۰ نفر
۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۷

ایسنا نوشت:

نشست گروه 20 امروز (شنبه) در بریسبن استرالیا و با حضور رهبران 20 کشور ثروتمند جهان در حالی آغاز شد که هدفش خارج کردن اقتصاد جهان از رکود و مقابله با فرار مالیاتی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رهبران کشورهای عضو گروه 20 به خاطر انجام اقدامات موثر برای بهبود اوضاع اقتصادی در نشست امسال در استرالیا تحت فشار قرار دارند. صندوق بین‌المللی پول درباره یک وضعیت نه چندان خوب در اقتصاد جهان هشدار داده و رهبران گروه 20 نیز متعهد شده‌اند تا بر برنامه افزودن دو تریلیون دلار دیگر به بخش تولید ناخالص داخلی جهان تمرکز کنند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که امروز در بریسبن حاضر شد تا در کنار سایر رهبران شرکت کننده در این نشست به گفت‌وگو بپردازد، قرار است بعد از ظهر امروز مذاکرات را با آن‌ها آغاز کند.

این نشست روز یکشنبه پایان می‌یابد و دستورالعمل رسمی آن نیز که درباره دستاوردهای نشست منتشر خواهد شد.

تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا نیز مکررا به مساله اصلی برنامه‌ از پیش تعیین شده لغو و برداشتن دو درصد تولید ناخالص داخلی جهان تا 2018 تاکید دارد.

وزیر خزانه داری استرالیا امروز همچنین اعلام کرد که استراتژی‌های رشد کشورهای گروه 20 شامل 1000 مورد است که باعث از میان برداشتن سرمایه‌گذاری بنیادی و افزایش تجارت و رقابت می‌شود.

اما گروه‌های حقوق بشری نظیر جامعه مدنی گروه 20 یا "سی 20" خواهان کسب تضمین‌هایی برای این مساله هستند که در صورت اجرای این برنامه‌ها و اقدامات، فقرا نیز از آن منفعت ببرند.

رئیس بانک جهانی نیز اعلام کرد که نشست سال آتی گروه 20 که در ترکیه برگزار می‌شود بر مساله کشورهای در حال توسعه تمرکز خواهد داشت.

در نشست سال جاری میلادی گروه‌ 20 همچنین مساله فرار مالیاتی کمپانی‌های بزرگ جهان که عامل غرب در توسعه اقتصادی محسوب می‌شوند، مورد بحث قرار می‌گیرد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز در یک کنفرانس خبری جداگانه از تمامی اعضای شرکت کننده دراین نشست خواست تا اقدامات جامع و کاملی را درباره فرار مالیات انجام دهند و تاکید کرد که این مساله در چندین نشست مورد بحث بوده اما تاکنون به نتیجه یا توافقی نرسیده است.

دبیرکل سازمان ملل هم‌چنین شرکت کنندگان این نشست را به تلاش بیشتر برای مقابله با ابولا، تغییرات آب و هوا و مناقشه اوکراین ترغیب کرده است.

در همین حال رییس جمهور آمریکا تلاش کرده است به متحدان خود در منطقه آسیا - اقیانوس آرام اطمینان دهد که این منطقه همچنان برای آمریکا اهمیت دارد.

انتظار می‌رود ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به دلیل نگرانی رهبران غربی از اقدامات روزافزون نظامی این کشور با برخورد خصمانه این رهبران مواجه شود.

پوتین در آستانه اجلاس گروه ۲۰ گفت تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه، به این کشور ضربه‌ای نخواهد زد اما به ضرر اقتصاد جهان خواهد بود.

درخواست تمرکز بر ماموریت اجلاس

در حالی پیش‌بینی می‌شود اجلاس گروه۲۰ تحت تاثیر بحران اوکراین برگزار شود که رئیس‌ نوزدهمین اجلاس گروه ۲۰ بر تمرکز بر دستور اصلی کار پافشاری دارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ تونی ابوت٬ نخست وزیر استرالیا و رئیس اجلاس دو روزه بریسبن٬ اعلام کرد که برای روزهای نشست بریسبن دستور کاری "قوی" وجود دارد و قرار است در این نشست درباره ایجاد مشاغل جدید٬ محدود کردن فرار از مالیات در سطح جهانی٬ و توسعه اقتصاد جهانی تمرکز شود.

به گزارش دویچه وله وی گفت: واضح است من مایل هستم بحث‌ها متمرکز بر سیاست‌های اصلاحات اقتصادی در جهان متمرکز بماند. با این‌همه در آخر این موضوع را بر عهده اعضا دانست که موضوعاتی را که دوست دارند درباره آن‌ها بحث شود مطرح کنند.

به گفته او "گروه۲۰ کشورهایی را با هم متحد کرده است که ۸۵ درصد تولید ناخالص داخلی٬ ۷۵ درصد تجارت جهانی و ۶۵ درصد جمعیت جهان را در برمی‌گیرند."

بر اساس دستور کار تهیه شده در فوریه امسال از اعضای گروه۲۰ انتظار می‌رود جزییات طرح افزایش رشد اقتصادی جهان تا دو درصد بیش‌تر را بررسی کنند.

کشورهای عضو گروه۲۰ متعهد شده‌اند که در پنج سال آینده تولید اقتصادی خود را از طریق اصلاحات سیاست‌گذاری‌های داخلی دست کم تا دو درصد بهبود بخشند و بر این اساس میلیون‌ها شغل جدید تولید کنند. در اجلاس بریسبن قرار است جزییات چنین طرحی بررسی شود و راه گریزهایی را که به برخی شرکت‌های چند ملیتی اجازه می‌دهد به نسبت کشوری که دفتر مرکزی‌شان در آن واقع است مالیات اندکی بپردازند کور کند.

برخی تحلیل‌گران در قابل دستیابی بودن هدف تعیین شده برای سال‌های آتی گروه ۲۰ شک دارند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =