دو فیلم سینمایی «قصه‌ها» و «عصبانی نیستم» از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس، «اجتماعی» تشخیص داده شده‌اند و انتظار می‌رود به زودی زمینه نمایش آن‌ها به وجود آید.

درنا حسین‌زاده: یکی از جدی‌ترین نگرانی‌های سینماگران در چند وقت اخیر، میزان اعتبار مجوزهای نمایشی است که از سوی سازمان سینمایی صادر می‌شود؛ اینکه بعد از دریافت پروانه نمایش یک فیلم با اتکا به آن می‌توان کارهای نمایش عمومی را پیگیری کرد؟ آیا مجوزی که در اختیار تهیه‌کننده قرار گرفته، در پی اعتراض‌ها و سروصداها فاقد اعتبار نمی‌شود و همچنان ارزش دارد؟

وضعیتی که برای «قصه‌ها» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد و «عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشیان به وجود آمده، نگرانی‌ها را در مورد میزان اعتبار مجوزها بیش از گذشته کرده است. اعتراض‌هایی که گروهی نسبت به اکران این فیلم‌ها داشتند، موجب شد تا سازندگان این دو فیلم نسبت به وضعیت اکران فیلمشان ناآگاه باشند، از یک سو برخی در مجلس شورای اسلامی این دو فیلم را سیاسی و یا دارای رگه‌های سیاه‌نما ارزیابی کردند و از سوی دیگر جوی در رسانه‌ها علیه این آثار و حمایت احتمالی دولت از اکران این فیلم‌ها به وجود آمد.

این بار برخلاف اتفاقاتی که در سال‌های اخیر در شرایطی مشابه به وجود آمد، تلاش شد همه چیز در آرامش پیش برود. کسی به صورت مستقیم در مقابل اعتراض‌های برخی از نمایندگان مجلس پاسخگو نبود، تا جایی که وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی به عنوان افرادی که به لحاظ قانونی در جایگاه مدافع حقوق هنرمندان قرار دارند وارد میدان شدند و در مورد شرایط این دو فیلم اظهار نظر کردند.

تازه‌ترین سخنان وزیر ارشاد که یکشنبه صبح چهارم آبان ماه مطرح شد نشان از آن داشت که «عصبانی نیستم» با اعمال تغییراتی امکان اکران دارد. او در این زمینه گفت: «اصلاحاتی در فیلم «عصبانی نیستم» اعمال شده و شخصا خواستم که آخرین نسخه اصلاح شده را ببینم و مطمئن شوم برخی از اشکالاتی، رفع شده است. بعد از این روند مشکلی برای اکران وجود ندارد. احساس ناسازگاری با مجلس ندارم گرچه ممکن است مغایرتهایی هم باشد. به تذکرات نمایندگان مجلس گوش می‌کنیم اما در نهایت آنچه که خودمان تشخیص می‌دهیم را عمل می‌کنیم.»

او همچنین گفت: «ما باید آنطور که خودمان تشخیص می‌دهیم، عمل کنیم تا به حال یک کارت زرد گرفته ایم. اگر چند تا دیگر هم بگیریم عیبی ندارد. خود دکتر روحانی جلودار است و ما هم پشت او حرکت می‌کنیم.»

از سوی دیگر مرکز پژوهش‌‌های مجلس شورای اسلامی نیز در مورد سیاسی و یا اجتماعی بودن دو فیلم «قصه‌ها» و «عصبانی نیستم» تصمیم‌گیری کرده و آن‌ها را اجتماعی تشخیص داده است. براساس گزارشی که خبرگزاری «ایرنا» منتشر کرد، رئیس سازمان سینمایی در مورد نظر مرکز پژوهش‌ها در مورد این دو فیلم گفت: «در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن تحلیل محتوای هر دو فیلم پیشنهادهایی برای اصلاحات حداقلی را برای رفع شبهات احتمالی مطرح شده است. در خصوص فیلم «قصه‌ها» کار رخشان بنی‌اعتماد در این گزارش آمده است که این فیلم به جز یکی دو مورد کاملا اجتماعی است.» در خصوص فیلم «عصبانی نیستم» هم عنوان شده: «موضوع اصلی فیلم از حالت سیاسی خارج شده و به عنوان یک فیلم اجتماعی قابل شناخت است. مرکز پژوش‌های مجلس با اصلاحاتی اندک فیلم را قابل نمایش می‌داند.»

با وجود آنکه تصمیم‌گیری نهایی عملا در مورد سرنوشت یک فیلم از محدوده سازمان سینمایی خارج شده و نظرات نهایی از سوی مرکزی در مجلس شورای اسلامی آمده، اما خبر اکران شدن دو فیلمی که سرنوشت نامعلومی داشتند، اتفاق خوشایندی است. جمع 150 نفره از سینماگران هم در همین شرایط با ارائه نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان سینمایی از او خواسته‌اند تا «پای مجوز نمایش فیلم‌ها بایستد» این نامه به امضای هنرمندانی چون داریوش مهرجویی، کیانوش عیاری، پرویز پرستویی، علیرضا داودنژاد، سامان مقدم، ابوالحسن داودی، منوچهر محمدی، فرشته طائرپور، کمال تبریزی،‌ فرهاد توحیدی رسیده است. 

در روزهای آتی جو موجود در نشریات روشن خواهد کرد که نتیجه بررسی‌های مجلس، نگرانی گروهی را در مورد این دو فیلم از بین برده است یا خیر. هرچند اعلام حمید رسایی نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی مبنی بر کلید خوردن پروژه استیضاح وزیر ارشاد، نشان از آن دارد که گویا گروه مخالف همچنان در موضع خود ایستاده و قصد پذیرش نتیجه تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس را ندارد.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =