بازار خودرو طی یک ماه گذشته به دلیل اظهار نظرهای متضاد مدیران دولتی با رکود سنگینی مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، قرار بود قيمت هاي جديد خودرو 20 مرداد ماه اعلام شود ولي در نهايت به دليل فشارهاي خودروسازان قيمت جديدي براي خودرو اعلام نشد. شيوا رئيس شوراي رقابت نيز در گفت و گويي به صراحت خبر داد، احتمال کاهش قيمت خودرو وجود ندارد. براين اساس حداقل تا پايان سال جاري بهاي خودرو براساس مصوبه شوراي رقابت و تحولات بازار تعيين مي شود.

 خودروسازان موفق شده اند با حمايت هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت تا حدودي مانع از  کاهش دوباره قيمت ها شوند. طي دو هفته گذشته نيز انجمن خودروسازان به صورت متوالي به اعتراض به قيمت گذاري شوراي رقابت پرداخته اند. آنها اعتقاد دارند قيمت خودرو حداقل بايد به ميزان 20 درصد افزايش يابد. با اين وجود انجمن خودروسازان و کارخانه هاي خودروسازي طي 14 روزگذشته به عرضه محصولات خود در بازار پرداخته اند. آنها قيمت ها را تغيير نداده اند و حتي اعلام کرده اند قصدي براي کاهش قيمت ها نيز ندارند. تحليلگران بازار روايت مي کنند

قرار بود کمیته بررسی نحوه قیمت‌گذاری خودرو در مجلس در نشستی با رئیس شورای رقابت و مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی تا 20 مرداد، قیمت های جدید خودرو را اعلام کنند. قیمت های جدیدی که گفته می شد شاید تا 30 درصد هم کاهش داشته باشد. به همین دلیل هم تقاضا برای خرید کاهش پیدا کرد و مردم به انتظار قیمت های جدید نشستند. اما تا اواسط هفته پیش، خبری از اعلام این قیمت ها نشد.

حالا هم رضا شیوا، رئیس شورای رقابت گفته است که هر چند اخیرا مجلسی‌ها صحبت‌هایی در زمینه کاهش نرخ خودرو و تغییرات در نرخ‌گذاری‌های اخیر داشته‌اند اما قیمت‌های محاسبه شده به هیچ عنوان تغییری نمی‌کند و افزایش ۵. ۵ درصدی که محاسبه شده بود اعمال خواهد شد.

همین طور هم محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت معدن تجارت هم اعلام کرد: موافق کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو نیستیم وچیزی نشنیدیم. البته در حالی نعمت زاده می گوید با گاهش قیمت خودرو موافق نیست که سخنگوی دولت چندین بار از مخالفت دولت با افزایش قیمت خودرو خبر داده بود.

 نعمت زاده همچنین گفته است که جلسه‌ای با شورای رقابت در زمینه تغییر نرخ اعلامی از سوی این شورا در مورد خودرو نداشته و چیزی در این مورد نشنیده‌ است.

به این ترتیب، گویا دیگر خبری از کاهش قیمت خودرو نخواهد شد اوضاع برهمان منوال قبل خواهد بود. البته در همین زمان بعضی از خودروها در بازار آزاد افزایش قیمت را تجربه کرده اند. به طور مثال، پژو 206 تیپ 2 در این یک هفته 200 هزار تومان افزایش قمیت داشته است.  اما بیشتر آنها هم به همان قیمت دو هفته قبل خود باقی مانده اند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    62 0
    چی بگیم که هر چی بگیم مسئولین توجه نمیکنن. آخرین مهلت خودروسازا 20 مرداد بود قبلش هم چندین بار برای ارتقای کیفیت به یورو4 مهلت داشتن که آخرینش سال 90 بود. اینهمه مردم در همین سایت خواهان برداشته شدن انحصار در بازار خودروسازی و تعرفه ها شدن. پس چی شد توجه به خواست مردم؟
  • مهدی IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    50 0
    نتیجه اخلاقی متن فوق طبق روال گذشته سر کار گذاشتن مردم بوده که با همت مونتاژکاران و دولتیها میسر گردید. لذا مردم عزیز بیش از این منتظر کاهش قیمت نباشید و سریعاً به خرید خودروهای بدون رقیب اقدام نمایند. مردم شریف ایران : برای پاسخ دندان شکن به این زورگویان مونتاژکار خواهشمند است خرید خودرو را تا زمان تعیین تکلیف نهایی تحریم و از خرید کلیه محصولات مونتاژکاران امتناع نمایید. که این تحریم تنها ابزار مردم در مقابل زورگویان می باشد.
  • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    43 3
    این که چیز عادی نیست ... من تو عمرم ندیدم چیزی که گرون شده دوباره ارزون بشه پس الکی با حرفای اینجوری ملتی را امیدوار نکنید خواهشاً.
    • arad A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      12 0
      دوست عزيز بي انصاف نباشيد ..300 درصد زياد ميشه ..اما بعد 5 درصد كاهش پيدا ميكنه ...
  • محمد IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    21 0
    اگه اینجوری بشه من که از خیر خودروی صفر کیلومتر گذشتم ، چون آدم زورش میاد 50 25 تومن بده یه ماشین آشغال تحویل بگیره که یه ماه نگذشته هم روغن میده ، تسمه تایم پاره میکنه ، برقش مشکل پیدا می کنه ، تو راه بدون دلیل خاموش میشه و .... اگه تصادف کنی که معرکه است یا تا آخر عمر فلج میشی یا اینکه میری اون دنیا ، با وضعیت ایربگ هایی که دارن ، گفتن یورو 4 کردیم آقا نخواستیم یورو 4 پول طبیعت هم از جیب ما باید داده بشه ، اگه نخوایم پوا نونمونو بدیم طبیعت بگیریم کیو باید ببینیم والسلام
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    23 0
    این دقیقا یعنی دولت ومجلس مردم را به تمسخر گرفته اند ومردم هم دستشان به هیچ جایی وصل نیست
  • عماد IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    23 0
    یعنی مجلس با اینهمه یال و کوپالی که ازش دم میزنه نمیتونه حریف یه صنعت تو ایران بشه؟؟ اونوقت ما انتظار افقهای بلند در این کشور رو داریم؟
  • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    18 0
    دوست عزیزی که فرمودی مسئولین توجه نمیکنن ، جمله دبیر انجمن خودروسازان تو گزارش خبری رو اگه ندیده و نشنیدید ، بنده خلاصه اش رو اینجا براتون مینویسم : دبیر محترم انجمن خودروسازان در جواب به خبرنگار : مگه من مثل شما هستم که پراید سوار شوم . حالا گرفتی قضیه رو ... اونا با ما فرق دارن ، این آشغالا پراید برای سوار شدن ماست نه برای اونا ... حالا خودت رو خسته نکن
  • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    32 0
    تحریم خودرو... جواب انحصار فقط تحریم خرید است. هم وطنان عزیز، فقط تحریم... نخرید... لطفا نخرید... عزیزان، پیاده رفتن یا نرفتن شرف دارد به خرید این محصولات بی کیفیت و انحصاری... نخرید... تورا به خدا نخرید....
  • بی نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    11 1
    دو ماهه ميخوام ماشين بخرم اقايون هي ميگن امروز مياد پايين فردا مياد پايين …
  • بی نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    24 0
    بمونه تودستتون تا کپک بزنه
  • بی نام A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    7 1
    چرا ....ساکت هستند
  • بی نام A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    14 0
    دولت، مجلس، خودروسازان و شورای رقابت دستشون توی یک کاسه هستش. حساب کنید از هر خودرو بین 2 تا 12 میلیون تومن فقط ارزش افزوده به جیب دولت میره بقیه عوارضش رو حساب کنید از فروش یک پراید حدود 7 میلیون و از فروش یک مگان حدود 25 میلیون مستقیم میره تو جیب دولت حالا حساب کنید روزی چندتا خودرو داخلی تولید میشه و روزی چقدر پول بادآورده به جیب دولت میره. شما اگر جای دولت بودید در جهت خالی کردن جیب خودتون قدم برمیداشتید؟ خودروسازها هم باج خودشون رو میگیرند تا این سود رو به دولت بدهند. بخاطر همین هم عزیز دردونه هستند
  • حمید A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    18 0
    بهترین راه اینه که مردم خودرو نخرن تا خودرو سازها بفهمن مشتری نقش اصلی رو بازی میکنه و اونها برای کسب سود محتاج به مردم هستن
  • مسعود A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    1 8
    مجلس فقط بلده وزیر های با لایق و نخبه دولت رو استیضاح کنه
  • شاغل در این رشته IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    1 0
    مفتش گرونه ،شده ماشین کارکرده بخرین از اینا نخرین، حتی اگه این موتتاژکارا تعطیل شه ماشین دست دوم وارد شه به نفع همس محیط زیست جان مال،یه زمانی داتسون وارد شد چقد عالی بودن با اینکه کارکرده ولی سواریشون از همون ماشینای مونتاژی بهتر بود حیف جمع شدن
  • بی نام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    3 0
    اتفاقا برعکس تیتر که میگه بازار خودرو راکت است،اینطور نیست تمام خودرو سازان بنجولات خود را از طریق بازار سیاه به فروش می رسانند و پیش پیش هم پولش می گیرند. بیا و ببین چه اشفته بازاری است. کجای دنیا پول یک محصول را جلو جلو بگیرند و قرار داد کنند این کالات به قیمت روز تحویل داده می شود وبعد هم برای قطعات آن دوباره به عنوان آپشن پول بگیرند و بدتر از ان اینکه از همان ابتدا محصول به علت نقص به شرکت برگردد و به دلیل نداشتن قطعات یدکی همان جا هماجا که چه عرض کنم در فضای آزادبخوابد. شما را به خدا بگویید نام این کارها چیست و از لحاظ شرع و قانون چه حکمی برایش رواست؟ممکن است بگویید مشارک در ساخت است ولی چرا وقتی قیمت آن چندبرابر می شود آنها با لطایفالهیلی سودی ناچیز به خریدار تعلق می گیرد.
  • بی نام IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    1 0
    وقتی دولت تمام قد از افزایش قیمت خودرو حمایت میکنه معلومه که پشت پرده چه خبره