شهروند نوشت:

از همان ابتدا هم امیدی به ماندنش نبود. محمد ابراهیم خلیلی اگرچه‌ سال گذشته با ١١ رأی از ١٥ رأی شهرد ار رشت شد ، اما صاحب آرایی شناور و متزلزل بود . چون انتقادات از همان روزهای اول بر سر این شهردار غیربومی با مدرک تحصیلی غیرمرتبط با این پست پررنگ شد ه بود . از این رو عمر شهرد اری وی به یک‌سال هم نکشید و تنها ٥ نفر از ١١ نفر موافق ماندنش بودند و مابقی رأی به استیضاحش دادند . استیضاح یک شهرد ار دیگر، آماری که در هیچ شهر پیشرفته‌ای د ر دنیا نمی‌توان سراغ گرفت.

تغییر ١٧ شهرد ار و سرپرست شهرد اری د ر مد ت ١٤سال تنها بخشی از کارنامه شورای شهر رشت است؛ تغییراتی که باعث شده عبارت شهرداران فصلی هم به کار برده شود . رشت با جمعیت ثابت ٦٠٠‌هزارنفری و جمعیت شناور یک‌میلیون و ٢٠٠‌هزارنفری که در ایام گرد شگری به ٢میلیون هم می‌رسد دارای توان بالقوه توسعه و یکی از مستعدترین شهرهای ایران برای ثروتمند شد ن است.

شهری که زمانی به خاطر جاده ابریشم دروازه اروپا لقب گرفته بود و اینک قطب بزرگ برنج و د یگر محصولات کشاورزی و تولید نانو د اروهای ضد سرطان کشور و یکی از بزرگترین تولید کنند ه‌های فولاد کشور است. رشت همچنین به خاطر محصور شد ن بین د ریا، جنگل و کوه و بزرگ بود ن و مد رن بود نش، یکی از استراتژیک‌ترین شهرهای شمالی ایران به لحاظ گرد شگری است. اما در عین حال این شهر رتبه دوم نرخ بیکاری در کشور را د ارد .

بافت بومی شهر تغییر یافته است و رشتی‌های قد یمی کوچ کرد ه‌اند و مهاجران اطراف به مرکز آمد ه‌اند . رشت د ارای بزرگترین شهرک صنعتی و د ر عین حال ورشکسته‌ترین آن هم هست. همچنین باوجود سبز بود نش کمترین فضای سبز شهری را د ارد ، حتی کمتر از شهر کویری یزد . محیط زیستش هم د ر بحران به سر می‌برد . از د و رود خانه به شد ت آلود ه «گوهر رود » و «زرجوب» که میزبان فاضلاب شهر است گرفته تا خیابان‌های مملو از زباله، چهره‌ای ناشایست به این شهر زیبا و سرسبز بخشید ه است.

خیابان‌هایی که با مشکل بزرگ چاله‌ها و آسفالت‌های نامرغوب و تعد اد زیاد سرعت‌گیر و ترافیک و آب‌گرفتگی هنگام باران دست‌ به‌ گریبان است. رشت د ر عین حال اولین خط اتوبوسرانی کشور را د اشته اما اکنون ضعیف‌ترین و کمترین دستگاه‌های حمل‌ونقل را      دارد . حال در شهری که خواهرخوانده مسکو است اما با صد ها مشکل دست به گریبان است چند عضو شورا مدام میلشان می‌کشد که یکی را ببرند و یکی د یگر را بیاورند .

