رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان سرشناس سینمای ایران با انتشار متنی دیدگاه خود را درباره فیلم «شش قرن و شش سال» مجتبی میرتهماسب مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در متنی که کارگردان فیلم‌های «زیر پوست شهر» و «گیلانه» نوشته، آمده است: «آغاز اکران فیلم‌های گروه هنرو تجربه، شروع بدعتی برای ادای احترام به سلیقه مخاطبان سینمای ایران ​است. رونمایی از گنجینه سینمای مستند بر پرده اکران، که نادیده‌های بی‌بدیلی از هنر و فرهنگ سرزمین‌مان را در چنته دارد، مبارک.»

او در ادامه نوشته: «نمایش فیلم باارزش «شش قرن و شش سال»​ روایت مجسم پایداری هنر و هنرمند مستندساز، و شگون سرآغاز این حرکت است. از گفته مجتبی میرتهماسب وام می‌گیرم که: مهمترین سرمایه‌گذاران فیلم‌های فرهنگی،  تماشاچیان فیلم هستند.»

در پایان متن این فیلمساز آمده: «رسم دلپذیر دیدن فیلم در مقابل پرده نقره‌ای را به جا آوریم و سرمایه‌گذار آثار با ارزش فرهنگی میهن‌مان باشیم.»

در خلاصه داستان مستند «شش قرن و شش سال»،‌ آمده است: «گروهی موسیقی­دان تلاشی را آغاز می‌­کنند تا تصنیف‌­های منسوب به عبدالقادر مراغی، برجسته­‌ترین موسیقی­دان، نظریه­‌پرداز، نویسنده و شاعرِ ششصد سال پیش را به استناد کتاب­‌ها و رسالات کُهن و از لابه‌­لای تاريخ و فرهنگ ايران بازیابی و بازخوانی کنند. این گروه پس از شش سال کنکاش و تلاش و تمرین موفق می‌­شود آثاری که قرن­‌ها پیش از ایران به ترکیه نقل مکان کرده بودند را برای اولین بار ضبط و منتشر کند. در این فیلم پا به پای این موسیقیدان­‌ها شاهد کشف دوباره­ ملودی‌­ها، ریتم­‌ها و فرم­‌های فراموش‌­شده موسیقی ایران خواهیم بود. آثاري ناشنيده كه ريشه­هاي موسيقي ايراني را تا شش قرن به عقب مي­‌برد و عميق‌­تر مي­‌كند.»

فهرست عوامل:

پژوهش، نگارش و كارگرداني: مجتبي ميرتهماسب،‌ تدوين صدا و تصویر: ژيلا ايپكچي، تصويربرداران: مجتبی میرتهماسب، ارسطو گیوی (بخش ترکیه)، صدابردار: مازیار شیخ‌­محبوبی، صداگذاري و تركيب صداها: امیرحسین قاسمی،‌ عکس: امیر نیکنام پیرزاد، علی­اکبر شیرژیان.

با حضور گروه عبدالقادر مراغی: استاد محمدرضا درویشی، همایون شجریان، نگار بوبان، ساناز نخجوانی، علی صمدپور، سیروس جمالی، آرش شهریاری، سیامک جهانگیری، بهزاد میرزایی، سامر حبیبی، احسان ذبیحی­فر و استاد محمدرضا شجریان و ...

مشاور رسانه­ای: امیرحسین ثنایی، سرمایه‌­گذاران: مجتبي ميرتهماسب، محسن صمدبیک، تهيه‌­كننده: مجتبي ميرتهماسب

حضورهای جشنواره‌ای این فیلم به این شرح است:

1-   سی­ودومین جشنواره بین­المللی فیلم فجر، تهران، دوازدهم تا بیست­ودوم بهمن­ماه 1392

2-   یازدهمین جشنواره فیلم تصویر، تهران، اول تا بیستم اسفندماه 1392

3-   شانزدهمین جشن بزرگ سينمای ایران، خانه سینما، شهریور 1393 - نامزد دریافت 4 جایزه­ بهترين فيلم مستند، بهترین کارگردانی، بهترین پژوهش و بهترین صدا

جوایز:

1-   جایزه ویژه هیأت داوران بخش مستند از سی و دومین جشنواره بین­المللی فیلم فجر، تهران، دوازدهم تا بیست­ودوم بهمن­ماه 1392

2-   دیپلم افتخار بهترین صدا از شانزدهمین جشن بزرگ سينمای ایران، خانه سینما، شهریور 1393

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =