمه کنید اما صد درصد پولی که برای تامین اجتماعی واریز می‌کنید به ما بدهید و ما یک جا به شما برمی‌گردانیم.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از لیست دو میلیارد و 800 هزار تومانی بیمه 60 رسانه به وزارتخانه فرهنگ و ارشاد خبر داد و در عین حال گفت: متاسفانه یکی از دلایل خانه به دوشی روزنامه‌نگاران این است که از طریق بنگاه مطبوعاتی‌شان تعریف و تثبیت نمی‌شوند. اینکه دولت بیمه خبرنگاران را بدهد اساسا با استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاران مغایرت دارد.

او سپس در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص روند رسانه‌های محلی و فرصت‌هایی که در اختیار دارند، گفت: روندی که این روزها رسانه‌های ملی دارند، باعث شده که در همه دنیا، روز به روز از ظرفیت و فرصت‌هایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد کاسته ‌شود و در عوض چند رسانه دیگر با فرصت مواجه هستند. رسانه‌های محلی قدر خودشان را بدانند این رسانه‌ها گاهی دوست دارند مثل رسانه‌های سراسری عمل کنند، در حالی که این اتفاق باعث می‌شود علاوه بر اینکه فرصت‌هایی که دارند از بین برود، بلکه از هر طرف دیگر نیز رانده می‌شوند.

انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص ویژه‌نامه‌هایی که همراه با روزنامه‌های سراسری باید توزیع شود به نکاتی اشاره کرد و گفت: مطابق آیین نامه اجرای قانون مطبوعات، ویژه‌نامه‌های روزنامه‌های سراسری نباید بیش از 30 درصد هزینه‌ی آگهی‌های مربوط به روزنامه خود را دریافت کنند. 70 درصد از هزینه آگهی‌ها حتما باید به نشریات محلی تعلق بگیرد و 30 درصد را اجازه دارند به روزنامه‌های سراسری بدهند. همچنین 9 استان که به اصطلاح کم برخوردار هستند، ضرورت یارانه‌ای آنها از 30 درصد به 50 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین برای رسانه‌های استان‌های مرزی اگر مروج همبستگی ملی باشند ضریب یارانه آن‌ها تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند.

انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص ویژه‌نامه‌های روزنامه‌های سراسری عنوان کرد: طبق قانون، ویژه نامه‌های روزنامه‌های سراسری اجازه ندارند به شکل مستقیم توزیع شوند حتما باید همراه روزنامه و ضمیمه روزنامه شوند و یکی از آسیب‌هایی که متوجه نشریات محلی می‌شود این است که استان‌ها با ویژه‌نامه‌های استانی‌شان می‌توانند بیایند و فضای بازار آنجا را بگیرند. بنابراین در ارتباط با این اقدام به مطبوعات ملی توصیه می‌کنم که اگر با چنین برخوردی مواجه شدند حتما به ما خبر بدهند به جهت اینکه این یک وظیفه قانونی است.

انتظامی در ادامه مطرح کرد: بسیاری از پیشنهاداتی که داده شد وظیفه دولت نیست و این اشتباه است که ما انتظار داریم یک دست غیبی از آسمان به نام دولت بیاید و این مسائل را برای ما حل کند. لذا خودمان هیچ گاه چاره‌اندیشی نمی‌کنیم در حالی که دولت و حاکمیت وظیفه دارد در زمینه مقررات‌گذاری و سیاست‌های تشویقی برنامه‌هایی بگذارد. اما به عنوان مثال درخصوص شرکت توزیع اگر دولت در این اقدام پیشرو باشد این اقدام برای نشریات مستقل محلی اول بدبختی است. در حالی که نشریات محلی باید خودشان کنسرسیومی تشکیل دهند و آن وقت از دولت بخواهند به عنوان مثال در این موارد به آنها کمک کند.

 محمد سلطانی فر، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها گفت: یکی از دغدغه‌های مهم رسانه‌های محلی، رقابت ناسالم آن‌ها با رسانه‌های سراسری و دولتی است و رسانه‌های محلی همیشه از این رقابت ناسالم در نگرانی به‌سر می‌برند.

 وی افزود: موضوع رسانه‌های محلی و در تقابل قرار گرفتن آن‌ها با رسانه‌های سراسری، یکی از دغدغه‌های همیشگی  و نگرانی رسانه‌های محلی بوده است که باید آسیب‌شناسی شده و مورد بررسی قرار گیرد.

وی بیان کرد: محلی‌گرایی نباید موجب غفلت از تحولات و رخدادهای جهان بیرونی و حوزه ملی شود، بلکه باید دید فضای رسانه‌های محلی تا چه اندازه آمادگی پذیرش و پرداختن به موضوعات از نگاه ملی و جهانی را دارند.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌‌ریزی رسانه‌ها، یکی دیگر از معضلات و چالش‌های مهم حوزه رسانه‌های محلی را عدم نقدپذیری مسئولین محلی و محدودیت فضای نقد در رسانه‌ها عنوان کرد و افزود: تجربه نشان داده ظرفیت و پذیرش نقد در مسئولین محلی نسبت به مسئولین ملی از ضریب پایین‌تری برخوردار است و هر چه به سمت محلی‌گرایی پیش برویم تحمل و پذیرش نقد در مسئولین کاهش می‌یابد. در  این فضا هرگاه انتقادی از سوی رسانه‌ای‌ صورت گیرد، بلافاصله رسانه با انگ و  تهمت از سوی مسئولین مواجه شده و خیلی از آن‌ها مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند. در این گونه موارد رسانه‌ها گاه مجبور می‌شوند دربرخورد با مسئولین رویه دیگری را در پیش بگیرند.

وی با اشاره به مشکلات دیگر رسانه‌های محلی اظهار داشت: متأسفانه به دلیل جناح‌بندی‌های سیاسی در استان‌ها و شهرستان‌های کشور، گاه رسانه‌ها به اجبار به سمت و سویی کشیده شده، یا به حاشیه رانده شده و یا از حاشیه به اوج اقتدار رسیده‌اند. چنین تحولاتی در رسانه‌های محلی نسبت به رسانه‌های ملی از نمود بیشتری برخوردار است.

وی مسائل محتوایی، اقتصادی، مالی و سیاسی را از دیگر  معضلات رسانه‌های محلی عنوان کرد و افزود: این‌ها مشکلاتی است که در حوزه رسانه‌های محلی مطرح است و در بسیاری از مقالات نیز به آن پرداخته شده است. انعکاس و طرح این مسائل در فضای رسانه‌ای کشور می‌تواند موجب گشایش بحث‌های آسیب‌شناسانه و پژوهش در این حوزه شده و در حوزه‌های تصمیم‌گیری و حمایت‌ها راهگشا باشد.

سلطانی‌فر در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری نشست تخصصی با عنوان «واگذاری رسانه‌های دولتی به بخش خصوصی» در نشست‌های آتی این دفتر خبر داد و گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که امروزه جزو قول‌ها و تعهدات دولت است، طرح واگذاری رسانه‌های دولتی به بخش خصوصی است که در نشست‌های بعدی دفتر مطالعات ابعاد مختلف این موضوع از جمله مسائل حقوقی، صنفی، سیاسی، و اقتصادی این مسئله مورد یحث قرار خواهد گرفت.

5757

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =