دفاع صادق خرازی از کیارستمی / جای خاکریزها را عوض نکنید

پای یک دیپلمات دیگر هم به ماجرای عباس کیارستمی و ابراهیم حاتمی‌کیا باز شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این بار سیدمحمد صادق خرازی سفیر پیشین ایران در فرانسه مطلبی را در صفحه فیس‌بوک خود نوشته و ضمن دفاع از عباس کیارستمی از فضای فعلی که باعث شده جای خاکریزها عوض شود انتقاد کرده است.

پیش از این دکتر علی اکبر ولایتی وزیر امورخارجه دولت‌های میرحسین موسوی و آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در گفت و گو با هفته نامه تماشاگران ضمن نقد صحبت‌های کیارستمی، دخالت وزارت امورخارجه در ماجرای انتخاب وفرستادن فیلم «طعم گیلاس» این کارگردان به جشنواره کن را رد کرده بود. مساله‌ای که مصطفی میر سلیم وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم آن را تایید کرد. (اینجا)

ابراهیم حاتمی کیا مدعی شده بود که وزارت امورخارجه به وزارت ارشاد فشار آورده و باعث رفتن فیلم «طعم گیلاس» به کن شده است.

خرازی که در زمان جنگ تحمیلی، معاون ستاد تبلیغات جنگ شورای عالی دفاع و عضو شورای عالی پدافند ملی بوده، معتقد است که اگر بسیاری در جبهه‌های جنگ از دین و مملکت خودمان دفاع کردند، کیارستمی و فرهیختگانی چون او برای اعتلای فرهنگی، از هنر ایران دفاع می‌کنند.

سفیر پیشین ایران در فرانسه که به فرهنگ و هنر علاقه بسیاری دارد و یکی از مجموعه داران شناخته شده هنر ایران است، دوستی و ارتباط نزدیکی با هنرمندان شناخته شده ایران دارد.

او در این نوشته با اشاره به دیدارش با عباس کیارستمی نوشته که «عباس اما این بار پژمرده بود. دل‌چرکین بود از آنچه در روزهای اخیر به نقل از او گفته و نوشته‌اند. گفت نمی‌داند چرا کسانی می‌خواهند پایش را از خاک پدری و خانه مادری‌اش ببرند. دلگیر بود از آن‌ها که با بدفهمی گفتارش، مهرش به استقلال و آزادی ایران را بد تعبیر کرده‌اند.»

اشاره خرازی به ماجرای انتشار فیلمی در فضای مجازی بود که در آن عباس کیارستمی درباره انتقادات حاتمی کیا از خودش صحبت می‌کرد و به نظری که مخاطبان یک سایت پای صحبت‌های حاتمی کیا گذاشته بودند اشاره می کرد. نظری که با نگاهی ضد جنگ نوشته شده بود.

انتشار این فیلم چند ماه پس از بیان این حرف‌ها از سوی کیارستمی، باعث شد تا برخی از چهره‌های هنری و سیاسی او را به ضدیت با دفاع مردم ایران در مقابل حمله رژیم بعث عراق متهم و خواستار برخورد با او شوند.

ابراهیم حاتمی‌کیا یکی از این چهره‌ها بود که در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر خواستار موضع گیری صریح دولت و شخص رئیس جمهور در برابر این سخنان شده و گفته بود که اگر دولت موضع نگیرد معنای آن نفاق است.(اینجا)

صادق خرازی اما در فیسبوک به سابقه آشنایی اش با کیارستمی اشاره کرده و نوشته:« همه آنان که او را می‌شناسند به وطن‌پرستی‌اش شهادت می‌دهند. به او که هیچ افتخاری را با ایرانی بودنش معاوضه نکرد. به او که هر جا می‌رود، دلش برای برگشتن به تهران پر می‌زند. حالا چگونه می‌توانند در باور و ارادت او به دفاع مقدس که حماسه ماندگار تاریخ معاصر ایران است، تردید روا دارند؟»

نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد ریشه این درد را در عوض شدن جای سنگر‌ها می‌داند و می‌نویسد:« مساله اینجاست که همرزمان عزیز، سنگر را به درون مرز‌ها آورده‌اند و عده‌ای را این‌سو و عده‌ای را آن‌سوی سنگر می‌بینند. درد اینجاست که بر سر ارزش‌هایی که اجماعی ملی درباره آن وجود دارد و حتی مخالفان نظام هم بر ایثار جوانان مخلص این مملکت سر تعظیم فرود می‌آورند، دسته‌بندی‌هایی می‌کنند که طی آن مفاخر ملی و هنری این مملکت را به‌ناحق بی‌تفاوت به حماسه بزرگ دفاع مقدس ببینند.»

عباس کیارستمی در گفت و گویی تلفنی با حبیب احمدزاده نویسنده و مستند ساز که سابقه حضور در جبهه‌های جنگ را دارد، از این اتهامات تبری جسته و گفته بود که همه مدیون جوانانی هستند که از این دیار دفاع کرده اند.(اینجا)

خرازی در این  نوشته که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های آنلاین داشت، نوشته:«هر سال در هفته دفاع مقدس عده‌ای از چهره‌های بزرگ و فرهیخته ملی را مستحق تهمت‌هایی می‌دانند که هیچ ایرانی، با هر دین و آیین و قومیتی، در بزرگداشت آنها تردیدی ندارد. پس چرا می‌خواهند افرادی را از جغرافیای ارزشی ایران به زور بیرون کنند؟ برای آنکه آنها را از جغرافیای انسانی ایران هم دور نگه دارند؟ اگر بسیاری در جبهه‌های جنگ از دین و مملکت خودمان دفاع کردند، کیارستمی و فرهیختگانی چون او برای اعتلای فرهنگی، از هنر ایران دفاع می‌کنند. سنگر‌هایمان را ببریم جای دیگری بنا کنیم و هموطنانمان را به هر شنیده ناقصی آن‌سوی سنگر نیندازیم. کیارستمی‌ها عزیزکرده نبودند، حقشان بود عزیزکرده شوند.»

او در ابتدای این نوشته اشاره‌ای هم به اصغر فرهادی و فیلم «جدایی نادر از سیمین» کرده است:« چه افتخاری از این بالا‌تر که سال‌هاست نام ایران در مجامع بزرگ سینمایی با عباس کیارستمی بلند آوازه شده است و چه شادمانی از این افزون‌تر که سینمای ایران شایستگانی چون اصغر فرهادی را نیز دارد که جهانی به ستایش «جدایی»‌اش نشست و با‌ همان «جدایی» راه وصل قلوب مردمان پیش گرفت؟»

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    احسنت
    • بی نام A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      65 14
      اون کسی که احتیاج به دفاع دارد آقای حاتمی کیا ست که پشتش به همه نوع امکانات و تریبون گرم است و بعد به چهره های سرشناس سینمایمان حمله می کند در حالی که حمله های غیر منطقی توام با استدلال های بی پایه ارائه می دهد.
    • بی نام A1 ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      11 72
      شما اجازه بده اگه کیارستمی یک دونه از این حرفا رو خودش با زبون خودش گفت بعد احسنت بگو.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    کسیکه خوابه بیدار میشه ولی کسیکه خودشو به خواب زده نه حاتمی کیا و دوستان هم.......
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    خوشحالم یکی پیدا شد ازش دفاع کنه بدون اینکه جو گیر بشه
  • بی نام US ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    6 31
    من موافق دفاع از كيارستمى هستم. اما نه از طرف آقاى صادق خرازى. ايشون عنوان ديپلمات و يدك مىكشند فقط همين. همين پنهان كردن چهره واقعى زير اصلاح طلبى. خداوند اين ملت و از شر چاپلوسان نجات دهد. آمين
  • اسمال طلا IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    12 4
    گناه کیارستمی اینست که دو رو نیست. آنچه را که باور داشته بر زبان آورده . همین صداقت بالاترین ارزش است. چرا حاتمی کیا اصرار دارد همه مثل او فکر کنند و بدتر از آن آنچه را که او دوست دارد بر زبان بیاورند؟ خود این کار ترویج دورویی ونفاق نیست؟
  • بی نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    11 3
    آقای حاتمی کیا رفتار و گفتارش در حوزه سینمای ایران مثل رفتار های خوزه مورینیو توی فوتبال هست... بعضی ها کلا میخان با شلوغ بازی و رفتارهای عجیب و غریب بگن من یکی خیلی با بقیه فرق میکنم و خیلی خاص هستم
  • بی نام US ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    68 4
    آقای حاتمی کیا کار شما فیلم ساختن است با همونم از حرفات دفاع کن. بودجه هنگفت می گیری فیلم میسازی. کیارستمی از سینمای مستقل است.‌فیلمهاش درباره جنگ نیست ضدجنگ هم نیست.
  • سید IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    14 89
    چه جالب حالا اینا شدن وطن پرست کسی مثل خرازی که نصف عمرش بیرون از ایران بوده دم از وطن پرستی بزنه و کسی که نه تنها نصف عمرش بیرون بوده فیلمهاش هم بر ضد ایران بود دم از وطن پرستی بزنه در ضمن کیارستمی و خرازی خودشون رو به خواب زدن و قابل بیدار شدن نیستند
    • میم IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
      7 0
      شما چند تا از فیلمهای کیارستمی رو دیدی که میگی ضد ایران بوده؟
  • بی نام IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    31 8
    حاتمی کیا اشتباه بزرگی کرد.چرا؟ نمی دانم.
  • محمد A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    11 39
    خيلي بده كه ما تو كشورمون آدمها را روبروي هم قرار ميدهيم، من فيلم چ را ديدم، خوب بود و آموزنده. من از آقايون درخواست ميكنم كه به نظرات هم احترام بذارن و با هم درگيري به وجود نيارن و يادمون باشه اونهايي كه رفتن جبهه جزء شجاعهاي اين مملكت بودن و مثل خيلي ها ترسو نبودن كه از مملكت فرار كنند و امروز دايه مهربانتر از مادر بشن
  • بی نام US ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    17 4
    به صادق خرازی تبریک می گویم که از شخصیتی چون کیارستمی دفاع کردند. صادق خرازی نشان داد فرهیخته ای حق گوست.
  • بی نام A1 ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    1 6
    نظير حاتمي كيا نداريم ايشان براي دفاع مقدس خيلي زحمت كشيده اند