معاون استاندار بی توجهی به شرایط اقتصادی کشور، عدم حمایت از صنایع پاک و برخورد با صنایع آلاینده را مهمترین عوامل تهدیدکننده اشتغال دانست.

پس از ماه ها اعتراض شدید صنعتگران شهرک صنعتی شکوهیه، مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان قم، مسوولیت برخورد با صنایع آلاینده و متخلف بازیافت باطری خودروهای فرسوده و بازیافت صنایع فلزی را تنها برعهده این سازمان نداست.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، محمدعلی رکنی که بعد از شکایت های فراوان صنعتگران شهرک شکوهیه به چمع آنها آمده بود گفت: بازرسی و کار کارشناسی به طور مداوم از شهرک های صنعتی قم انجام می شود، اما تاکنون گزارشی مبنی بر میزان آلایندگی این صنایع برای برخورد با آنها به طور کامل ارائه نشده است. 

مدیرکل محیط زیست استان قم که به همراه معاون استاندار قم و مدیران وزارت صنایع میهمان شرکت شهرک صنعتی شکوهیه بودند، پس از شنیدن گلایه های مدیران صنعتی شکوهیه و شنیدن شرح بیماری ها و ناراحتی های تنفسی که گریبان کارگران و متخصان این مجتمع صنعتی را گرفته است، سرانجام با تشکیل کمیته ای متشکل از نماینده صنعتگران شاکی، نمانیده صنایع فلزات و بازیافت باطری ،نماینده حفاظت محیط زیست، نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت و در نهایت نماینده شرکت شهرک های صنعتی موافقت کردند.

به پیشنهاد مدیرکل محیط زیست، مقررشد این کمیته تا ماه آینده در بازدیدهای سرزده ای که از این واحدهای صنعتی انجام می دهد، با همراهی و همکاری کارشناسان محیط زیست میزان آلایندگی فعالیت این واحدها را تشخیص دهند و سپس نتایج بررسی این کمیته برای تصمیم گیری در مورد نحوه برخورد با متخلفان به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شود.

پیش از این تصمیم گیری، مجید آوری فرد، معاون و مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم پس از شنیدن گلایه صنعتگران و تولیدکنندگان موادغذایی، لوازم خانگی و صنایع پاک، با تایید گلایه مدیران صنعتی استان گفت: متاسفانه قم مرکز جمع آوری بازیافت استان های کشور است و تمام ضایعات فلزات در کشور به استان قم حمل و در این نقطه بازیافت می شود.

به گفته او، پیش از این تصور می شد که بازیافت فلزات در استان به اقتصاد استان کمک کند، اما در واقع ضرر وارد شده به محیط زیست، بیش از درآمدهای استانی شد و شرایط تا آنجا پیش رفت که امروز شهرک های صنعتی این استان را به بدترین نقاط صنعتی از نظر محیط زیست کرده است.

معاون استاندار قم با انتقاد از عدم نظارت به موقع محیط زیست بر صنایع استان ادامه داد: یکی از مهمترین نشانه های توسعه کارآفرینی و پویایی صنعت با نگاه به آینده ای بهتر است، اما هم اکنون بیش از 80درصد فارغ التحصیلان قم بیکار هستند و با شرایط پیش آمده بسیاری از نیروهای متخصص فعال در شهرک های صنعتی هم نمی توانند به کار ادامه دهند.

او بی توجهی به شرایط اقتصادی کشور، عدم حمایت از صنایع پاک و برخورد با صنایع آلاینده را مهمترین عوامل تهدیدکننده اشتغال و صنایع استان دانست.

نگرانی هایی که این مقام مسوول استان از وضعیت آلودگی محیط زیستی صنایع ذوب فلزات، صدای مقانلو رییس انجمن صنایع فلزی غرب را درآورد، او با اشاره به بازدیدهای مقطعی کارشناسان محیط زیست از فعالیت این صنایع اعلام کرد: که تاکنون در بازدیدها در مورد قطعیت آلایندگی سرب موجود در فلزات هشداری داده نشده و فقط به این صنایع توصیه شده که از فیلترهای تسویه قوی استفاده شود.

به گفته او، این کار در بسیاری از صنایع انجام شده و نگرانی کارشناسان محیط زیست را برطرف کرده است.

وقتی این صحبت ها با اعتراض صعتگران و تولیدکنندگان خسارت دیده از فعالیت این صنایع مواجه شد، مقانلو موضعی دیگر گرفت و گفت: اگر تشخیص کارشناس ها این است که این صنایع آلایندگی سرب دارند و فعالیت آنها مخل سلامتی دیگر کارگران و کارشناسان این شهرک می شود، صریحا موضوع را با مسوولان استانداری مطرح و آنها را مجاب کنند که با در اختیار گذاشتن وام های بدون بهره و یا کم بهره، کار جابه جایی این صنایع را تسهیل کنند.

به گفته او، این صنایع در شرایطی که وام بدون بهره به آنها ارائه شود و استانداری خسارت های جابه جایی را جبران کند ، مدیران صنایع فلزی هم با کمال میل برای حفظ سلامتی شهروندان کار خود را جابهجا می کنند.

از نگاه این تولیدکننده فولاد که فعالیت کارخانه های آنها مورد اعتراض دیگر صنعتگران شهرک شکوهیه است، محیط زیست در همه این سالها پیش از اعتراض تولیدکنندگان شهرک شکوهیه نطری در مورد آلاینده بودن فعالیت آنها صادر نکرده است.

حرف او را به گونه ای دیگر محمدعلی رکنی، مدیرکل محیط زیست استان قم واقعا تایید می کند، به گفته محمدعلی رکنی تا کنون بازرسان و کارشناسان محیط زیست از صنایع این شهرک بازدید کردند و گزارش های آنها در کمیته ها ارائه شده اما هیچ یک از گزارش ها به تصمیمی برای برخورد با صنایع آلوده کننده محیط زیست صورت نگرفته است.

پس از این گلایه ها، مدیرکل محیط زیست استان در میان اعتراض های شدید صنعتگران که این نهاد را تنها ضابط اجرایی برخودر با آلوده کنندگان محیط زیست می دانستند، بدون اشاره به نتایج بازرسی ها و بررسی های کارشناسی که در همه این سالها از صنایع فلزی قم انجام شده، گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست برخورد را آخرین راهکار برای پیشگیری از این شرایط می داند و بررسی دقیق تر شرایط را به بعد از دریافت گزارش کمیته داخلی شهرک واگذار می کند.

محمدعلی رکنی، در حالی تصمیم گیری نهایی در مورد برخورد با واحدهای آلاینده را به آینده موکول کرد که در ابتدای همین جلسه کارشناس های وزارت صنایع از فعالیت5 واحد متخلف از مجموع  8واحد آلاینده فعال در بازیافت باطری خودرو و موتورسیکلت خبر دادند.

به گفته این کارشناسان، واحدهای متخلف پس از دریافت مجوز برای فعالیت های دیگر هم اکنون سال هاست که بدون توجه به ماهیت مجوز اقدام به بازیافت باطری خودروهای فرسوده می کنند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    مهمترین مشکل در این زمینه، دانش فنی کم سازمان محیط زیست در زمینه آلودگی های زیست محیطی است. کارشناسانی که بجز چند عدد که در استانداردهای قدیمی و ناکارآمد این سازمان درج شده هیچ ابزار دیگری برای کنترل صنایع آلاینده ندارند. دو اقدام برای رفع این مشکل ضروری است: بکارگیری کارشناسان خبره و بالابردن سطح فنی بدنه سازمان و بازنگری استانداردهای قبلی
  • بی نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    لطفا از صنايع الاينده حومه اصفهان هم گزارشي تهيه كنيد كه روزي 400 تا 600 تن گوگرد رو وارد هواي شهر ميكنن. تنفس هوا در شمال شهر پايين شهر در برخي از ساعات شبانه روز بسيار ازار دهندست