رئیس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی: زمان در حال از دست رفتن است/لزوم بازنگری سریعتر تعرفه های بندری

رئیس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی اعتقاد دارد که باید در تعرفه های بندری بازنگری شود.

بحث گران بودن بنادر ایرانی در مقایسه با بنادر خارجی وهمچنین راندمان بسيار پایین این بنادر نسبت به بنادر خارجی مدت هاست به صورت جدی از سوی اعضاء انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته مطرح است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین بر اساس متن گفت و گویی که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده کاپیتان حمزه کشاورز رئیس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با بررسی مقایسه ای هزینه های بندری یک کشتی با ظرفيت 6500 کانتینر که سفر خود را از ایران آغاز کرده و در 11 بندر توقف داشته توضيحاتی در این خصوص ارائه داد.

کاپیتان کشاورز با بیان اینکه در این مقایسه هزینه های بندری کشورها طبق صورتحساب هایی که گرفته شده با هزینه های بندری بنادر خودمان مقایسه شده است گفت: این مقایسه در شرایط مساوی صورت گرفته به گونه ای که هزینه بندری یک روز اقامت کشتی ها در بنادر محاسبه شده است.

وی درادامه با اشاره به هزینه های بندری که شامل هزینه ورود به بندر راهنمایی، یدک کشی، طناب کشي و اقامت دراسکله، و ... می شود تصریح کرد: مجموع هزینه های بندری که در صورتحساب ها استخراج شده است نشان می دهد بندرعباس برای همان کشتی تقریبا سه برابر و نیم هزینه های کمترین بندر، یعنی تایوان بوده است. این هزینه ها سه برابر مالزی، جبل علي و هنگ کنگ و نزديک به یک برابر و نیم بندر شانگهای است که بندري رودخانه ای و نیاز به راهنمایی طولانی دارد.کشاوز کندی عملیات بندری و طولانی شدن ماندگاري کشتی در بندر و افزایش هزینه مالک کشتی را از دیگر مشکلات بنادر کشور عنوان کرده و گفت: با توجه به اینکه برخی از مؤلفه های هزینه ای بر اساس مدت اقامت کشتی در بندر دریافت می شود و با توجه به اینکه راندمان بنادر ما پایین است بالطبع هزینه اقامت در بنادر ایرانی بالاتر هم می رود.

 وی تصریح کرد: این در حالیست که در بنادر خارجی هر اندازه عملیات کشتی بیشتر باشد با برنامه ريزي صحيح جرثقیل های بیشتری در اختیار کشتی گذاشته می شود. به عبارتی ديگر با حداکثر تجهیزات، کشتی در حداقل زمان ممکن عملیات تخلیه و بارگیری را انجام می دهد و بنادر خارجي بين خودشان در رقابت براي ارائه بيشترين راندمان و کمترين اقامت بندري براي کشتي ها هستند.

رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته افزود: متاسفانه در بنادر ایران راندمان بسيار ضعيف است و همین مساله باعث شده در عمل مدت اقامت کشتی ها بسيار بالاتر از معمول باشد و هزینه کشتی ها هم بیشتر شود.

کشاورز با اشاره به هزینه یک روز اقامت کشتی اشاري در بندرعباس گفت: در سال 93 این هزینه حدود 36 هزار دلار و برای سال 92 حدود 32 هزار دلار بوده است در صورتیکه همین هزینه در تایوان 9 هزار دلار، مالزی 10 هزار دلار، جبل علی 11 هزار دلار، هنگ کنگ 12 هزار دلار، سنگاپور 18 هزار دلار و شانگهای 28 هزار دلار است. لازم به ذکر است در عمل به دليل اقامت طولاني مدت کشتي در بندرعباس هزينه پرداختي براي هر کشتي بيش از 50 هزار دلار مي شود.

 

 

وی با اشاره به اینکه این موضوع در جلسات مختلف با سازمان بنادر و دریانوردی مطرح شده است اظهار داشت: اما هنوز مسئولین سازمان بنادر و دریانوردی باور نکرده اند که این هزینه ها تا چه اندازه بالاست. 

