مهر نوشت:

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ۳۵ درصد سرطان‌ها بر اثر مصرف غذا و الگوهای غذایی است و ۳۰ درصد نیز شامل مصرف مواد مخدر و دخانیات بروز می‌کند.

عباس جعفریان ظهر دوشنبه به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها در همایش علمی که به این منظور ویژه مربیان بهداشت مدارس برگزار شد، اظهار داشت: مربیان بهداشت از پایه‌گذاران اصلی پیشگیری از وقوع مسمومیت‌ها و اقدامات مراقبتی هستند.

وی بیان کرد: مربیان بهداشت در مدارس در خط مقدم مبحث پیشگیری و فرهنگ‌سازی جامعه بهداشتی قرار دارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص مسمومیت‌های حاد و مزمن افزود: مسمومیت‌های مزمن اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارند که فرد به صورت‌های مختلفی از قبیل خوراکی، استنشاقی، هوای آلوده، تماس پوستی با بعضی از مواد و غیره مبتلا و در نهایت منجر به سرطان‌زایی می‌شود.

وی مهمترین عامل در ایجاد سرطان را الگوهای غذایی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: ۳۵ درصد سرطان‌ها براثر مصرف غذا و الگوهای غذایی است و ۳۰ درصد نیز شامل مصرف مواد مخدر و دخانیات بروز می‌کند.

جعفریان افزود: امروزه در مقوله سلامت و امنیت مواد غذایی در جامعه با مشکلاتی روبرو هستیم که از جمله آن، می‌توان به مواد غذایی طبیعی که به صورت خانگی تهیه می‌شوند اشاره کرد.

وی گفت: در بسیاری از موارد این مواد سالم نیستند و هیچ کنترلی از مراحل فرآوری مواد غذایی انجام نمی‌گیرد.

مراقبین بهداشت مدارس پرچم‌دار سلامت جامعه هستند

معاون تربیت بدنی سلامت اداره آموزش و پرورش استان نیز در این همایش اذعان کرد: یکی از رسالت‌های اصلی آموزش و پرورش تربیت نسلی سالم و با نشاط است که در این عرصه مدارس به عنوان پایگاه اصلی که می‌تواند نقش بسزایی ایفا کنند، در جامعه مطرح می‌باشند.

داوری ضمن تاکید بر مشارکت و همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اداره آموزش و پرورش در ابعاد مختلف اضافه کرد: مراقبین بهداشت مدارس که پرچم دار سلامت جامعه هستند مهمترین نقش فرهنگ‌سازی در خصوص سالم زیستن، تشخیص به موقع بیماری‌های جسمی و روحی در دانش آموزان را برعهده دارند و باید به شیوه‌های تربیتی و برخورد با دانش آموزان آشنا و اطلاعات و مهارت‌های کافی را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: پیگیری شناسنامه سلامت دانش آموزان، نظارت بر بهداشت فردی، بهداشت محیط مدارس، نظارت بر بوفه‌های مدارس و استفاده از گروه‌های همسان دانش‌آموزی برای همیار بهداشتی مدارس از وظایف مراقبین بهداشتی مدارس است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    15 0
    شصت و پنج درصد هم پارازيت و بنزينهاي الوده عوامل سرطان در ايران هستند
  • با اطلاع A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    7 0
    زندگي ما همه سرطان است از آب هوا مواد افزودني به خوراكيها استرس و و و و و و
  • ابوطالب رحیمی A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    2 0
    عامل تغذیه ی نامناسب در ابتلا به بیماری ها چه سرطان و چه سایر بیماری ها از 35 درصد خیلی بیشتره. اما مسأله اینه که چه غذایی برای انسان مناسب و چه غذایی نا مناسبه؟ آقایون هنوز روشون نمی شه اعتراف کنند همین گوشت و لبنیاتی که مدام مردم رو به خوردنش تشویق می کنند و تبلیغات وسیعی راه انداختند خودش از مهمترین علل ابتلای مردم به سرطان و سایر بیماری هاست. مواد غذایی سرخ کردنی، انواع فست فودها و سایر مواد شیمیایی که به اسم غذا وارد بدن می شه مثل پفک، چیپس، شکلات، نوشابه و ... و خلاصه خیلی از غذاهایی که اونا رو "می پزیم" یا در "کارخانه ها" تولید می شه، اینا هم کار رو خراب تر کردند. متأسفانه مواد غذایی سالمی مثل انواع میوه ها و سبزیجات رو هم با سم و کود شیمیایی آلوده کردیم...