داستانی که ظاهرا تمامی ند ارد و امان مرد م رشت را برید ه است. رشت به لحاظ بی‌ثباتی صند لی شهرد اری رکورد د ار شهرهای بزرگ ایران است. از ابتد ای انقلاب با احتساب سرپرست‌ها این شهر ٢٢ شهرد ار به خود د ید ه است. یعنی به ازای هر یک‌سال و نیم، یک شهرد ار.
سنتی که ظاهرا فقط مختص به آغاز‌به‌کار شوراها نیست و از د یرباز د ر این شهر وجود د اشته است.
احمد رمضانپور، شهردار رشت در سال‌های ٦٣ تا ٦٥ و نمایند ه مردم این شهر در مجالس پنجم و ششم از روزهایی می‌گوید که با بعضی از اعضای شورای شهر از انتخاب شهرد ار سخن گفته بود : «به د وستان گفتم شهرد ار رشت باید ویژگی‌هایی د اشته باشد اما د یدم حرفم اثرپذیری ندارد و مجبور شدم حرف‌هایم را د ر قالب مقاله به مرد م بگویم.

یکی از آن ویژگی‌ها این بود که شاید استاند ار و فرماند ار و مد یرکل غیربومی باشند اما شهرد ار یک شهر حتما باید بومی باشد . د ر رشت هم که آد م تحصیلکرده و باتجربه کم ند اشتیم. اما این حرف‌ها نتیجه ند اد و آقای خلیلی شهرد ار شد . اما همان‌هایی که آن روزها پشت آقای خلیلی ایستاد ند و روی قضیه مد رک تحصیلی‌اش صحه گذاشتند کمتر از ١٠ ماه او را برکنار کرد ند . د رحالی‌که این کار هم د رست نبود . چون آقای خلیلی و هر شهرد ار د یگری د ر این فرصت، کاری نمی‌تواند از پیش ببرد . ایشان د ر د فاعیاتشان گفته بود ند که فقط سه ماه شهرد ار بود ه. راست هم گفتند چون بود جه شهرد اری تازه به د ستش رسید و چند ماه هم باید سپری می‌شد تا با خصوصیات فرهنگی و مناسبات شهری آشنا شود . اما اعضای شورا به ایشان فرصت ند اد ند . د رحالی‌که باید تحلیل کرد که د ر این وضع وخیم شهری رشت چقد ر شهرد اری به نام خلیلی سهم د ارد و چقد ر خود د وستان شورا و چقد ر نهاد های د یگر. د وستان که‌ سال گذشته د ر انتخاب شهرد ار به توصیه من عمل نکرد ند اما بازهم به ایشان به‌عنوان کسی که ٣٠‌سال است د ر این شهر سابقه اجرایی و تقنینی و آموزشی د ارم و د یگر به د نبال پست و مقام نیستم، توصیه می‌کنم شهرد اری انتخاب کنند که بتواند فقط و فقط سه‌سال از وی د فاع و حمایت کنند .»

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام FI ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    4 0
    واقعا شهرداری رشت ضعیف عمل میکنه. من 4 سال اونجا دانشجو بودم، شهری با اون همه پتانسیل حیفه به خدا. یه پل جانبازان رو از زمان شروع به تحصیل من شروع کردن، وقتی درسم تموم شد پل افتتاح شد بارون که میاد اصلا نمیشه از بلوار دیلمان رد شد، جالبش اینه که این بلوار پائین شهر هم نیست، بلکه چسبیده به گلسار که یکی از جاهای خوب رشت به حساب میاد. شهر باران زشت نیست با یه بارون آب گرفتگی داشته باشه؟ رشت به نظر من یه مدیر کاربلد و مجرب می خواد که بتونه شهر رو جمع کنه. خیابون های شهر خیلی هاش قدیمی هستند و کشش این ترافیک امروزی رو ندارن. مثل خیابون تختی یا سعدی یا گلسار که زمان دانشجویی خیلی توشون تو ترافیک گیر میکردم. از به گند کشیده شدن رودخونه زرجوب که دیگه چیزی نمیگم. امیدوارم یه فرد لایق شهردار بشه.
  • ایمان IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    4 0
    فقط میتونم بگم برای شهرم متاسفم و امان از منافع شخصی که به خاطرش همه کار میکنند
  • روزبه IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    قهرمانی باید شهرداد بشه.