۰ نفر
۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۳:۴۵

دنیای اقتصاد نوشت:

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در پاسخ به شکایت فردی که شرط سازمان امور مالیاتی مبنی بر «اجبار به اخذ کد رهگیری از بنگاه‌های مسکن پیش از صدور مفاصا حساب مالیاتی برای ملک مورد معامله» را مغایر با قانون تسهیل تنظیم سند دانسته بود، پس از بررسی و دریافت دفاعیه سازمان مذکور، با صدور رای شماره 1218، بخشنامه سازمان امور مالیاتی را خلاف قوانین تشخیص داد و آن را ابطال کرد.
به استناد رای دیوان عدالت اداری، صدور کد رهگیری فقط در بنگاه‌های املاک حالت اجباری دارد و آن دسته از متعاملین که بدون مراجعه به بنگاه، مستقیم به دفترخانه می‌روند، برای اخذ مفاصا حساب مالیاتی، دیگر نیازی به گرفتن کد رهگیری نخواهند داشت.


17302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 45
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    ایول این مالیات هم دیگه میخواد پوست مردم روبکنه ولی در این مورد موفق نبوده
    • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
      5 10
      با اين حكم كار كلاهبرداران راحت شد،واقعا به اون كسي كه اين حكم را داده تبريك مي گم،قول ميدم شاكي هم كلاهبردار بوده كه تا الان دستش بسته بوده
  • بی نام IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    يك قانون درست بود و جلوي كلاه برداري را مي گرفت هم جمع شد والا ارزش داشت 100 يا 200 هزار به بنگاه مي دادي اما مطئمن مي شدي كه اين ملك به چند نفر فروخته نشده است
    • بی نام A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
      101 9
      عزیزم خبر رو درست نخوندی کد رهگیری هم چنان تو بنگاه ها اجباریه ولی اداره مالیات حق نداره الزاما بخواد
    • بی نام IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
      52 13
      مخلصیم اخوی آدرس بنگاهت کجاست . مردم اگه دلشون بخواد هنوز هم میتونن کد رهگیری بگیرن این مورد برای کسانی که خودشون مثلا دو تا برادر میخوان معامله کنن هست که تا حالا سرکیسه میشدن
    • بی نام A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
      55 16
      با کد جعلی هم خانه های زیادی فروخته شده دوست عزیز
    • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
      52 19
      یک منبع درامد شده بود واسه بنگاه دار ها مثلا من خانه ام را به دوستم می فروختم و بنگاه هم دخالتی در پیدا کردن خریدار نداشت باز باید می رفتم بنگاه کلی پول به بنگاه دار می دادم
    • بی نام IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
      18 3
      با نظر شما موافقم من از حدود هفت سال پیش در جریان این طرح ساماندهی املاک بودم و در طول این سال کاملا مشاهده کردم که این طرح هر روز کامل تر شده است.در این طرح هر دو طرف معامله خیالشون از بابت سو استفاده راحت هست و معاملات کاملا شفاف هستند.
    • س IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
      6 1
      کاملا موافقم
    • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
      2 3
      کد رهگیری هنوز الزامی هست . فقط اگر مستقیم بری محضر و سند بزنی دیگه لازم نیستش . فریب دلاکای املاکی رو نخورین .
  • بی نام A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    51 18
    می خواستم خونه رو به اسم خانمم بکنم گفتن حتما بایستی کد رهگیری داشته باشی مجبور شدم 500 تومن هزینه کنم تا انتقال سند بشه به این میگن نظام شیر تو شیری
  • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    47 13
    چقدر خوب شد. دو نفر که خودشون معامله کرده بودن چرا باید کدرهگیری میگرفتند؟
    • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
      10 18
      برای اینکه فروشنده خونه رو همزمان به چند نفر نفروشه
  • هموطن A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    11 12
    تو چیزی که تخصص ندارین اظهار نظر نکنید بهتره برید دنبال کار خودتون مگه مجبورید فهمیده و نفهمیده حرف بزنید چیزی نمونده در مورد مشکلات سفینه های ناسا هماظهار نظر بکنید
  • بی نام IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    14 19
    اینجانب " کوروش درخشان " ایده دهنده طرح کد رهگیری و پرتال ثبت عقود مسکن و وسائط نقلیه ، این مصوبه را مغایر با روح طرح خود می دانم چرا که یکی از اهداف اینجانب از این الزام ، جلوگیری ار فروش یک موضوع مورد معامله به چند خریدار بود بنابراین فرقی نمی کند این معامله اولیه در املاک صورت بگیرد یا در دفتر خانه چون تخلف ممکن است در دفترخانه هم صورت بگیرد بدین معنی که خانه ثبت شود اما همان فروشنده می تواند با در دست داشتن سایر مداراک مثل بنچاق بطور مجدد خانه را به شخص دیگری هم بفروشد . بنابراین ثبت اولیه عقد قرارداد در پرتال املاک و دریافت کد رهگیری برای همین ضروری است.
    • مهدی A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
      10 4
      خودت فهمیدی چی نوشتی؟ الان وقتی که در دفترخانه معامله ای ثبت می شود سند مالکیت برای ابطال و تغییر نام به ادارات ثبت ارسال می گردد و لذا سندی در دست فروشنده باقی نمی ماند که دوباره بفروشد. اما در بنگاه های املاک با یک کپی هم قولنامه می نویسند و خریدار بیچاره 50 درصد مبلغ را فی المجلس می دهد تا بعد چه بر سرش آید ......
    • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
      4 3
      راستي اينم بگو طرح شتاب بانك مركزي، طرح كلود شركت گوگل، طرح پرداخت مجازي شركت اي بي و كلي طرح ديگه هم مال تو بوده.
    • آرش A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
      3 3
      جناب آقای درخشان. با راه اندازی سامانه ثبت آنی و ارسال برخط خلاصه معاملات مراتب انتقال در بایگانی الکترونیکی ادارات ثبت منعکس و تا زمان تعویض سند بنام مالک جدید امکان هیچگونه معامله دیگری وجود ندارد. لطفا" اطلاعات نادرست به مردم ندهید.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    11 3
    دمش گرم كسي كه دنبال اين كارو گرفت
  • توحید IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    4 1
    چند وقت پیش یک شرکت تاسیس کردیم و در محل دفتر یکی از دوستان بصورت مشارکتی کار را شروع کردیم. وقتی برای تشکیل پرونده مالیاتی به اداره مالیات مراجعه کردیم گفتند حتما باید یک اجاره نامه رسمی به اسم شرکتتون ارائه بکنین. آخه یکی نیست بگه من جوان از کجا بیارم به تنهایی یه دفتر مستقل اجاره کنم. البته راه حلشم اینه که به شرکتهای حقوقی ثبت شرکت پول بدی یجوری کارت رو راه می اندازن
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    8 2
    خیلی ها هستند که بدون واسطه باهم معامله میکنند و ازهمان اول در دفترخانه تشکیل پرونده میدن و روز محضر هم باهم تسویه حساب میکنند طبیعتا" برای این گروه از شهروندان کدرهگیری یک هزینه اضافه هست. درهرحال عناصر اصلی معاملات اعتماد و صداقت هست و جعل و کلاهبرداری درهرحالتی میتونه اتفاق بیفته چه با سند رسمی یا عادی یا بدون آنها.
  • شاهرخ IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    25 4
    دورود بر فردی که شکایت رو تا دیوان عدالت پیگیری کرد و موفق شد چنین قاعده نادرستی رو حدف کند. آفرین
    • بی نام A1 ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      0 0
      احسنت
  • حسام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    13 0
    سابقا یه نامه از دفتر خانه می‌‌بردیم پیش ممیز، مالیات نقل و انتقال و بدهی‌های معوق را محاسبه می‌‌کرد و پس از پرداخت مالیات مفاصا می‌‌داد، حالا بايد ۱۰۰ تا مدرک که اصلا هیچ ربطی‌ هم به مالیات نداره ببریم تا این کار را انجام بدن. فقط شده كاغذ بازي
  • محمد A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    5 6
    باسمه تعالی به امید اینکه کد رهگیری حذف نشه چون جلوی تقلب رو می گیرد. به نظرم دولت نباید ایران کد رو هم از روی قطعات تولیدی و وارداتی حذف می کرد، چون معلوم می شد که چه کالاهایی و دقیقا با چه مشخصاتی مورد نیاز است و وارد می شود و در اینصورت تولید کننده ها می توانستند همان ها رو تولید و عرضه کنند.
  • شهروند IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    4 1
    برای شماره گذاری تعویض پلاک گرفتن جوازکسب مراجعه میکنی میگن کدرهگیری من دریک املااک دفترکاری اجاره کردم طرف بنگاه دارگفت اگرکدرهگیری برای اجاره نامه ات بخواهی میشه 1میلیون بدون کدرهگیری میشه 500تومن ای کاش برای اجاره نامه هاهم فکری میکردند
  • بهداد A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    11 3
    خیلی خوب شد چون این قضیه فقط نون دونی شده بود برای بنگاه دار ها . حالا بنگاهها فقط میتونن مزد زحمتشون رو بگیرن نه پول مفت . هر کسی هم نذر داره میتونه بره بنگاه کد رهگیری بگیره. خدا میدونه بنگاه دارها تو این چند سال چقدر پول مفت از مردم گرفتن.
  • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    7 0
    آفرین. این دست به یکی کردن املاک با دارایی بود. کلی پول زور از من و شرکایم برای معامله قطعی چند مغازه گرفتند. ما بین خودمان تفاهم داشتیم رفتیم محضر اما دارایی نامه نداد. خدا از شون نگذره.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    12 4
    ترا به خدا بنگاههاي املاك را از خريد و فروش مسكن حذف كنيد، مردم از دست اين قشر كلافه هستند، روي چه حسابي به اين افراد كمسيون بدهيم بايد به دفاتر اسناد مراجعه كردو همانجا سند قانوني به مردم مي‌دهند و اين همه اذيت نمي‌شوند.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    10 3
    من مجبور شدم برای آپارتمانی که به یکی از آشنایان فروخته بودم و بنگاهی در بین نبود، برای گرفتن کد رهگیری 2 میلیون تومن به یک بنگاه بدم تا مبایعه نامه صادر و کد رهگیری بگیره تا من بتونم مفاصا حساب مالیاتی بگیرم. برداشتن این قانون من درآوردی بسیار لازم بود.
    • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
      0 1
      دوست عزیز شما اگه اطلاعاتتون و بالا میبردید میتونستید فقط با پرداخت هزینه مالیاتی که بنگاهها به اتحادیشون میدن و نهایتا 100 تومن برای نوشتن قولنامه سرو ته قضیه رو هم بیارید برای یه واحد 200 میلیونی 40 تا 50 تومن مالیات میدن
  • کارشناس املاک IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    17 5
    کد رهگیری فقط جهت نجانت بنگاه های امنلاک از ورشکستگی ایجاد شد چرا که خرید و فروش بی واسطه هم نیازمند رجوع به بنگاه ها برای ثبت کد رهگیری و اخذ حداقل دویست هزار تومان ست و ثبت ملک با یک کد پستی که متعلق به کل واحدهای یه اپارتمانه که کلی جعل و تحریف هم توش پیدا میشه فقط گول زدن مردم برای دادن 15200 هزار پول به مشاورین املاکه و هیچ جنبه امنیوش به چند نفر نداره . توصیه می کنم مردم با درج بنر و پارچه بر روی واحد فروشی خود و درج در جرایدو همشهری و نرم افزارهای موبایلی مثل دیوار و ... از دلال بازی عده ای به اصطلاح مشاور املاک خودداری کنند و قرارداد خود را با حضور وکلا یا محضر تنظیم کنند .
    • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
      2 7
      آقای کارشناس به تنهایی این تصمیموگرفتی
  • محمود US ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    1 4
    اگر قرار است کد رهگیری در بنگاه های املاک اجباری شود و در قبال آن مالیات سالیانه و 8 درصد مالیات ارزش افزوده و همچنین سهم اتحادیه از بنگاه گرفته شود پس باید دولت راهکاری ایجاد نماید که دفتر خانه ها مجاز به تنظیم سند بدون کد رهگیری نباشند. بطور مثال در بنگاه ها از کسانی که خود خریدار و فرشنده هستند درصد پایین تری کمسیون اخذ شود.
  • توجه توجه توجه IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    5 0
    خبرآنلاين محترم. ضمن تشكر لطفا اين موضوع را پيگيري كنيد كه چرا تمام اطلاعات محرمانه مردم محل سكونت، املاك خريداري شده و اجاره شده، ... بايد دست يك شركت خصوصي باشد؟؟؟ كارمند اون شركت به راحتي ميتونه اطلاعات هركسي رو كه بخواد ببينه. مثلا ميتونه جستجو كنه كجا يك خانم تنها خونه اجاره كرده. اميدوارم اين كار به خود دولت واگذار بشه. لطفا اينو پيگيري كنيد.
  • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    2 5
    خیلی بد شد حالا سوء استفاده های فراوانی رواج پیدا خواهد کرد
  • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    2 2
    به جای اینکه قانون پیش فروش ساختمان را اجرایی کنید این کد رهگیری را هم حذف کردید؟
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    2 7
    آخه این چه وضعی که دیوان به این چیزها رای می دهد مگر قضات دیوان دنبال سالم بودن اقتصاد نیستند؟
  • محمد RO ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    0 0
    من خودم دفتر املاک دارم اینکه میگن نمیشه با کدرهگیری خونه رو به دونفر فروخت اشتباه هاست اتفاقا میشه چند کد زدفقط واسه اینکه از املاکی ها هزینه بگیرن اینو راه انداختن واسه املاکی ها هم شده بهانه که کد معتبر هست اگه راست میگن جلوی تخلفات رابعا راههای دیگه همیشه گرفت
  • سربازوطن IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    1 5
    خیلی جالبه قانون کد رهگیری که اینقدر مفید بود رو حذف کردن باعث تاسفه حالا دست کلاهبرداران باز شد میتونن تاقبل ازانتقال سند مالکیت ملک رو بچند نفر بفروشند
  • سردفتر A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    1 0
    سلام ازنظر قانونی هیچ تاثیری دراصل معامله نداره ..اولین ایرادش این که خلاف اصل ازادی قراردادها وفق ماده ده قانون مدنی هست,درضمن اصل وبنای کدرهگیری برای رهگیری تعداد معاملات یک دفتر املاک ومشخص کردن مالیات شغلیش بوده ولی متاسفانه این طور القا شده بود که اشخاص بایدحتما کدرهگیری بگیرن ودرچندسال اخیر حز سواستفاده دفاتراملاک چیزدیگه ای نبوده...
  • دفتر اسناد رسمي IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    1 1
    كد رهگيري هيچگاه جلوي كلاهبرداري نگرفته و نميگيرد
  • سارا A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 1
    سلام من و شوهرم پارسال یک خونه در بنگاه به صورت قولنامه از مالک خریدیم وبنا شد پس از یک سال به نام کند امسال قبل از رفتن به محضر بهش گفتیم خونه را کامل به اسم یک نفر کن ولی بنگاه می گه امکانش نیست و باید دوباره کد رهگیری بگیرید و کلی هزینه داره لطفا راهنمای کنید که بنگاه درست می گه یا نه و این کار چقدر هزینه داره ممنون
  • امیر A1 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    0 1
    چطور میشه برای نقل و انتقال مسکن مهر کد رهگیری گرفت لطفا راهنمایی کنید .
  • مصطفی A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    سلام به همه عزیزان اگه میخواین هزینه اضافی برای کد رهگیری ندین برید پیش یه مشاور املاک و بگید فلان ملک رو من میخوام بدون قیمتبخشیدن یا با قیمتی مثلا یه میلیون واگذار کنم به شخص دیگری. دیگه بنگاه دار هم نمیتونه بگه باید هزینه زیادی بدی. دلتون شاد