وی گفت : در صورت لزوم ما آمادگی کامل داریم به صورت مستند و با توجه به صورتحساب هایی که داریم موضوع را خدمتشان ارائه کنیم.

کاپیتان کشاورز در ادامه افزود: البته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از زمانی که مسئولیت را به عهده گرفته است رویکرد مثبتی داشته اند ایشان تعرفه سال 93 را با یک اعلام زمانی 45 روزه به اجرا گذاشتند اما در سنوات گذشته بعضا تعرفه ها را بدون اطلاع قبلي اعلام و اجرايي مي کردند.

وی گفت: مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی قول دادند که در ساختار تعرفه برای سال 94 بازنگری کلی صورت گیرد اما این بازنگری هنوز شروع نشده است و ما معتقدیم زمان در حال از دست رفتن است و باید بازنگری تعرفه هر چه سریع تر شروع شود.

کاپیتان کشاورز پیچیده بودن تعرفه های بنادر ايراني را مشکلی دیگر عنوان کرد و افزود: تعرفه های سازمان بنادر تعرفه های پیچیده ای است در صورتیکه برخی از کشورها مانند مالزی 4 یا 5 نوع مولفه هزينه و تعرفه بیشتر ندارند آنها تعرفه ها را ساده تعریف کرده اند تا صورتحساب و کنترل صورتحساب ها راحت تر انجام شود.

وی سپس به افزایش تعرفه ها اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی به صورت سنواتی هر سال به طور متوسط 10 درصد تعرفه ها را افزایش داده است، تعرفه ها به دلیل داشتن مؤلفه های مختلف، ارتباط منطقی خود را از دست داده و ساختار تعرفه ای سازمان بنادر و دریانوردی در شرایط فعلی دچار مشکل شده است.

رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با اشاره به گران بودن هزینه تخلیه و بارگیری در بنادر کشورمان گفت: هزینه تخليه یک کانتینر 20 فوت در بنادر مالزی 74 دلار، تایوان 76 دلار، هنگ کنگ 78 دلار، نینگبو چین 94 دلار و شانگهای 91 دلار است در حالیکه هزینه تخلیه همان کانتينر در بنادرايراني177 دلار است.
 

وي ادامه داد :همچنین هزینه تخلیه یک کانتینر 40 فوت در بندرعباس 266دلار است در حالیکه این رقم در مالزی 111 دلار، ،تايوان 95 دلار، هنگ کنگ 142 دلار و شانگهاي 136 دلار است.
  

کاپیتان کشاورز در ادامه یادآور شد: با توجه به اینکه خدمات دهی به کشتی ها در بنادر ايران هم به مراتب از سایر بنادر دنیا پایین تر است توضیح منطقی برای گران بودن خدمات تخلیه و بارگیری وجود ندارد.

وی درباره راندمان جرثقیل ها نیز گفت: مطالعاتي توسط يکي از انجمن هاي مرتبط در خصوص عملکرد جرثقيل ها در بنادر ايراني و مقايسه آن در بنادر خارج و منطقه صورت گرفته که ذيلا به ضميمه است.

کشاورز گفت : همانگونه که ملاحظه مي کنيد بنادر ايراني کمترين راندمان را در اين خصوص دارند. این مساله باعث معطلي بیشتر کشتی ها در کنار اسکله و همچنين انتظار جهت پهلودهي در لنگر گاه می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هزینه اقامت در اسکله بر اساس مدت اقامت محاسبه می شود در عمل هزینه مضاعفی به خطوط کشتیرانی تحمیل می شود. 

کشاورز افزود:به عبارتی علاوه بر اینکه کشتی ها معطل می شوند ، کشتی ها دیرتر به بندر بارگیری می رسند و بارها در آن بنادر معطل می شوند در نتیجه درآمد کشتی کم می شود و از طرفی چون مدت زمان ییشتری کنار اسکله مانده باید هزینه بیشتری هم به سازمان بنادر و دریانوردی بپردازد. ضمن اينکه معطلي محمولات در بنادر بارگيري هم به خودي خود به هزينه هاي ملي اضافه مي شود. 

3939 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =