استعدادی دیگر از ایران رفت و سرمربی کاراته سوئد شد /ویشگاهی‌:دلم می‌خواست در کشورم کار کنم اما...

جاسم ویشگاهی می گوید فدراسیون هیچ رغبتی برای فعالیت او در ایران نشان نداده است.

فتح الله فتحی:کاپیتان سابق تیم‌ملی کاراته با خداحافظی از ورزش قهرمانی مربی شد اما نه در ایران که در سوئد. او حالا سرمربی تیم‌ملی بزرگسالان و زیر 21 سال سوئد است. جاسم ویشگاهی که طلای کاروان ایران را در بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو 20 تایی کرد، حالا یک سالی است که در سوئد به سر می‌برد.

خودش مي‌گويد‌: «من قبلاً سرمربي جوانان سوئد بوده‌ام و با رضايت از كارم پيشنهاد سرمربيگري تيم‌ملي بزرگسالان و زير 21 ساله‌هايشان را دادند و من هم قبول كردم. حالا همه امور فني تيم دست من است. از همان روزي كه وارد سوئد شدم، برنامه‌ريزي كردم. خوشبختانه در چند مسابقه كاراته‌كاهاي ما موفقيت‌هايي به‌دست‌ آوردند و حالا هم براي كاراته وان و قهرماني اروپا به ميزباني تركيه آماده مي‌شوند.»

ويشگاهي براي چهارسال با سوئد قرارداد بسته: «با سوئدي‌ها براي دو مسابقه جهاني توافق كرده‌ام. اولين مسابقه، جهاني آلمان بود كه با دو كاراته‌كا شركت كرديم. حالا مانده رقابت‌هاي جهاني دوره بعد كه اگر نتايج خوبي بگيرم قراردادم تمديد مي‌شود.»

او از كار با اين كشور راضي است: «خوشبختانه مسئولان كاراته سوئد همه امكانات رفاهي را برايم فراهم كرده‌اند و ماهانه 4 هزار دلار مي‌دهند. البته مي‌توانم ادامه تحصيل دهم. كنار تيم‌ملي، در دو باشگاه تمرين مي‌دهم و شاگرد خصوصي هم دارم.»
سرمربي جوان مي‌داند تيمش حالا حالا‌ها كار دارد: «تنها چند بازيكن‌ را مي‌شناسم. در سال‌هاي 2004 و 2005 با تيم جوانان اين كشور بودم و فكر مي‌كنم بازهم بتوانم برايشان مثمرثمر باشم. كاراته‌كاهاي سوئدي خوب مبارزه مي‌كنند اما براي درخشش و موفقيت در مسابقات جهاني هنوز كار دارند و بايد بيشتر كار كنند. در اين فرصت كوتاه چند چهره مستعد را ديده‌ام. بايد وقت بگذارم تا نيروهاي مستعد را شناسايي كرده و به اردو دعوت كنم.»

كاراته‌كاي طلايي بازي‌هاي آسيايي گوانگ‌ژو هنوز به مبارزه فكر مي‌كند:«دوباره تمريناتم خودم را از سر گرفته‌ام تا با اسپانسري آديداس براي يك سال اسپانسر با اسم آن در مسابقات بين‌المللي روي تاتامي بروم.»

او از تفاوت كاراته ايران و سوئد مي‌گويد: «سوئد مثل ايران، كاراته‌كاي حرفه‌اي ندارد، به همين دليل جمع و جور كردن يك تيم خيلي آسان نيست. درسوئد فدراسيون كاراته فقط هزينه نفرات اول را مي‌پردازد ولي نفرات دوم با هزينه شخصي و يا باشگاه تمرين مي‌كنند.»

كاپيتان سابق تيم‌ملي با تمجيد از عملكرد كاراته‌كاهاي ايران ادامه مي‌دهد‌: «مبارزات كاراته‌كاهاي ايراني را از نزديك ديدم. تك‌تك بچه‌ها مردانه جنگيدند. سعيد احمدي به رغم آسيب‌ديدگي شديدي كه داشت با غيرت دركوميته تيمي مبارزه كرد و مزد زحماتش را گرفت. حميده عباسعلي هم اگر تجربه جهاني داشت قطعاً طلا مي‌گرفت. قهرماني كوميته تيمي بين برترين‌هاي جهاني آلمان عملكرد خوبي است. بايد اين موفقيت را به خانواده بزرگ و پرافتخار كاراته ايران تبريك بگويم كه پرچم ايران را بالا بردند.»

كاپيتان سابق تيم‌ملي درباره همكاري‌‌اش با فدراسيون كاراته مي‌گويد‌: «با خداحافظي از دنياي قهرماني دلم مي‌خواست مدير فني تيم‌هاي نوجوانان و جوانان باشم اما وقتي ديدم فدراسيون رغبتي ندارد، من هم عقب كشيدم.»

251 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران .تـ... A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    21 0
    لژیونر مربی بد که نیست.
  • مهدی IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    29 0
    تصمیمت عقلانی بوده
  • بی نام IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    13 2
    ايشاله بيشتر بدرخشه راستي هادي ساعي كجاست خبر انلاين ؟