تسنیم نوشت:

رئیس جهاد دانشگاهی کشور گفت: از محل صندوق مشارکتی جهاد دانشگاهی ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه پژوهش در کشور اختصاص یافت.

حمیدرضا طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس، در حاشیه چهل و دومین گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری واحد‌ها، پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌ها جهاد دانشگاهی در رابطه با مذاکرات جهاد دانشگاهی با دولت اظهار کرد: هدف ما از این مذاکرات این بود که چندین موضوع را با محوریتی علمی تحت سیطره خود قرار دهیم.

طیبی افزود: در این راستا با رئیس جمهور محترم و آقای جهانگیری مذاکرات مختلفی انجام داده‌ایم، به طور قطع همین که توانمندی‌های جهاد دانشگاهی از سوی دولتمردان دیده شود می‌تواند نقش بسزایی در انگیزه گرفتن کارکنان بخش علم و پژوهشی ایفا کند.

وی افزود: در طی این مذاکرات قرار بر این شد تا جهاد دانشگاهی در برخی از مشکلات فعلی کشور قدم بگذارد و پیشنهاد پروژه‌های مختلفی را نیز در راستای همین برنامه در دستور کار خود قرار بدهد، یکی از این پروژه‌ها عارضه یابی مشکل عدم اجرای قانون حمایت حداکثر ساخت داخل است.

طیبی خاطرنشان کرد: قانونی وجود دارد که در سال‌های ابتدایی دهه 70 تصویب شد، این قانون در اجرای پروژ‌ه ها بالای 50 درصد از توانمندی داخل استفاده شود ولی متاسفانه این قانون اجرایی نشد و به شکلی با شکست روبرو شد، باید ما در این راستا قدم برداریم و ببینیم که مشکل اجرا نشدن درست این قانون از کجا بوده و چرا به اینجا ختم شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور افزود: مشکل دیگری که هنوز در کشور دیده می‌شود نبود سند استراتژی توسعه صنعتی است که هنوز این سند نه تدوین و نه اجرایی شده است، به همین دلیل ما با تشکیل گروه زبده علمی قرار بر این گذاشتیم تا بر روی تدوین این سند تمرکز خود را معطوف کنیم. البته این سند نیاز به استلزاماتی دارد که در راستای تدوین آن نیز ما بر روی آن نیز تمرکز به عمل می‌آوریم.

وی بیان کرد: جا دارد که یادآور شوم با مذاکرات انجام شده با رئیس جمهور محترم قرار بر این شد تا موضوع عارضه یابی مشکل عدم اجرای قانون حمایت حداکثر ساخت داخل را با حضور ایشان معرفی کنیم، به طور قطع یکی از عمده مشکلات کشور در عدم تحقق اقتصاد دانش بنیان و رسیدگی و تدوین دیر هنگام این موضوع است.

طیبی در رابطه با سند چشم اندازی که جهاد دانشگاهی برای خود ترسیم کرده است، تصریح کرد: نخستین حرکتی که در این راه انجام دادیم این بود که با سرعتی هرچه تمام‌تر این سند را ترسیم کردیم و سپس اهداف کمی تحقق سند در افق 1404 تعیین کردیم، اهداف ترسیم شده برای این سند در قالب کوتاه مدت 6 ماهه و بلند مدت 3 ساله است.

وی افزود: تمامی استان‌های کشور و واحدهای جهاد دانشگاهی باید بر اساس نیازهای ملی و مزیتهای بومی خود شاخص‌های فناورانه بومی ازخود به جای بگذارند به عنوان مثال می‌توان به استان خراسان رضوی به عنوان یکی از قطب‌های صنایع غذایی و پزشکی کشور نام برد که این چنین با اقتدار این جایگاه را برای خود فراهم کرده است.

رئیس جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: تلاش داریم در مذاکرات خود با دولت بودجه جهاد را به سمت افزایش پیداکردن پیش ببریم و همچنین این مسئله را نیز با مجلس شورای اسلامی در میان می‌گذاریم تا هرچه سریع‌تر این بودجه افزایش پیدا کند.

طیبی تصریح کرد: قرار بر این شد تا با معاونت علم و فناوری یک صندوق مشترک برای کمک به واحدهای علم و فناوری تشکیل شود و در همین راستا برنامه ریزی شد تا آن‌ها 10 میلیارد تومان وما نیز 10 میلیارد دیگر در این صندوق سرمایه گذاری کنیم تا با تکیه بر سرمایه این صندوق بتوانیم پروژه‌های برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی را رشد و توسعه دهیم، به طور قطع این قدمی بزرگ در راستای اعطلای سطح علمی و فناورانه کشور است.

وی اظهار کرد: باید یادآور شد که با سازمان گسترش و نوسازی نیز مذاکرات زیادی انجام شده است چراکه این سازمان رضایت بسیار خوبی از جهاد دانشگاهی کشوردر بحث موضوعات علمی و فناورانه دارد به طور قطع با وجود چنین حامیانی ما می‌توانیم قدم‌های بزرگ و عظیمی در راستای گسترش فناوری، پژوهش و علم از خود به جای گذاریم.

سرپرست جهاد دانشگاهی افزود: در راستای کمک به جهاد دانشگاهی کشور وزات نفت و همچنین وزارت جهاد کشاورزی وعده‌های مطلوبی به جهاد دانشگاهی داده‌اند.

طیبی تصریح کرد: بنده گمان می‌کنم مشکل جهاد دانشگاهی مشکلی مالی نیست بلکه ما باید زمینه‌های کاری خوبی را در جهاد دانشگاهی برای خود تعریف کنیم تا بتوانیم سطح علمی و پژوهشی خود و جامعه را گسترش دهیم.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    نه در دانشگاه نه در جهاد مشکل بودجه وجود ندارد در هزینه کردن مشکل داریم. وقتی به واسطه عوامل غیر علمی یکی ارتقا پیدا میکند و برای طرح اعتبار میگیرد . ده برابرم اعتبار بدهند مشکلی حل نمیشود. آقا به قرآن باید کار را به کاردان سپرد حتی اگر اون کاردان کافر باشد. برداران دلواپس تعدادی از علمای ما نزد غیر مسلمان تحصیل علم کردند.