653 نفر در 6 ماه غرق شدند/ کاهش آمار غرق‌شدگی در تابستان 93/ توصیه هایی برای غرق نشدن

در نیمه نخست سال جاری آمار تلفات ناشی از غرق‌شدگی در کشور 18.3 درصد کاهش یافته و از 799 نفر در نیمه اول سال گذشته به 653 نفر در نیمه اول امسال رسیده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان پزشكي قانوني كشور، در نيمه نخست امسال 574 مرد و 79 زن بر اثر غرق شدگي جان خود را از دست دادند اين در حالي است كه در مدت مشابه سال قبل تعداد زنان فوت شده بر اثر غرق شدگي 126 و تعداد مردان 673 نفر بود.

نكته قابل توجه در آمار غرق شدگي شش ماهه امسال كاهش قابل توجه اين آمار در استان‌هايي است كه همواره با آمار بالاي غرق شدگي مواجه بوده‌اند. هر چند اين سه استان همچنان در صدر آمار تلفات غرق‌شدگي كشور قرار دارند اما آمار مرگ ناشي از غرق‌شدگي در سه استان سير نزولي داشته است.

بر اساس آمارهاي موجود در اين مدت استان مازندران با 122،‌ خوزستان با 105 و گيلان با 75 بيشترين تلفات ناشي از غرق شدگي را به خود اختصاص داده‌اند؛ آمار غرق‌شدگي به ترتيب در اين سه استان 44.3 درصد، 3.7 درصد و 5.1 درصد كاهش يافته است.


كاهش آمار غرق‌شدگي در تابستان امسال

هر چند بيشترين آمار غرق شدگي در هر سال مربوط به فصل تابستان است اما در تابستان امسال با كاهش16.8 درصدي اين آمار در مقايسه با مدت مشابه سال قبل مواجه بوديم. در تابستان امسال 449 نفر بر اثر غرق‌شدگي جان خود را از دست دادند اين در حالي است كه اين رقم در مدت مشابه سال قبل 540 نفر بوده است.

در شش ماهه ابتدايي امسال بيشترين آمار تلفات غرق شدگي با 194 مورد در مرداد ماه و كمترين آن با 52 مورد در فروردين ماه به ثبت رسيده است.

بر اساس آمارهاي موجود در اين مدت 170 نفر در دريا (166 نفر خارج طرح، چهار نفر در محدوده مجاز)، 181 در رودخانه، 59 نفر در درياچه مصنوعي و سد، 19 نفر در درياچه طبيعي، 83 نفر در استخر، 55 نفر در كانال آب، 16 نفر در چاه و 70 نفر در ساير مناطق جان باخته‌اند.


توصيه هاي کليدي براي پيشگيري از غرق‌شدگي در آب‌هاي كم عمق

از آنجا كه بر اساس آمار هاي موجود تعداد قابل توجهي از موارد غرق‌شدگي در رودخانه ها و آب‌هاي كم عمق اتفاق مي افتد در ادامه توصيه هايي براي پيشگيري از غرق‌شدگي در رودخانه ها مطرح مي شود:

▪ آشنايي با فنون اوليه شنا،آشنايي با محدوديت ها و رعايت آن‌ها از ابتدايي ترين الزامات قبل از شنا است.

▪ اطلاع از وضعيت عمق آب قبل از تصميم به شيرجه زدن و حتي قبل از ورود به آب ضروري است. چرا که شيرجه در آب هاي کم عمق خطر ضربه به سر و نيز شکستگي گردن را به دنبال دارد. هم چنين ورود به آب‌هاي عميق براي مبتديان، خطر غرق شدگي را افزايش مي دهد.

▪ بررسي دماي آب نيز ضروري است، به عنوان مثال اگر مدت زيادي در آفتاب مانده ايد، از وارد شدن ناگهاني به آب سرد خودداري کنيد، علت اين توصيه پيشگيري از شوک دمايي است.

▪ به هيچ وجه تنها و در محيط هايي که نجات غريق وجود ندارد، شنا نکنيد.

▪ در آب و در موقع شنا از شوخي هاي خطرناک بپرهيزيد.

▪ پس از مصرف داروهايي که موجب خواب آلودگي يا شل شدن عضلات مي شوند، شنا نکنيد.

▪ به هيچ وجه تشت هاي آب و لگن ها و يا حوضچه هاي کوچک آب را در جايي که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنيد.

▪ در حمام و حين استفاده از وان مراقب کودکان و سالمندان باشيد.

▪ توانايي خود را در شناکردن بيش از حد در نظر نگيريد. يک سوم قرباني هاي غرق شدگي با فن شنا به طور کامل آشنا بوده اند.

▪ در صورت مواجه با يک غريق، اگر با فن نجات غريق آشنا نيستيد، سعي کنيد فقط با استفاده از چوب يا طناب يا جليقه نجات و يا تشکيل زنجيره انساني به وي کمک کنيد.

▪ براي نجات يک غريق اول امنيت خود را در نظر بگيريد. از پشت به غريق نزديک شويد و از او بخواهيد تقلا نکند.

▪ پس از رساندن غريق به ساحل، به سرعت با اورژانس تماس بگيريد.

▪ بسياري از رودخانه ها با وجود ظاهري آرام بسيار خطرناك و عميق هستند به نحوي كه فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زياد آن شده و گرفتار گردآب مي شود، بنابراين توصيه مي كنيم بدون اطلاع از وضعيت رودخانه هرگز براي شنا در آن اقدام نكنيد. به ياد داشته باشيم بيشترين غرق شدگي در رودخانه هاي كشور اتفاق افتاده است.
282

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =