سخنان معاون رییس جمهور در اجلاس جهانی «نوآوری برای زمین خنک» ژاپن درباره انرژی، محیط‌زیست و...

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در اجلاس ICEFگفت: ما به شدت معتقدیم اگر جامعه جهانی قصد حل مسائل جهانی مربوط به انرژی و محیط زیست دارد، کمک به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان امری لازم در توسعه کشورهاست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، سورنا ستاری در اجلاس «نوآوری برای زمین خنک» (ICEF) که امروز (16 مهرماه) در شهر توکیو پایتخت ژاپن برگزار شد، گفت: مصرف حامل‌های اصلی انرژی در جمهوری اسلامی ایران با نرخ سالانه ۷.۵ درصد در ۵۰ سال گذشته در حال افزایش بوده است. این افزایش تقاضای انرژی با فراهم کردن منابع انرژی فسیلی که عمدتا نفت خام و گاز طبیعی بوده پاسخ داده شده است.

وی افزود: راهبردهای عرضه‌گرایانه در بخش انرژی کشور منجر به اختصاص گسترده منابع اقتصادی، انسانی و زیست‌محیطی به بخش انرژی شد است. ادامه چنین راهبردهایی منجر به تخریب منابع طبیعی و محیط زیست محلی و جهانی می شود و پایداری بخش انرژی را تهدید می‌کند. بنابراین ابتکار اعمال تغییرات در راهبردهای انرژی از یک سال پیش آغاز شده است.

 

کاهش مصرف انرژی در ایران با فناوری های نوآورانه

ستاری با بیان اینکه عوامل اصلی راهبردهای جدید شامل توسعه سیاست عمومی به هدف مشارکت فعال بخش خصوصی در بخش انرژی، معرفی اقدامات و فناوری‌های مبتکرانه برای بهبود استفاده بهینه از انرژی و کنترل تبعات ناشی از تخریب محیط زیست می‌شود، ابراز کرد: راهبردهای انرژی‌مدار به ناچار به شکست منجر می‌شوند. چنین راهبردهایی توسعه پایدار بخش انرژی را تهدید می‌کنند. تخمین زده می‌شود که شدت مصرف انرژی پس از بهبود استفاده بهینه از آن تا ۳۵ درصد کاهش یابد و بازیافت انرژی در کل اقتصاد دنبال شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: همچنین نتیجه‌گیری شده است که در صورت توسعه و استفاده از فناوری‌های مبتکرانه در بخش‌های اجتماعی و اقتصادی مصرف اولیه انرژی در جمهوری اسلامی ایران تا ۴۰ درصد ارزش کنونی اش کاهش بیابد.

به گفته ستاری، گرچه توسعه سریع زیرساخت‌های فناوری و تولید ظرفیت‌ها عوامل اصلی پیشرفت اجتماعی و اقتصادی در گذشته بوده است اما توسعه گسترده بخش انرژی منجر به تخریب بیشتر منابع و محیط زیست می‌شود.

 

زمان ابتکار عمل برای توسعه گسترده

وی با تاکید بر اینکه پتانسیل‌های زیاد ذخیره انرژی فرصتی را برای تغییر در توسعه ایجاد می‌کند، ابراز کرد: اکنون زمان ابتکار عمل برای توسعه گسترده‌ای است که در آن استفاده بهینه از انرژی و سازگاری فعالیت‌ها با محیط زیست نقش مهمی را بازی می‌کند. بنابراین، بهبود استفاده بهینه از انرژی و افزایش بهره‌وری سیستم اقتصادی به اولویت اول در سیاست جدید اقتصادی دولت تبدیل شده است.

ستاری همچنین گفت: بهینه‌سازی مصرف انرژی و بهبود محیط زیست ذاتا شامل مقابله با روند‌های غیرقابل برگشتی می‌شوند که تخریب منابع و محیط زیست در آنها صورت می‌گیرد بدان معنا که توسعه و تطبیق اقدامات جدید و ابتکاری و فناوری‌ها برای کاهش مصرف انرژی و کند کردن تغییرات آب و هوایی باید مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر، تغییرات ابتکاری و کیفی در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی با مشارکت مردم و بخش‌های خصوصی صورت می‌گیرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه اقدامات و فناوری‌های ابتکاری می‌تواند تنها با همکاری و مشارکت مصرف‌کنندگان انرژی اعمال شود، ادامه داد: اعمال موفقیت‌آمیز راهبردهای مربوط به بهینه‌سازی انرژی و کاهش تخریب محیط زیست نیازمند مشارکت عمومی در راهبردهای جدید است. این وظیفه دولت است که مشارکت عمومی در سیاست‌های انرژی و زیست محیطی را تسهیل کند و ایجاد شبکه‌های اجتماعی و اقتصادی برای اعمال موثر این راهبردها را افزایش دهد.

