بالاترین میزان اعتماد مردم در ارومیه به صداوسیما با میانگین رتبه‌ای 3.11 از 5 و کمترین میزان میانگین هم به مطبوعات خارجی با رقم میانگین 0.83 از 5 مربوط است.

به گزارش روابط عمومی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، نتایج به‌دست آمده از نظرسنجی از شهروندان ساکن در شهر ارومیه درباره الگوی مصرف و میزان استفاده آنها از مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی که در مهرماه سال 1393 توسط مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار عمومی از تعداد 690 پاسخگو با روش میدانی و پرسشنامه انجام شده، نشان می‌دهد که در زمینه کسب اخبار و اطلاعات از رسانه‌های مختلف، میزان استفاده از مطبوعات در در جایگاه چهارم و در بین سایر رسانه‌ها در خصوص اعتماد به این رسانه هم مطبوعات بعد از صدا و سیما و شبکه‌های اینترنتی در جایگاه سوم قرار دارد.

 بر اساس این پژوهش که به سفارش معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد انجام شده، در بین شش رسانه مطرح شده یعنی صداوسیما، روزنامه‌ها و سایت‌های متعلق به آنها، مطبوعات خارجی، شبکه‌های ماهواره‌ای، رادیوهای خارجی فارسی زبان و پایگاه‌های اطلاعاتی اینترنتی، بیشترین استفاده پاسخگویان از صداوسیما با میانگین رتبه‌ای 2.63 از 4 و کمترین میزان استفاده هم مربوط به مطبوعات خارجی با میانگین 0.01 از 4 است.

در خصوص میزان اعتماد پاسخگویان به این رسانه‌ها هم بالاترین میزان اعتماد به صداوسیما با میانگین رتبه‌ای 3.11 از 5 و کمترین میزان میانگین که معرف کمترین میزان اعتماد به رسانه‌های فوق است هم به مطبوعات خارجی با رقم میانگین 0.83 از 5 مربوط است. همچنین گفتنی است که میزان اعتماد پاسخگویان به مطبوعات با رقم میانگین 2.69 از 5 بعد از پایگاه‌های اطلاعاتی اینترنتی در جایگاه سوم قرار دارد.

در رابطه با میزان استفاده پاسخگویان از خدمات پست الکترونیکی و نرم‌افزارهای خبری نصب شده بر روی تلفن‌های همراه هم اگرچه 72.8 درصد اصلاً از پست الکترونیکی استفاده نمی‌کنند، اما تنها میزان استفاده 1.5درصد همیشه و 5.1 درصد بیشتر اوقات است. این درصدها در رابطه با نرم‌افزارهای نصب شده بروری موبایل هم به گونه‌ای است که 80.6 درصد از آنها هرگز استفاده نکرده و تنها 1.6 درصد همیشه و 6.1 درصد هم گاهی استفاده می‌کنند.

 در زمینه بررسی الگوی مصرف مطبوعات نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که از میان 330 فردی که خواننده مطبوعات بوده‌اند اگرچه میزان خرید مطبوعات در بین 67.6 درصد آنها در طی یکی دو سال اخیر در مقایسه با سال‌های قبل هیچ تغییری نکرده اما 20 درصد گفته‌اند که در سال‌های اخیر میزان خرید مطبوعات توسط آنها کمتر شده و فقط 12.4 درصد به افزایش میزان خرید خود اشاره داشته‌اند که البته مهمترین دلایل افزایش این میزان مربوط به علاقه‌مندی بیشتر آنها به مطالعه مطبوعات و داشتن اوقات فراغت در سال‌های اخیر بوده است. اما از جمله دلایل کاهش خرید هم می‌توان به دلایلی چون مشغله کاری و نداشتن فرصت مطالعه اشاره داشت.      

 مهمترین روزنامه مورد مطالعه پاسخگویان در بخش روزنامه‌های غیر ورزشی، روزنامه «جام‌جم» با 20 درصد و در میان روزنامه‌های ورزشی «خبر ورزشی» با 30 درصد است و در بین مجلات هم دو مجله «موفقیت و دانستنیها» به عنوان مجله غیر ورزشی بالاترین خواننده را نسبت به سایر مجلات دارا هستند.

همچنین نتایج مربوط به دلایل پاسخگویان جهت خرید روزنامه هم نشان می‌دهد که کسب اخبار و اطلاعات روز ایران با 8/25 درصد، کسب اخبار ورزشی با 9/15 درصد و کسب اخبار حوادث با 1/10 درصد مهمترین دلایل افراد جهت مطالعه روزنامه است.

در مورد بخش‌های مختلف روزنامه هم نتایج نشان می‌دهد که در میان موضوعات مندرج در روزنامه‌های کشور، بیشترین درصد میزان علاقه‌مندی پاسخگویان با 3/15 درصد مربوط به بخش ورزشی، 7/12 درصد به تیترهای روزنامه‌ها و 1/12 درصد هم به بخش حوادث روزنامه‌ها مربوط است.

اما در خصوص ویژگی‌های یک روزنامه مناسب هم نتایج تحقیق نشان می‌دهد، 35.7 درصد پاسخ‌ها مربوط به صحت مطالب روزنامه و 11 درصد عدم تعلق به جناح سیاسی خاص است. در این رابطه گفتنی است، میانگین نمرات داده شده آنها هم به عملکرد روزنامه‌ها در سطح کشور بطور میانگین 15.1است که 33 درصد نمرات در حد 17 تا 18 می‌باشد.  

در بخش پایانی این مبحث که به دلایل عدم مطالعه روزنامه توسط پاسخگویانی که خواننده روزنامه نبوده و یا بندرت آن را می‌خوانند، می‌پردازد، مهمترین پاسخ‌ها به مواردی چون نداشتن وقت و مشغله کاری با  24.5 درصد و کسب اخبار از صداوسیما با 14.4 درصد فراوانی اختصاص دارد.

در بخش مربوط به الگوی حضور در شبکه‌های اجتماعی آنلاین هم نتایج پژوهش نشان می‌دهد که گذشته از 54.1 درصدی که هرگز از شبکه‌های اجتماعی آنلاین استفاده نمی‌کنند، 13.5 درصد همیشه و19.3درصد گاهی از این شبکه‌ها بهره می‌برند. همچنین مهمترین وسیله اتصال پاسخگویان به شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه با 32.2 درصد، بعد از آن کامپیوترهای شخصی با 26 درصد و کامپیوترهای شخصی و تلفن همراه با 14.8 درصد فراوانی است.

شایان ذکر است سطح تحصیلات 37.9 درصد پاسخگویان به این پژوهش فوق‌دیپلم و لیسانس و 29.5 درصد نیز دارای سطح تحصیلی دیپلم‌اند که البته میانگین سطح تحصیلات برای آنها 12 سال محاسبه شده است. نتایج مربوط به وضعیت اشتغال آنها هم نشان می‌دهد که 37.3 درصد شاغل بخش خصوصی، 16.3 درصد خانه‌دار، 12.4درصد دانشجو و 9.5 درصد نیز شاغل بخش دولتی‌اند، که میانگین میزان درآمد خانوار آنها بطور کلی در ماه معادل 1 میلیون و 380 هزار تومان است.

5757       

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    4 2
    من که فقط ترکیه نگاه میکنم
  • اسد US ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    2 2
    نظر سنجي كاملا" اشتباه مزورانه و دروغ محض است حداقل در مورد اروميه