سخنان جناب‌آقای‌دکتر«روحانی» در روز 14مهر نکاتی دربرداشت که اتفاقا در رسانه‌های داخلی چندان که شایسته بود، برجسته نشد. ایشان به یک‌نکته بسیار مهم درخصوص جهانی‌شدن دانشگاه‌های ایران و اهمیت تدریس به زبان انگلیسی پرداختند: «ایرانیان بسیار فرهیخته‌ای در خارج داریم، استادان دانشگاه ما در کشورهای دیگر بیایند اینجا، ما یک‌ترم دانشجو را بفرستیم یک کشور خارج. لااقل یک‌دانشگاه درست کنیم که زبانش انگلیسی باشد در سر کلاس تا ما بتوانیم دانشجوی خارجی جذب‌کنیم.»

اتفاقا نگارنده در تاریخ29شهریور، نامه هفت‌بندی تقدیم سرپرست محترم دانشگاه تهران کردم که در بندچهارم آن از مقام‌عالی دانشگاه تهران درخواست کردم که آیین‌نامه‌های نگارش پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی را اصلاح کنند تا دانشجویان بتوانند به انگلیسی هم پایان‌نامه بنویسند.
اجبار به نگارش پایان‌نامه به فارسی یکی از معضلات ما در تربیت دانشجویان داخلی و خارجی و تحقیقات‌عالی است. برای نمونه جای خود را به جای یک دانشجوی دکترا و استاد راهنمایش بگذارید. دانشجویان ما در شرایط بسیار سخت از نظر امکانات کار می‌کنند. برخلاف دانشجویان دکترا در کشورهای توسعه‌یافته، اکثر دانشجویان ما برای خودشان نه اتاقی دارند و نه آزمایشگاه استانداردی که در آن به‌درستی کار کنند و تمرکز داشته باشند. زندگی در محیط خوابگاه هم بسیار حداقلی است و در شأن یک دانشجوی دکترا نیست. تحریم‌ها و گرانی نیز به استادان و دانشجویان ما آسیب وارد کرده است.
آیین‌نامه‌های بسیار سختگیرانه دانشگاه که باید در فلان تاریخ از پروپوزال دفاع کنی، در فلان تاریخ از تز دفاع کنی و اگر نکنی پژوهشانه قطع می‌شود یا مشمول پرداخت شهریه می‌شوی، همواره دانشجویان و استادان راهنما را در تنش نگه می‌دارد. اتفاقا این آخری سناریوی تکراری و رنج‌آوری است که در سال‌های اخیر سخت‌تر و سخت‌تر شده تا دانشگاه را تبدیل به محلی برای پروخالی‌شدن صندلی‌های تحصیلات تکمیلی کند.
از طرفی هم فشار ما استادان راهنماست که باید مقاله‌ات را برای فلان ژورنال با ضریب تاثیر بالا تهیه کنی. چرا این قسمت کار را خوب انجام نداده‌ای؟ چرا به آن نکته‌ای که دوسال پیش گفتم توجه نکردی؟ باید مقالات خود را قبل از دفاع آماده کنی؟ همه این مشکلات یک طرف و نوشتن پایان‌نامه تخصصی هم یک‌طرف. چگونه مطالب بسیار تخصصی که گاهی در خصوص آن فقط خود دانشجو و شاید استاد راهنما در ایران تخصص دارد باید نتایج خود را در پایان‌نامه به فارسی و در مقاله به انگلیسی بنویسد. اگر یکی از استادان راهنما یا مشاور، خارجی باشد یا او نمی‌تواند پایان‌نامه را بخواند (که نقص بزرگی است) یا درخواست سوم ما نوشتن پایان‌نامه کامل به انگلیسی هم هست. جمع این تنش‌ها لذت شیرین تحقیق و مقاله و پایان‌نامه‌نویسی را برای دانشجویان ما به کابوس تبدیل می‌کند.

اگر دانشجو نتواند به‌خوبی آن را مدیریت کند و استاد هم به‌قدر کافی توان دست‌گرفتن او را نداشته باشد، نتیجه‌اش 1- افزایش تقلب‌ها و انحرافات علمی است؛ 2- آسیب‌های روحی و روانی به دانشجویان و 3- تقویت انگیزه آنها برای ترک کشور، که اتفاقا هر سه‌مورد در بین فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی بسیار شایع است. در هر سه‌مورد ما ضرر می‌کنیم. خستگی دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی سبب می‌شود که دانشجو انگیزه و حوصله نگارش بقیه مقالات پایان‌نامه (غیر از حداقل اجباری برای مجوز دفاع) و ادامه پژوهش را نداشته باشد. حتی ممکن است حقوق معنوی دانشگاه در مقالات بعدی رعایت نشود. در بسیاری از دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته، پایان‌نامه دکترا مجموعه‌ای از چهارتاپنج مقاله آماده‌شده است که هرکدام فصلی از پایان‌نامه هستند. من فکر می‌کنم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید تا هنوز تازگی سخنان رییس‌جمهور از بین نرفته، نسبت به اصلاح آیین‌نامه‌های موجود اقدام کند و همگام با دانشگاه‌های معتبر دنیا و حتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منعی برای نگارش پایان‌نامه به زبان انگلیسی و تهیه پایان‌نامه‌های مقاله‌ای وجود نداشته باشد. البته به‌منظور پاسداشت زبان فارسی نگارش خلاصه‌ای چندصفحه‌ای به زبان رسمی و بدون غلط کار بسیار مفیدی است. در کنار این اصلاح که ظاهرا نیازی به تغییر قوانین بالادستی ندارد، باید امکان تدریس به انگلیسی نه‌تنها در یک دانشگاه و فقط برای جذب دانشجویان خارجی بلکه حداقل در دوره‌های تحصیلات تکمیلی برای همه دانشگاه‌ها یا گزینه‌ای از دانشگاه‌های معتبر مجاز شود.

شرق، 22 مهر 1393

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    2 1
    دلتون واقعا خوشه دانشیار دانشگاه شیراز نمیتونه اسپل اسم خودش رو رو مقاله اش در واقع بساز و بنداز دانشجوش درست بنویسه، حالا میخوای دانشگاه جهانی بسازین؟؟ دست از سر دنیا و دانشگاه هاش بردارین؟؟ دورته های دکتری دانشگاه های ایران به اندازه پیش دبستانی هم بار علمی ندارند و مفید نیستن و فقط کارخونه مدرک دهی هستن و بس. قبلی دنبال مدیریت جهانی بود این یکی هم دنبال دانشگاه جهانی هست واقعا دلمون به چی خوشه؟؟یکی از رشته های بیزنس دانشگاه نیویورک استرن اسکول کلا 12 دانشجو دکتری داره و رنکش زیر 15 هست و دو تا استاد برنده نوبل داره اونوقت ما با این استادهامون سالی 12 میگیریم. خواهشا بس کنید. امیدوارم منتشر کنید
  • بی نام US ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    1 0
    اما دردی بزرگتر از بورسیه های تقلبی تا حالا قلبمون را هدف قرار نداده بود. که چطور به راحتی میان و با خریدن یه پایان نامه فارغ التحصیل میشن و دولت هم متاسفانه پشت پرده باهاشون کنار اومده و هی از سر و ته قضیه می زنه . چند روز پیش یه خانمی امده بود دفترم می گفت دفتر پژوهشی داره و مشاور پایان نامه دکتری هست با تحصیلات لیسانس از دانشگاه پیام نور. 4 تا کتاب داشت درباره عفاف و حجاب که به خاطرش شده بود پژوهشگر برتر وقتی شیوه جذب دانشجوی دکتر نمره محور هست چرا باید فکر کنید که دکتری و پایان نامه هاش ارزش جز نمره گرفتن داره تو کشور ما؟ پذیرش دکتری باید ایده محور باشه و دانشجو با پروپزال واقعی بیاد و براش هزینه کرده بشه. یا ان وضعیت همین هم از سر دانشجوی دکتری زیاده.
  • حمید A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    7 0
    من به عنوان یک دانشجوی دکترا منابع طبیعی حرف ایشون رو قبول دارم. در خوابگاه یه اتاق 3 در 3 رو به چهار دانشجوی دکتری اختصاص دادند. جا واسه نشستن نیست. یه میز هم برای مطالعه داره و یه یخچال درب و داغون. یه سالن مطالعه که ظرفیت 10 نفر رو داره و همیشه اشغاله. در دانشگاه هم یه پارتیشن داریم با پنج تا میز و بدون کامپیوتر. اونوقت هر سال هم 13 دانشجوی دکتری میگیره تو این رشته. از این تعداد باور کنید یه نفر هم انگلیسی بلد نیست. اساتید گروه هم عین خیالشون نیست و هر وقت هم اعتراض میکنیم میگن به ما ربطی نداره. فاجعه از این بالاتر؟ خودتون قضاوت کنید.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    0 0
    این حرف درست است و ایده خوبی است اما آیا همه دانشجویان و از آن مهم تر اساتید توانایی نوشتن متن انگلیسی و ویرایش آن را دارند؟ که این پیشنهاد ارائه میشود ضمنا خوب است یادمان نرود که تمامی کشورهای پیشرفته پایان نامه به زبان انگلیسی نمی نویسند مثلا ژاپن که بسیاری از اساتید و دانشجویان آنها زبان انگلیسی را به خوبی نمیدانند اما عجیب است که تکنولوژی آنها دنیا را تصاحب کرده است پس حل مشکل راه حل دیگری میخواهد
  • حامد A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    0 0
    عالی ...