گزارش ها حاکیست که سازمان بهداشت جهانی واکنش خود برای مقابله با بیماری واگیر ابولا در غرب آفریقا را ضعیف و ناموفق ارزیابی کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، می گوید پیش نویس سندی از سازمان بهداشت جهانی را به دست آورده است که از واکنش های اولیه به ابولا انتقاد می کند.

در این سند آمده است که متخصصان سازمان بهداشت جهانی باید می دانستند که شیوه های سنتی مقابله با بیماری های واگیر در منطقه ای که زیرساخت های بهداشتی - درمانی محکمی ندارد و کنترل بر مرزها نیز جدی نیست، در برابر ابولا موثر نخواهد بود.
در این پیش نویس آمده است کسانی که در روند واکنش به ابولا شرکت داشتند نشانه های واضح و آشکار بحران قریب الوقوع را درک نکردند.

در این سند همچنین به مشکلات اداری و ساختاری در داخل سازمان بهداشت جهانی اشاره شده است، از جمله این که روسای دفاتر نمایندگی این سازمان در کشورهای آفریقایی بر اساس ملاحظات سیاسی برگزیده می شوند و به مدیرکل سازمان بهداشت جهانی نیز پاسخگو نیستند.

ابولا تا کنون جان چهار هزار و ۵۰۰ نفر را گرفته که بیشتر آنان در کشورهای غرب آفریقا بوده‌اند. از این عده، ۲۳۶ نفر پرستار و خدمه درمانی بوده‌اند.

در واکنش به انتشار این گزارش، ایزابل نوتال، از مقامات ارشد سازمان بهداشت جهانی گفته است:‌ 'زمان تحقیقات فرا خواهد رسید. اکنون ما باید بر واکنش (در برابر ابولا) تمرکز کنیم.'

او همچنین در واکنش به این اتهام که اقدامات سازمان بهداشت جهانی کند بوده گفته است که ابولا پیشتر در نواحی مرکزی آفریقا شناخته شده بود ولی اثری از بروز آن در غرب آفریقا دیده نشده بود.

او گفته است که پس از ماه ژوئن سازمان بهداشت جهانی متوجه شد که شیوع ابولا تحولی متفاوت است اما جدی بودن خطر شیوع را آن طور که باید و شاید به جامعه بین المللی اعلام نکرد تا دنیا هرچه سریع تر تدابیر لازم را اتخاذ کند.

پیشتر مارگارت چن مدیرکل سازمان بهداشت جهانی به شبکه خبری بلومبرگ گفته بود که او از پیشرفت ابولا به طور کامل آگاه نشده بود و واکنش این سازمان احتمالا در مقایسه با پیچیدگی و دامنه شیوع ابولا، کافی نبوده است.

یکی از سازمان‌های اصلی که در حال کمک‌رسانی به مبتلایان ابولا است، به تازگی اعلام کرده که کمک‌های جهانی برای مهار این بیماری بی‌ثمر بوده است.

کریستوفر استوکس، از مدیران موسسه پزشکان بدون مرز گفته بیماری ابولا هنوز غیرقابل کنترل است.

آقای استوکس می‌‎گوید داوطلبان سازمان پزشکان بدون مرز مجبور هستند بار مشکلات را در کشورهایی که بیشترین آسیب را دیده‌اند، تحمل کنند. او از این موضوع به شدت انتقاد کرده است.

منبع : بی بی سی

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    2 1
    افرین به اسپانیایی ها که با دستکش از این سازمان بهداشت جهانی و دکترها تشکر کردن این ها همون هایی نبودن که میگفتن ابولا به هیچ کشور دیگه ای نمیره؟