وی افزود: چالش‌های موجود بر سر راه بهینه‌سازی انرژی در جمهوری اسلامی ایران از یک سو به انحصارگرایی در بازار انرژی داخلی و قیمت‌های پایین حامل‌های انرژی و از سوی دیگر به ناکافی بودن زیرساخت‌های فنی برای توسعه و اعمال فناوری‌های جدید از سوی دیگر مربوط می‌شود.

 

راه مناسب برای بهبود بهینه سازی

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران، گرچه تبعات اجتماعی و اقتصادی افزایش قیمت‌های انرژی مانعی بر سر تغییر در بازار انرژی محسوب می‌‌شود، سود حاصل از انرژی صرفه‌جویی‌شده که می‌تواند منجر به افزایش کمی در درآمد حاصل از صادرات شود، راه مناسبی برای بهبود بهینه‌سازی مصرف انرژی خواهد بود. این مهمترین راهبرد دولت برای بهبود بهینه‌سازی مصرف انرژی با ایجاد بازار خدمات انرژی است که در آن بتوان با بهینه‌سازی انرژی تجارت کرد.

ستاری با بیان اینکه دولت مصمم به حمایت از مشارکت بین شرکت‌های خدمات‌دهنده انرژی ایرانی و شرکت‌های خدمات انرژی در کشورهای صنعتی است، افزود: چنین مشارکتی می‌تواند به توسعه بیشتر بهینه‌سازی انرژی و انتقال دانش و تجربه از طریق همکاری فنی و اقتصادی بین شرکت‌های خدمات انرژی منجر شود. نتیجه چنین سیاستی نفوذ بخش خصوصی به بازار خدمات انرژی داخلی خواهد بود که منجر به کارایی اقتصادی بیشتر خواهد شد. گسترش بازار خدمات انرژی و توسعه بیشتر کارایی انرژی، هدف اقدامات ابتکاری و در دسترس قرار دادن فناوری‌های جدید است.

 

کمک به توسعه دانش بنیان؛ امری لازم

وی همچنین توسعه فناوری‌های جدید را نیازمند ایجاد بازاری برای فناوری است دانست که در آن عرضه‌کننده چنین بازاری می‌تواند شرکت‌های دانش‌بنیان باشد و ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان نهادهای تخصصی هستند که ایده‌های مبتکرانه را به عمل تبدیل می کنند و می‌توانند به نوسازی فناوری‌های موجود و توسعه بیشتر و تجاری‌سازی فناوری‌های جدید کمک کنند. ما به شدت معتقدیم اگر جامعه جهانی قصد حل مسائل جهانی مربوط به انرژی و محیط زیست دارد، کمک به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان امری لازم در توسعه کشورهاست. پیش‌بینی آینده انرژی نشان می‌دهد که افزایش بهینه سازی مصرف انرژی در کشورهای در حال توسعه می‌تواند کمک قابل توجهی به حذف بیشتر آلاینده‌ها انجام‌ دهد. این چالشی مهم برای خنک کردن زمین است.

ستاری در ادامه سخنان با بیان اینکه کشورهای در حال توسعه در صورتی می‌توانند تخریب محیط زیست را در حالی که رفاه اجتماعی خود را بهبود می‌بخشند، کاهش دهند که از تجربیات کشورهای صنعتی استفاده کنند، ابراز کرد: چنین تجربیاتی نشان می‌دهد که توسعه و اعمال اقدامات و فناوری‌های ابتکاری راهی مطمئن برای مبارزه با مشکلات داخلی و جهانی در روند پیشرف اجتماعی است.

وی افزود: توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش آگاهی و دانش عمومی امری لازم در مرحله کنونی توسعه جهانی است. این مسئولیت کشورهای صنعتی و در حال توسعه است. پاسخی مناسب به این مسئولیت ایجاد همکاری درازمدت و پایدار بین کشورهای صنعتی و در حال توسعه خواهد بود. چنین همکاری ای می‌تواند ایجاد ظرفیت و انتقال تجربه و دانش را تسهیل کند.

 

نیاز فوری در توسعه کشورها

ستاری تاکید کرد: بنابراین، به ارتقای همکاری بین نهادهای خصوصی فناورمدار و مبتکر و افزایش ظرفیت‌های فنی در توسعه کشورها نیاز فوری داریم. این مسئولیت جوامع تخصصی و تصمیم‌گیرندگان است تا همکاری علمی و فناوری را تقویت کنند. در صورتی که به چنین تعهد مهمی جامه عمل پوشانده می‌شود که بتوانیم شبکه‌های تخصصی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش تغییرات آب و هوایی را ایجاد کنیم.

این مقام عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران که در اجلاس جهانی «نوآوری برای زمین خنک» سخنرانی می کرد، در ادامه سخنان خود اظهار کرد: من باید توجه شما را به سیاست انحرافی تحریم‌های فناوری جلب کنم که در حال حاضر به طور مخفیانه و علنی از سوی برخی کشورها در حال اعمال است. تحریم انتقال فناوری علیه کشورهای در حال توسعه مانعی بر سر توسعه بیشتر است و ذاتا منجر به تخریب محیط زیست در کشورهای در حال توسعه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سیاستی که مبتنی بر اعمال تحریم‌ها علیه استفاده صلح‌آمیز از فناوری‌ها باشد منجر به ایجاد اقدامات تخریبی در مناطقی خاص می‌شود، ابراز کرد: اگر ما قصد حل مشکلات جهانی و خنک کردن زمین را داریم باید فناوری را انتقال دهیم و در کشورهای در حال توسعه ظرفیت‌سازی کنیم. تحریم‌ها و ایجاد موانع مصنوعی بر سر راه توسعه فناوری در کشورهای در حال توسعه موانع حل مسائل جهانی تغییر آب و هواست.

ستاری همچنین گفت: ما باید رویکرد و طرز فکر خود را تغییر دهیم. ظرفیت محدود سیستم جهانی نیازمند توسعه و همکاری پایدار است. ما باید درک کنیم که به یکدیگر وابسته هستیم و نیاز به هم‌افزایی در همکاری‌ها داریم تا بتوانیم مشکلات جهانی را حل کنیم. تحریم‌ها هرگز نمی‌توانند مشکلات را حل کنند و تنها منجر به طولانی‌تر شدن روند تخریب محیط زیست در کشورهای در حال توسعه و صنعتی می‌شوند.

 

حرکت بخش انرژی در ایران به سمت بهبود بهینه سازی

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران، توسعه گسترده بخش انرژی در جمهوری اسلامی ایران به سمت بهبود بهینه‌سازی مصرف انرژی از طریق ایجاد بازار خدمات انرژی، کمک به ایجاد شرکت‌های خدمات انرژی، توسعه بازار فناوری‌های مرتبط با بهینه‌سازی انرژی و حمایت کامل از شرکت‌های دانش‌بنیان منحصرا مربوط به بخش خصوصی پیش می‌رود. همکاری فنی بین شرکت‌های خصوصی خدمات انرژی و دانش‌بنیان در ایران با موسسات صنعتی و فنی و علمی در کشورهای صنعتی به شدت حمایت می‌شود. این مهمترین اولویت ما در حمایت از چنین همکاری هایی است.

ستاری در پایان این سخنرانی اظهار کرد: در اینجا می‌خواهم از رئیس و برگزارکنندگان چنین اجلاس مهمی تشکر کنم. دوست دارم تاکید کنم که ما از کمک به کار و تلاش‌های شما درباره ابتکار خنک کردن زمین خوشحال می‌شویم. ما بخشی را به نام "ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست" در معاونت علم و فناوری ایجاد کرده‌ایم تا اعمال سیاست‌های جدید انرژی در کشورمان را تسریع کنیم. من از هرگونه همکاری مشترک با کنفرانس نوآوری برای زمین خنک و بخش بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی استقبال می‌کنم. من معتقدم که چنین همکاری به توسعه پایدار بخش انرژی در ایران کمک می کند و می‌تواند جریانی اجتماعی را برای درک بهتر مسائل و چالش‌هایی که جامعه جهانی را در روند توسعه جهانی با آن روبروست، ایجاد کند.

براساس این گزارش، اجلاس جهانی «نوآوری برای زمین خنک» (ICEF) در هتل چینزانسو شهر توکیو پایتخت ژاپن و با پیام تصویری شینزو آبه نخست وزیر ژاپن صبح امروز آغاز به کار کرد. تائیشیرو یاماگیوا وزیر اقتصاد، صنعت و تجارت ژاپن نیز سخنران بعدی این نشست بود. وزرای علم و فناوری، محیط زیست، تجارت و صنعت و همچنین اساتید برجسته دانشگاه ها و آکادمی های علوم جهان از جمله، ژاپن، فرانسه، انگلستان، ایالات متحده آمریکا، ویتنام، عربستان، اتریش، سیرالئون، استرالیا، ایتالیا و... نیز در این اجلاس حضور داشتند و به ابراز نقطه نظرات خود پرداختند. همچنین برخی از مدیران برندهای معتبر جهانی و اتحادیه های بین المللی مرتبط با انرژی، محیط زیست و علم و فناوری در نشست های مختلف این اجلاس به سخنرانی پرداختند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز بنا به دعوت رسمی وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، اجلاس «نوآوری برای زمین خنک» حاضر شد و سخنرانی کرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =