مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد سیاست گذاری و تصمیم گیری های اشتباه گذشته، این صنعت را به جایگاه واقعی خود نرسانده است.

علیرغم حمایت شرکت های کشتیرانی از ساخت کشتی در داخل، متاسفانه سیاست گذاری و تصمیم گیری هاي اشتباه گذشته، این صنعت را به جایگاه واقعی خود نرسانده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بيان اين مطلب گفت: چندی است برخی رسانه های دریایی با جو سازي و به بهانه حمایت از کشتي سازي، توسعه و ظرفیت سازی ناوگان ملي و تجاری کشور را زیر سوال می برند این در حالی است که سفارش هاي 12 سال پيش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران به کشتی سازان داخلي گواه حمايت کشتيراني ها از اين صنعت است ، سفارشاتي که البته تاکنون به سرانجام نرسیده است.

محمد حسین داجمر با بیان اینکه این اتفاق میلیون ها دلار خسارت به اقتصاد کشور و ناوگان ملي وارد کرده است خاطرنشان ساخت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکنون با شرکت های ایزوایکو، اروندان و صدرا قرارداد ساخت کشتي به امضاء رسانده است اما تنها دو فروند کشتی از کارخانه ایزوایکو تحویل گرفته و قرارداد با شرکت های اروندان و صدرا لغو شده است. در این میان شرکت ملی نفتکش نیز علیرغم قراردادهای متعددی که با شرکت های کشتی سازی منعقد کرد، به علت ناتوانی این شرکت ها حتی یک فروند کشتی هم تحویل نگرفته است.

رئيس هيئت مديره و مديرعامل کشتیرانی جمهوري اسلامي ايران در ادامه تصریح کرد: متاسفانه کشتي سازان ما به جای شروع با ساخت کشتی های کوچک به یکباره سنگ بزرگ ساخت کشتی های بزرگ اقیانوس پیما را برداشته و در زمینه ساخت کشتی در داخل شعارگونه عمل مي کنند و در این ارتباط برای دستیابی به اهدافشان سعی کردند با ایجاد فشارهای سیاسی، دو شرکت بزرگ کشتیرانی را مجبور به سفارش کنند حتی باعث شدند مجوز خرید کشتی از خارج منوط به خرید چند فروند کشتی از داخل باشد.

داجمر ادامه داد: متاسفانه افرادی که علیه کشتیرانی ها جوسازی می کنند به شرایط یک بنگاه اقتصادی توجه ندارند و بیشتر به دنبال دریافت يارانه هستند تا عدم توانايي در ساخت را با دریافت سوبسید بپوشانند. هر چند آنان به خوبی می دانند ساخت کشتی با تکنولوژی قدیمی، غیراقتصادی و زیان ده است و به هیچ وجه عاقلانه نیست.

رئيس هيئت مديره و مديرعامل کشتیرانی جمهوري اسلامي ايران با بيان اينکه به کرات گفته شده صنعت ساخت کشتی در داخل را مي بايد ابتدا از تعمیرات شروع شود افزود: سرمایه گذاری در تعمیرات کشتی اگر چه ممکن است در ابتدا اقتصادی نباشد اما از آنجايي که سرمایه گذاری های زیربنایی انجام شده است، می توان با این نگاه کشتی سازی را فعال کرد ضمن اینکه ورود به مباحث نفتی و فراساحلی نيز می تواند به تقویت و توسعه صنایع دریایی کمک کند.

داجمر با تاکيد بر اينکه کشتيراني جمهوري اسلامي ايران در حمايت از ساخت داخل و با وجود شرایط تحریمي خود ، مذاکراتي براي ساخت 10 فروند شناور خدماتی فراساحلی با يکي از کشتي سازان داخلي داشته است افزود: اگر کشتي سازان ما بتوانند مسائل فاینانس را پشتیبانی کنند اين شرکت سفارش ساخت 10 فروند شناور فراساحلي را نهايي مي کند اما با توجه به تجربه نه چندان موفق ساخت شناورهای بزرگ در گذشته و امکانات حال حاضر ، چنانچه کشتي سازان داخل نتوانند به تعهدات و قراردادهاي قبلي خود عمل کنند ، این کار دور ریختن مجدد سرمایه است. 

وي خاطرنشان کرد: سازندگان کشتی بايد با تجهيز امکانات خود ، نیروی انسانی و زیربناها ، تکلیف سفارش هاي قبلی را مشخص کنند در این صورت می توان نسبت به سفارش ساخت کشتی های کوچک و خدماتی به آنها اقدام کرد. 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدامین RO ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    11 0
    آفرین به مهندس داجمر که اینبار شجاعانه حقایق را گفت. اینها عین حقیقت است و بنده بعنوان یک دریانورد قدیمی همه آن را تایید می کنم.
  • بی نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    9 0
    آفرین به صداقت شما. به خدا نمیشه یک شبه ره صد ساله رو رفت.