ایبنا نوشت: صادق زیباکلام با بیان این‌که نقد نه تعریف است و نه تحقیر، گفت: نقد به این معناست که اگر اثری ارزنده است، باید علت این ارزندگی را یافت و آنها را بیان کرد.

وی در این باره اظهار کرد: نقد به معنای واقعی، خیلی در جامعه ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار نیست؛ چرا که اساساً نمی‌توان خیلی جدی، دولت، حاکمیت و عملکردهایشان را نقد کرد. درخصوص کتاب نیز همین مشکل وجود دارد؛ اساساً برخلاف جوامع توسعه یافته که نقد کتاب در آنها مساله‌ای بسیار جدی است، در ایران این وضعیت وجود ندارد.

وی توضیح داد: در مجموع سه گروه کتاب وجود دارند که نمی‌شود آنها را شاید به لحاظ سوژه، جدی نقد کرد؛ گروه نخست، کتاب‌های حوزه دین هستند، دومین گروه کتاب‌هایی هستند که توسط نویسندگان دینی تألیف می‌شوند و در نهایت کتاب‌هایی را که در خط فکری رسمی جامعه چاپ می‌شوند نمی‌توان خیلی جدی نقد کرد.

زیباکلام ادامه داد: مجموع این موارد باعث شده‌اند اساساً نقد، نقادی و فرهنگ نقادی درباره کتاب در جامعه ما از جایگاه چندان رضایت‌بخشی برخوردار نباشند. البته ناگفته نماند که گاهی اوقات به‌صورت استثنایی نقد این‌گونه کتاب‌ها رُخ می‌دهد اما چون اساساً فرهنگ نقادی در جامعه ما وجود ندارد، این کار چندان باب نیست.

این فعال و تحلیل‌گر سیاسی با بیان این‌که نقد نه به معنای حمله کردن و محکوم کردن است و نه به معنای تعریف، تملق و تمجید، اظهار کرد: گاهی دیده می‌شود نقاد به دلیل مشکل داشتن با سوژه کتابی یا اختلاف با نویسنده کتاب، به‌گونه کاملاً تحقیرآمیز اثر را به نقد می‌کشد. یا در مقابل، به دلیل رفاقت چندین ساله و عمیقی که با مولف دارد، به شیوه کاملاً افراطی، از اثر تعریف و تمجید می‌کند؛ هر دو شیوه در نقد، اشتباه است.

زیباکلام بیان کرد: نقد یعنی این‌که اگر اثری ارزنده است و شایستگی‌هایی دارد، ناقد علت این ارزندگی‌ها را بیابد و بیان کند.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    35 1
    اصولاً ایرانیان با انتقاد میانه خوشی ندارند و این مسئله به سابقه طولانی استبداد در این کشور بازمی گردد. نقطه مقابل آن روحیه چاپلوسی و تعریف و تمجید بی حد و حساب است که متاسفانه به وفور شاهد آن هستیم.
  • بی نام IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    29 1
    بزرگترین دلیل عقب ماندگی ما.
  • احسان A1 ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    9 0
    متاسفانه این معضل انتقاد ناپذیری قابل تعمیم به همه ایرانیان است. حتی در محیطهای علمی هم بیداد میکنه. در این محیط ها باید روحیه نقد قوی تر و علمی تر باشه ولی طبق تجربه میگم: تا یکی رو نقد میکنی فکر میکنه باهاش پدرکشتگی داری و همه چیز رو شخصی میگیرن
  • فرشاد A1 ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    نقد سازنده بی معناست چون اساسا نقد غیر سازنده وجود ندارد نقد اگر اصولی باشد قطعا سازنده است نقد زمانی غیر سازنده می شود که نقد شونده انتقاد پذیر نباشد پس کسانی که می گویند نقد باید سازنده باشد ابتدا باید به خودشان بگویند که باید نقد پذیر باشیم