۰ نفر
۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷
من اسیر زنده‌ام

«من اسیر زنده‌ام»‌ عنوان نمایشنامه‌ای است از عبدالحی شماسی که به روایت دوران اسارت مرحوم علی‌اکبر ابوترابی در زندان‌های بعث عراق می‌پردازد و از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

به گزارش خبرآنلاین،‌ نمایشنامه بلند «من اسیر زنده­‌ام» تازه­‌ترین اثر منتشر شده از عبدالحی شماسی در آستانه شصت سالگی اوست. نمایشنامه­‌ای بر مبنای زندگی مرحوم سید علی‌اکبر ابوترابی که به طور مشخص به دوره­‌ای خاص از برهه زمانی اسارت وی در زندان­‌های رژیم بعث عراق اشاره دارد.

شخصیت محوری این نمایشنامه، یعنی سید‌علی اکبر ابوترابی در ذهن خود که به صورت تصویر بر صحنه نمایش عبور می­‌کند، فضاهای متعددی از اسارت را به پیش چشم مخاطبش می­‌کشد. شماسی از یک سو بدکاری و ظلم نیروهای بعث با اسرای ایرانی که به شیوه­ای رئال و به دور از حب و بغض­‌های رایج در ادبیات و تئاتر و سینمای دفاع مقدس را در قالب ترسیم صحنه در متن خود وارد کرده است و از سوی دیگر سعی کرده تا بستری کاملاً طبیعی و قابل درک برای ترسیم میزانس­‌های نمایشی خلق کند.

یکی از ویژگی­‌های این متن نمایشی، استفاده هنرمندانه نویسنده از تعداد قابل توجهی کاراکتر نمایشی است، به طوری که در این متن 48 کاراکتر انسانی، دارای نقش مشخص و تعریف شده‌­اند که به تدریج واردی فضای نمایش شده و هر یک به اندازه خود به نقش­‌آفرینی می‌پردازند.

شماسی در این نمایشنامه با اشرافی قابل توجه به شخصیت مرحوم ابوترابی کوچک­ترین ریزه‌کاری­‌های رفتاری و شخصیتی وی را برای ساختن دیالوگ­‌های منسوب به او فراموش نکرده و شاید از همین منظر است که استفاده مکرر او از برخی کلمات و اصطلاحاتی که در ادبیات ابوترابی تثبیت شده است به مدد وی آمده تا بتواند چهره­‌ای طبیعی و بسیار قابل درک از او را پیش چشم مخاطب به تصویر بکشد.

عبدالحی شماسی متولد 1333 شیراز و فارغ‌التحصیل رشته نمایش است. وی ابتدا در حوزه ادبیات کودک فعالیت داشت و آثاری همچون «مهمانی گنجشک‌ها» و «آوای بلبل» را نوشت. شماسی پس از این دوره در دو حوزه داستان‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی فعالیت‌های خود را ادامه داد. آثاری همچون «شش تابلو و نشان آخر»، «مجموعه خوشه‌های خاکستری» و «بازگشت لوکوموتیوران» در زمینه ادبیات و «خواجه نصیرالدین طوسی»، «شب»، «فکاهی‌نامه»، «آژیر زرد» و... از نمایشنامه‌های او به شمار می‌روند.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =