شهروند نوشت:

"شهردار محترم گفتند، قبلا هم من گزارشش را ديدم. نزدیک ٣٠٠هکتار زمین است،این خیلی مهم است،ایشان می‌گویندمی‌خواهیم ٢٢٠ هکتارش را فضای سبز درست کنیم. شما باید مواظب آن بقیه باشید. ٨٠ هکتار زمین وسط شهر چیز کمی نیست، این‌جا زمین‌هایی است‌ که متر مترش محاسبه دارد.»

اینها بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در روزی است که برای افتتاح بوستان ولایت آمده بودند. آن روز می‌گفتند این‌جا بزرگترین بوستان خاورمیانه است حالا اما سه‌سال گذشته و نه‌تنها خبری از بزرگترین بوستان خاورمیانه در جنوب تهران نیست که خبرها نشان می‌دهد تنها ٦٠ هکتار از حدود ٣٠٠ هکتاری که باید پارک می‌شده درختکاری شده و تکلیف ٢٤٠ هکتار دیگر نامعلوم و حتی نگران‌کننده است.
سه‌سال پیش زمانی که شهرداری تهران پس از سال‌ها پیگیری پادگان قلعه‌مرغی را تحویل گرفت، بنا شد با توجه به فقر فضای سبز و فضاهای عمومی در جنوب تهران این فضای نظامی تغییر کاربری داده شده و به پارک تبدیل شود. همان روزی که رهبر معظم انقلاب برای افتتاح این بوستان به منطقه ١٩ آمده بود در سخنانشان تأکید کردند مراقب باشید که چه اتفاقی بناست برای زمین‌های این‌جا بیفتد. حالا اما خبرها نشان می‌دهد به‌رغم همه این سفارش‌ها قرار نیست اتفاق‌های خوبی برای بوستان ولایت بیفتد و براساس قول و قرارها بناست در بخشی از اراضی بوستان ولایت ساخت و سازهایی انجام شود.

هرچند شهرداری تهران آن روزها اعلام کرد که چیزی حدود ٢٢٠ هکتار را به فضای سبز تبدیل می‌کند اما عملا آنچه تاکنون درباره این پارک انجام شده درختکاری در ٦٠ هکتار از حاشیه بیرونی و پیرامونی این پارک است. خبرهایی منتشر شده که نشان می‌دهد قرار است بیش از ١٣٠ هکتار از زمین این منطقه به ساخت‌وساز مسکونی و خدمات جانبی برای آن اختصاص داده شود. سایت تابناک پیشتر در گزارشی با استناد به اسنادی که منتشر کرده بود نوشته بود که طرح ساخت و سازها در پارک ولایت برای اسکان ٥٣‌هزار نفر پیش‌بینی شده است!
اشاره تابناک به مستنداتی است که روی سایت سازمان پارک‌ها و فضای سبز تهران منتشر و در آن اعلام شده ٥/١٣٠ هکتار از اراضی بخش جنوبی پارک جهت توسعه مسکونی و تأمین خدمات وابسته در مقیاس ناحیه و محله اختصاص خواهد یافت. مطابق اعلام سازمان پارک‌ها و فضای سبز تراکم‌های کاربری مسکونی در این محدوده ١٣٠هکتاری ۱۸۰ درصد، ۲۲۰‌درصد و ۲۵۰درصد پیش‌بینی شده و کل زیربنای مسکونی را معادل یک‌میلیون و ٢٧١‌هزار و ٧٢٦ متر مربع اعلام کرده‌اند.

محاسبه جمعیت‌پذیری هم معادل ٥٣‌هزار و ١١٦ نفر اعلام شده است. این درحالی است که تعدادی از محله‌های تهران کمتر از ٢٠‌هزار نفر جمعیت دارند و اگر آنچه در سایت سایت سازمان پارکها و فضای سبزعلام شده محقق شود یعنی قرار است به جای پادگان قلعه‌مرغی در جنوب تهران محله جدیدی ساخته شود!
روز گذشته «مهدی ‌هاشمی»، عضو هیأت‌رئیسه مجمع نمایندگان استان تهران درباره ساخت‌وساز در بوستان ولایت حرف‌هایی زده که بر نگرانی‌ها درباره سرنوشت زمین‌های پادگان سابق قلعه‌مرغی افزوده است.

او گفت: «مجلس ساخت‌وسازها در بوستان ولایت را بررسی می‌کند. هر اقدامی برای ساخت‌وساز در بوستان ولایت باید به تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری برسد.»
‌هاشمی حرف‌های دیگری هم زده ازجمله این‌که گفته از ابتدا قرار بود بخشی از این فضا به ساخت‌وساز برای منازل مسکونی اختصاص داده شود تا به نوعی سیاست نوسازی بافت‌های فرسوده اجرایی شود.»
حرف‌های ‌هاشمی بر نگرانی‌هایی که درباره تغییر کاربری زمین‌های پارک ولایت وجود دارد افزوده است. او از جزییات طرحی سخن گفته که تقریبا هیچ‌کس از آن خبر ندارد.

به گفته او: «درطرحی که برای بوستان ولایت آماده شده، مقرر شده بود ابتدا خانه باغ‌های موجود در منطقه تخریب شده و این خانه‌ها در بخشی از فضای سبز بوستان ولایت جایگزین شود. در این میان خانه باغ‌ها نیز تبدیل به فضای سبز شده و در منطقه توزیع ‌شود. این اقدام را می‌توان این گونه تعریف کرد که به جای آن‌که یک پارک بزرگ وجود داشته باشد چند پارک منطقه‌ای ایجاد شود. بدون‌شک در برخی مواقع به جای آن‌که یک نقطه ٥٠٠هکتاری از فضای سبز داشته باشیم می‌توان یک بخش ٣٠٠هکتاری در یک مرکز با ١٠ نقطه ٢٠هکتاری در نقاط دیگر ایجاد شود.»
حرف‌های‌ هاشمی از این نظر نگران‌کننده است که نشان می‌دهد طرح یا طرح‌هایی با هدف ساخت‌وساز در بخشی از اراضی بوستان ولایت تهیه شده و حالا که خبرها به بیرون درز کرده و واکنش‌ها آغاز شده این استدلال مطرح می‌شود که تهران به فضای سبز یکپارچه چندصدهکتاری مثل پارک ولایت نیاز ندارد و به جای آن می‌توانیم فضاهای سبز محله‌ای احداث کنیم!
همه اینها درحالی است که اساسا شهرداری تهران به این دلیل پادگان قلعه‌مرغی را در اختیار گرفت که این فضای نظامی را تغییر کاربری بدهد و با کاربری‌های عمومی مثل پارک یا کاربری‌های فرهنگی و اجتماعی فقر سرانه‌های فضای سبز یا پایین بودن سرانه‌های فضاهای فرهنگی و عمومی در جنوب تهران را جبران کند.

«محمد حقانی»، رئیس کمیته محیط‌ زیست شورای شهر تهران درباره ساخت‌وساز در بوستان ولایت و این‌که می‌گویند از ابتدا قرار بوده در بخشی از اراضی این بوستان ساخت‌وساز شود، می‌گوید: «این اولین بار است که من می‌شنوم قرار است در بوستان ولایت ساخت‌وساز کنند و از اول هم چنین قراری وجود داشته. تا جایی که من به خاطر دارم این بوستان را در حضور مقام معظم رهبری افتتاح کردند و گفتند که با اجرای فازهای بعدی به بزرگترین بوستان خاورمیانه تبدیل می‌شود. در همان روز هم مقام معظم رهبری تأکید ویژه‌ای بر ضرورت حفظ زمین‌های این منطقه داشتند و در حرف‌هایشان چندین بار روی این موضوع تأکید کردند.»

او با بیان این‌که از حدود ٣٠٠ هکتار زمینی که برای تغییر کاربری در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته تنها ٦٠ هکتار را آن هم در نوار بیرونی و حاشیه‌ای پارک درختکاری کرده‌اند، ادامه داد: « غیراز این ٦٠ هکتار هیچ اقدامی در این پارک انجام نشده و این همان ٦٠ هکتاری است که درختکاری شد و پارک را با آن افتتاح کردند اما بعد از آن هیچ اقدامی در بوستان ولایت انجام نشده و بخش عمده زمین‌هایی که وسط این نوار حاشیه‌ای قرار دارد به صورت بایر رها شده و حتی ساختمان‌های قدیمی که زمانی در اختیار پادگان قلعه‌مرغی بود هم به همان شکل وجود دارد و به آنها دست نزده‌اند.»

رئیس کمیته فضای سبز شورای شهر تهران همچنین گفت: « قرار است معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران طرحی موضوعی درباره بوستان ولایت ارایه کند اما این‌که ساخت و سازی در این بوستان و اراضی آن انجام شود موضوع تازه‌ای است و به نظر من با توجه به پایین بودن سرانه‌های فضای سبز و سرانه‌های فرهنگی و ورزشی در جنوب تهران این زمین‌‌ها باید در خدمت منافع عمومی شهر قرار بگیرد نه این‌که در آنها ساخت‌وساز انجام شود.»

پیش از این «رضا تقی‌پور»، سخنگوی شورای شهر تهران هم در مصاحبه‌ای از ساخت و سازهایی پیرامون بوستان ولایت خبر داده و گفته بود که اگر این ساخت‌و سازها در طرح‌های تفصیلی و جامع تهران دیده نشده باشد شورای شهر با شهرداری برخورد خواهد کرد.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خاتون IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    1 2
    فقط پارک نهج البلاغه پونک . ...........
  • بی نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    9 1
    اگر اصول گرا ها مي خواهند در انتخابات مجلس راي بيارند بايد قاطعانه با اقدامات شهرداري برخورد كنند و حتي اگر لازم است شهردار را استيضاح كنند،چون مردم دارند مي بينند كه شهرداري چه طور داره چوب حراج به پارك ها و فضاي سبز تهران ميزنه و ون ها را به تعدادي بساز بفروش ميده،اين كه در انتخابات تهران راي نمياوريد مختص تهران نيست،كل ايرانه،اون وقت مردم ميگند اصول گراها به فكر منافع مردم نيستند وفقط به فكر منفعت بساز بفروشها هستند،
  • بی نام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    11 1
    مواظب باشيم پارك ملت و پارك نياوران را مسكوني و تجاري نكنند.
  • کاغذ باطله IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    11 1
    برای خوشنودی روح هوای سالم در تهران فاتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــحه
  • مهدی IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    17 1
    بوستان ولایت باید تماماً درختکاری بشه. حتی همون 80 هکتار. برید ببینید پارک مرکزیه نیویورک چه جاذبه ی توریستی ای شده و در سال میلیون ها نفر از اونجا دیدن میکنند. چرا مردم تهران حق ندارن یه چیزی مثل پارک مرکزیه نیویورک داشته باشن؟ این زمین یه فرصت کم نظیر به وجود آورده. اخه چرا نمیخواین بفهمین که این چیزا حق الناسه و نه ارث پدرتون که میشینید براش نقشه میکشید.
  • محمد A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    7 1
    حتما" نيت خيره ، و نتيجه نامعلوم .